Cu ocazia Zilei Mondiale a Biodieselului, Grupul MOL marchează o nouă etapă importantă în parcursul său de tranziție energetică. La Rafinăria INA din Rijeka au fost produse cu succes, pentru prima dată, combustibil de aviație durabil (SAF) – în cadrul unui proiect-pilot de procesare a biocomponentelor – și un volum semnificativ de motorină regenerabilă HVO (ulei vegetal hidrotratat). Acesta este cel de-al doilea test reușit de producție SAF și HVO în cadrul Grupului MOL, după proiectul-pilot realizat anterior la rafinăria Slovnaft din Bratislava. Ambele reprezintă dovezi ale nivelului de pregătire tehnologică și ale angajamentului strategic al companiei pentru dezvoltarea combustibililor alternativi, în sprijinul atingerii obiectivelor climatice ale UE și consolidării securității energetice regionale.
Proiectul-pilot desfășurat cu succes la Rafinăria Rijeka a fost implementat în cooperare cu Chevron Lummus Global (CLG), licențiatorul unității de hidrocracare a rafinăriei, cu obiectivul de a testa coprocesarea a 5% POME (Palm Oil Mill Effluent – produs secundar rezultat din producția de ulei de palmier) împreună cu materii prime fosile. În timpul testului au fost procesate 1.000 de tone de materie primă biogenică. Întregul proces a fost certificat de auditorul independent Bureau Veritas d.o.o., în conformitate cu standardul ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) pentru biocombustibili sustenabili.
Pregătirea proiectului-pilot a durat opt luni, având în vedere complexitatea procesării unui nou tip de materie primă și a proprietăților sale fizice și chimice specifice. În timpul testului, au fost colectate peste 400 de probe pentru analize detaliate, realizate în Laboratorul Central de Testare al INA (CIL), în timp ce analiza conținutului biogenic (analiza C14) a fost efectuată de laboratoare externe acreditate – Institutul Ruđer Bošković din Zagreb și Isotoptech Zrt. din Debrecen.
La începutul acestui an, rafinăria Grupului MOL din Bratislava a realizat, de asemenea, cu succes, teste de producție a unui tip de motorină conținând HVO și SAF. HVO a fost produs utilizând ulei din coji de nuci caju, iar biocomponentul astfel obținut a fost procesat împreună cu țițeiul. În cazul SAF, uleiul alimentar parțial rafinat a fost procesat împreună cu materia primă tradițională. Testul a demonstrat că unitatea de producție a rafinăriei din Bratislava, destinată fabricării kerosenului standard pentru aviație, este adecvată și pentru producerea combustibilului sustenabil pentru aviație.
Grupul MOL utilizează metoda de coprocesare la Rafinăria Dunării din Százhalombatta de mai mulți ani: procesul reduce emisiile combustibililor tradiționali prin amestecarea reziduurilor vegetale, componentele bio și fosile fiind procesate simultan, direct în timpul producției.
Combustibilii regenerabili joacă un rol esențial în strategia pe termen lung SHAPE TOMORROW a Grupului MOL. Compania este deja un actor important pe piețele de biocombustibili din Ungaria și din regiune – uleiul vegetal hidrotratat produs din deșeuri, adică materii prime regenerabile, fiind printre cele mai prietenoase opțiuni cu mediul – și se numără printre pionierii europeni în producția de biocombustibili pentru aviație.
„Grupul MOL produce deja motorină și combustibil sustenabil pentru aviație din materii prime regenerabile și este pregătit să își extindă producția. Această pregătire subliniază angajamentul nostru strategic față de mobilitatea sustenabilă – fie că vorbim despre transportul rutier sau cel aerian. Pentru noi, a deveni un furnizor complex de servicii de mobilitate înseamnă să oferim o gamă tot mai diversificată de combustibili, creând astfel toate condițiile necesare pentru o tranziție energetică inteligentă pentru clienții noștri. Deja avem un rol de lider în acest proces în regiune și suntem hotărâți să ne menținem această poziție prin investiții și inovații continue”, a declarat Csaba Zsótér, Vicepreședinte Senior Combustibili în cadrul Grupului MOL.