Educaţie

Bun venit la secțiunea dedicată exemplelor pozitive despre Educație.

Te invităm să citești o analiză a acestui domeniu, descriere realizată de invitatul nostru, Ștefan Pălărie.
În metafora faimoaselor lupte din Razboiul Stelelor, dacă ar fi să analizăm bătălia care se duce în România pentru recâștigarea redutei educației de calitate, pe de o parte am avea marele IMPERIU cu ale sale oști: arhitectura curriculara și conținuturile sale total disfuncționale, subfinanțarea cronică a educației de stat, calitate general scazută a corpului pedagogic, statutul de dascăl complet desființat și neatractiv, un sistem corupt și politizat care sugrumă și exploatează până și ultimele picături de sevă vie din micile insule de normalitate și performanță a actului didactic și a umanității din cancelarii.
De cealalta parte, REBELII puțini la numar dar parcă întărâtați de imposibilitatea misiunii lor: cateva sute de Organizatii Non Guvernamentale din domeniul educției sau domenii conexe, activiști fără organizație gata să aduca o contribuție în această bătălie, puțini profesori care nu au abandonat visul că educația mai poate fi așa cum ne-o imaginăm și nu așa cum este acum, puțini parinți de bună credință care colaborează real cu profesorii pentru o educație mai bună.

Dacă am analiza presa evenimentelor educației formale din ultimele luni, am spune că IMPERIUL a câștigat deja. Decembrie 2013 debutează cu rezultatele evaluării OECD – PISA (Program for International Student Assesment) 2012. România ocupa locul 45 din 65 la matematică și 50 din 65 la citire/lectură (unul din ultimele locuri din Europa), dar mai îngrijorător decât orice, nu există țară în lume (în cadrul studiului) care să aibă o motivație de a învăța mai scazută decât cea a României. Penultima țară din acest clasament (Slovacia) trebuie să-și coboare nivelul de motivare la mai puțin de un sfert, pentru a ajunge la același nivel cu cel al elevilor români.

Tot Decembrie 2013 aduce în Monitorul Oficial al zilei de 30 Decembrie prima Ordonanță de Urgență a Legii Educației Naționale fără consultare publică. Aceasta nu face “decât” să modifice la nivel profund structura de învățământ decisă în Ianuarie 2011. Dacă ne doream predictibilitate la acest capitol, mai avem încă de așteptat. De la 10 clase obligatorii (ciclul de 5 ani școlar primar - incluzând clasa pregătitoare, urmat de 5 ani gimnazial - ceea ce ar fi permis 10 ani de studii chiar și în mediul rural și apoi învățământ liceal de 3 ani), ajungem la învățământ obligatoriu de 11 ani (5 ani primar, 4 ani gimnazial și primii 2 ani obligatorii din ciclul liceal/învățământ profesional). Aparent bine, dar fără nici o șansă de implementare în comunități rurale mici, acolo unde liceul fie teoretic, vocațional sau tehnic se află la zeci de kilometri distanță.

Ianuarie aduce în prim plan vestitul caz al lipsei de etică a învățătoarei Dana Blându de la Școala numărul 10 și reacția rapidă a Ministerului Educației care, cu viteză, readuce în discuție Ordinul de Ministru al codului de etică în învățământului preuniversitar– intenție excelentă, dar care, ca efect secundar, închistează și mai mult orice inițiativă a învățătorilor sau profesorilor de a organiza activități de calitate în afara clasei cu elevii lor. Apare isteria eliminării activităților non-formale care costă bani, ceea ce demontează și puținele activități de calitate din timpul săptămânii Școala Altfel.

Martie aduce rezultatele simulărilor examenului de capacitate, iar rezultatele sunt din nou dezastruoase.

După cum spuneam, IMPERIUL pare omniprezent, omniscient, implacabil și victorios înainte de a se da orice bătălie. Însă, la marginile celor mai îndepărtate galaxii, REBELII se adună. Aceași perioadă a adus pentru educația din România câteva vești bune, menite să țină speranța și credința aprinsă în inimele curajoase. O să menționez o parte dintre ele, așa cum “mi-au ajuns la urechi” și în fața ochilor, neavând pretenția că lista este completă:
  • Suita de premiere locale a filmului documentar “Ba se poate!” realizat de Tedy Necula – pe baza proiectului (mai mult decat îndrăzneț) ZBURD – Educație prin Coaching - al prietenilor de la ROI coordonați de curajoasa Simona David Crisbășanu. Filmul a atras peste 4 000 de spectatori și a generat dezbateri furtunoase în toate comunitățile. Din fericire, ZBURD nu moare, ci se transformă în ADOPTĂ UN LICEU devenind un exemplu de trupe coagulate în aceași bătălie contra IMPERIULUI. http://www.youtube.com/watch?v=_9BJCOiYFUs
  • (re)lansarea TEACH FOR ROMANIA – sub conducerea inspiraționalului Ionuț Soleanicov – aduce împreună o echipă tânără, dar extrem de dedicată și hotărâtă să atragă unii dintre cei mai talentați absolvenți către o carieră pedagogică http://teachforromania.ro/
  • Continuarea activității efervescente din comunitatea RESTART EDU – http://restartedu.ro/
  • Una din cele mai mari agenții de PR și comunicare din Romania (nu pot da încă numele, deși va ieși singur la suprafață curând) este în cautare activă a ideii sau ideilor în spatele cărora agenția să coalizeze resurse și energii din dorința de a face o diferență în domeniul educației din România.
  • Aparent mediul privat autohton nu a fost niciodată mai interesat ca până acum de soarta educației. De la subiectele fierbinți pe tema educației discutate la cel de al treilea summit al Fundației Romanian Business Leaders – desfășurat în Februarie, până la faptul că în toate interacțiunile mele constat că fiecare asociație de afaceri, fiecare club profesional, fiecare cameră de comerț bilaterală, aproape fiecare ambasadă are o agendă publică pe care o discută cu Ministerul Muncii sau cu Ministerul Educației, toate semnele arată că fructele se coc. Marea Coaliție a mediului de afaceri (cu 39 de entități reprezentante) care a început să colaboreze cu instituțiile publice prin dialog cu Guvernul României are și ea o comisie de educație ce duce mai departe un număr restrâns de subiecte strategice pentru educația din România.
  • În afara obișnuiților “suspecți de serviciu” din zona educației, la ceas de seară, cu căni de vin în mână (sau dimineața devreme cu căni de cafea și ceai) se întâlnesc fie la București, fie la Cluj, Timișoara sau Iași grupuri de activiști din domeniul educației (însoțiți de oameni pasionați care vor să ajute) din dorința de a găsi vulnerabilitățile IMPERIULUI, de a identifica Steaua Morții ce odată distrusă poate schimba istoria și destinul omenirii.


E prea devreme să numim cu ușurință cine este Darth Vader, e greu de precizat cine este tânărul jedy Luc Skywalker, dar pentru cei care înca nu și-au pierdut speranța, mai spun încă o dată că .... REBELII se adună, identifică și atrag aliați (din toate păturile sociale și în toate instituțiile), colaborează, învață și se antrenează cu toții pentru ziua în care bătălia se va purta deschis.

Pană la acea zi, rămâne valabil același principiu al oamenilor puși pe treabă: LEAD, FOLLOW OR GET OUT OF THE WAY!

FORȚA FIE CU VOI!

Ștefan Pălărie
Președinte Școala de Valori
Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă a cărei VIZIUNE este transformarea României într-o societate bazată pe valori puternice și oameni de caracter. Mai multe despre noi aici: www.scoaladevalori.ro.


1 2 3 476