Radiografia eCommerce – 82,3% dintre români au folosit cel mai des ChatGPT pentru a compara produse; 64,9% au redus cheltuielile online; 82,9% sunt mai atenți la costurile de livrare

0

easySales prezintă o nouă ediție a raportului anual care analizează piața de comerț electronic – Radiografia eCommerce în România.

Potrivit studiului care disecă obiceiurile de consum, 19% dintre români folosesc frecvent ChatGPT sau alte AI-uri pentru a compara produse, găsindu-le foarte utile. Alți 32% le încearcă ocazional, iar un sfert sunt curioși, dar încă nu au testat. ChatGPT domină scena cu un zdrobitor 82% din preferințe, lăsând Gemini la 13% și restul – Grok, Claude, DeepSeek – sub 3%. Totuși, când vine vorba de informare, 72% aleg Google pentru recenzii. Creșterea prețurilor a forțat 25% dintre români să taie drastic cheltuielile online, 39% moderat, iar tot un sfert susțin că nivelul nu s-a schimbat.

Principalele concluzii ale studiului sunt sumarizate în lista de mai jos:

  • 51,5% dintre români au folosit și li s-a părut util ChatGPT sau un alt instrument AI pentru a compara produse sau servicii înainte de achizițiile online

  • 82,3% au folosit cel mai des ChatGPT pentru a compara produse sau servicii, dintre toate sistemele AI

  • 58,3% au cumpărat online produse sau servicii doar pentru că le-au văzut pe Social Media

  • 71,9% folosesc cel mai des Google pentru a afla informații despre produse și citi recenzii

  • 70,2% consideră că tot Google are cea mai mare influență în decizia de cumpărare online

  • 77,6% au în continuare cea mai mare încredere în familie și prieteni când aleg un produs sau un serviciu online

  • 61,6% verifica des sau mereu informațiile primite din Social Media sau de la AI cu realitatea de pe site-urile oficiale și din magazinele fizice

  • 58,4% se informează despre produsele și serviciile vizate pentru cumpărături din Social Media

  • 64,9% au redus moderat sau semnificativ cheltuielile online, odată cu creșterea prețurilor

  • 32,4% au redus cheltuielile lunare online cu 101-250 de lei

  • 31,37% cumpără mai rar din categoria Modă și Bijuterii

  • 59,8% își stabilesc bugetul pentru cumpărături online în funcție de reduceri sau promoții

  • 33,5% devin precauți cu achizițiile online când trec pragul valoric de 250 de lei

  • 80,8% caută întotdeauna sau cel mai des reduceri sau promoții pe alte site-uri înainte de a face o achiziție

  • 79,5% sunt foarte mult sau moderat influențați de incertitudinea economică, în deciziile de cumpărare

  • 45,3% caută mai întâi produsul online și apoi merg în magazinele fizice să îl vadă sau achiziționeze

  • 82,9% sunt mai atenți la costurile de livrare, în contextul economic actual

  • 66,7% pot sesiza diferența și distinge conținutul AI când îl văd în descrierea unui produs sau a unui serviciu

  • 49,7% consideră că nu au fost influențați de conținutul generat de AI în alegerea unui produs sau a unui serviciu

Radiografia eCommerce în România – 2025

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 60 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.