Într-o fabrică fondată în plin comunism, la marginea unui oraș transilvănean, oameni cu mâinile pline de rumeguș transformă, zi de zi, lemnul prețios al pădurilor României în sunet. La Hora Reghin se nasc anual zeci de mii de instrumente muzicale, cu un consum de lemn infim, dar cu o valoare adăugată uriașă. În ciuda acestei performanțe, fabrica se confruntă cu o provocare majoră: accesul tot mai dificil la lemnul de calitate superioară. Lemnul nu este sortat în mod corespunzător, iar în depozite găsește cu greu materia primă de care are nevoie.
Administratorii de pădure și operatorii preferă clienții mari, care cumpără în vrac cantități mari de lemn folosit pentru o prelucrare primară, în timp ce manufactura fină rămâne la coadă. În acest context, Hora devine o demonstrație vie despre ce înseamnă cu adevărat valorificarea superioară a lemnului: a produce cât mai multă valoare adăugată dintr-o resursă limitată, dar de calitate.

ADEVĂRUL DIN SPATELE CIFRELOR
Cât lemn valorifică superior România?
-
România recoltează anual 20 milioane de metri cubi de lemn. Majoritatea e irosit pe produse cu valoare adăugată redusă.
-
Mai puțin de 10% din lemnul recoltat la nivel național ajunge în produse din lemn finisate, cu valoare adăugată mare (elemente de mobilier, instrumente, lemn stratificat, parchet de calitate).
-
Majoritatea lemnului merge către procesare primară, biomasă sau lemn de foc – adică nu respectă principiul utilizării lemnului în cascadă.
-
Lemnul de paltin creț, folosit pentru construirea viorilor, este extrem de rar, vândut de multe ori pe piața gri, și costă oficial aproximativ 2.000 euro/mc.
Fabrica Hora din Reghin este cel mai mare producător de instrumente muzicale din lemn din Europa. În jur de 36.000 de instrumente ies anual pe porțile sale: viori, violoncele, chitare clasice, mandoline, cobze. Sunt trimise în zeci de țări din America și Europa. Pentru toate acestea se folosesc doar aproximativ 1000 de metri cubi de lemn pe an – dar este lemnul de rezonanță care se obține din pădurile special gospodărite în cicluri de producție de peste 150-180 ani.
Asta înseamnă o valoare adăugată uriașă: cu un volum de lemn mic, creează un întreg ecosistem economic. O întreagă identitate locală. Un brand de țară, dacă vrem. Fără risipă, utilizând cu înțelepciune lemnul și stimulând o silvicultură apropiată de natură.
După ce ajunge în fabrică, lemnul este uscat natural între 3 ani și 10 ani. Asta îi elimină tensiunile interioare, îi oferă o rezonanță foarte bună și o stabilitate, altfel se deformează, iar calitatea se depreciază. În depozitele lungi din Reghin există, pus la uscat, și lemn de 35 de ani, sub formă de produse semifabricate precum gâtul unei viori.
Aici nu există producție de masă în sensul clasic. Cam jumătate din fiecare instrument e construită manual, șlefuită, lipită, ajustată. Fiecare milimetru contează.
Ce face fabrica din Reghin nu este însă doar o poveste de meșteșug. E și o demonstrație economică. Cu lemn ce ar încăpea aproximativ 20 de camioane, ei produc anual instrumente în valoare de peste 3 milioane de euro. Aceasta este esența valorificării superioare a lemnului: să folosești cât mai bine fiecare arbore printr-o sortare adecvată a lemnului astfel încât fiecărui sortiment îi este dată destinaţia industrială adecvată, care permite realizarea unei valori adăugate maxime. Asta înseamnă să creezi locuri de muncă, inovație, cultură, bioeconomie forestieră sustenabilă. Să ai grijă de pădure, dar și de comunitate. Pentru că Reghinul nu trăiește doar din istorie, ci și din această rețea vie de oameni care fac, care repară, care cântă.
Fabrica Hora produce unele dintre cele mai valoroase instrumente muzicale din lemn din Europa, dar are o problemă majoră: lemnul de calitate este tot mai greu de găsit, deși pădurile noastre sunt gospodarite printr-o silvicultură apropiată de natură tocmai pentru a produce sortimente superioare de lemn. Piața lemnului în România este dominată de procesatorii primari, care cumpără volume mari de lemn pentru producția de plăci aglomerate din lemn sau cherestea brută. Ei reprezintă clienții preferați ai furnizorilor de lemn, care evită contractele cu cei ce au nevoie de cantități mici, dar de o calitate superioară, pentru a beneficia astfel de un “cash-flow” mai favorabil. Politicile naționale nu stimulează și nu există o minimă predictibilitate pentru investiții în valorificarea superioară a lemnului în România.