În ultimele două săptămâni de școală ale acestui an, peste 300 de elevi din clasele primare din București vor participa, alături de exploratoarea Uca Marinescu, la atelierele gratuite de lectură și dezbatere ludică „lecturEXPLORĂM”, derulate de Asociația pentru Educație în Științe Socio-Umane (ESSU), cu sprijinul Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB) și finanțate prin programul StartONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow.
Proiectul lecturEXPLORĂM urmărește dezvoltarea de ateliere de lectură și dezbatere ludică pe marginea unor povești contemporane despre călătorii și explorare, încurajând cititul independent și stimulând bucuria lecturii. În cadrul atelierelor, elevii din Școala „Sfinții Constantin și Elena” și Școala Gimnazială nr. 59 din București vor merge pe urmele lui Apolodor, eroul „Cărților cu Apolodor” scrise de Gellu Naum, și vor descoperi astfel diverse zone de pe glob, proiectate în sala de clasă în imagini 3D, participând totodată, alături de formatorii ESSU, la dezbateri ludice pe marginea textului lecturat.
Elevii vor fi însoțiți în această lecturEXPLORARE de celebra exploratoare Uca Marinescu, primul român și cea de-a treia femeie din lume (prima ca vârstă) care ajunge la Polul Nord și Polul Sud pe schiuri în același an. Profesoara Uca Marinescu le va povesti copiilor, în intervenții corelate cu textul citit, cum este să călătorești la poli sau în deșert, cum să ai încredere și curaj, dacă l-a întâlnit pe Apolodor, astfel încât povestea lecturată să prindă viață.
„Mai multe cercetări au demonstrat că cititul de la vârste mici (atât de către un adult, cât și independent) stimulează dezvoltarea cognitivă a copiilor, un factor important pentru succesul profesional în viața de adult. Plăcerea și abilitățile pentru lectură se formează în clasele primare, fiind esențial ca elevii să fie încurajați să discute pe marginea textelor citite, ceea ce ne propunem în cadrul acestor ateliere”, a declarat Ana-Maria Cetățean, coordonator al proiectului lecturEXPLORĂM. „În plus, dezbaterea liberă pornind de la textele lecturate îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine mesajul și să îl folosească și în alte contexte, contribuind astfel la prevenirea analfabetismului funcțional, fenomen în creștere în rândul elevilor din România, potrivit ultimelor testări PISA”, a mai adăugat Ana-Maria Cetățean.
Inițiatorul proiectului lecturEXPLORĂM este Asociația pentru Educație în Științe Socio-Umane (ESSU), organizație neguvernamentală axată pe dezvoltarea de programe educaționale non-formale pentru elevi, cu o echipă alcătuită din cadre universitare, formatori sau voluntari în programe educative de amploare derulate în România.
Proiectul lecturEXPLORĂM este finanțat prin programul StartONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educaţie, mediu, social şi cultural, iar valoarea totală a programului este de 500.000 de euro.