Rădăuțiul Civic
De la cetățeni, pentru comunitate
Către,
Primăria Municipiului Rădăuți, domnului primar Bogdan Loghin
Direcției de Urbanism, domnului arhitect șef al orașului Remus Cernețchi FIDA Solutions SRL – companie contractată pentru elaborarea PUG Rădăuți
Subscrisa, Asociația Rădăuțiul Civic, având sediul în Mun. Rădăuți, Str. Grănicerului nr. 10, CIF 40161723, reprezentată legal de Luca Ciubotaru, în calitate de Președinte, având în vedere etapa de consultare a publicului privind elaborarea/actualizarea în format GIS a documentelor de amenajare a teritoriului și de planificare urbană – PUG al Municipiului Rădăuți, județul Suceava, vă transmitem alăturat, alături de semnatarii prezentei adresei, solicitarea de a analiza prezentul material.
Acest demers reprezintă un semnal de alarmă cu privire la neregulile din procesul de consultare privind viitorul Plan Urbanistic General și conținutul acestuia, redactate pe larg în anexă. Vă solicităm, astfel:
-
un răspuns la toate aspectele ridicate;
-
clarificarea versiunii documentației asupra căreia se poartă consultarea publică;
-
reluarea etapei de analiză a publicului, de 45 de zile, conform legii, pentru respectarea procedurii de consultare.
Menționăm că neregularitățile procesului de consultare, versiunile contradictorii și reglementările neclare au creat o stare de îngrijorare pentru mulți cetățeni ai mun. Rădăuți, de aceea vă solicităm să clarificați toate aceste aspecte.
Vă solicităm ca răspunsul la prezenta adresă să ne fie comunicat în termenul legal, la adresa radautiulcivic@gmail.com.
Cu stimă,
Luca Ciubotaru, Asociația Rădăuțiul Civic
Asociație înființată pentru a încuraja cetățenia activă și buna guvernare.
Website: www.radautiulcivic.ro; E-mail: radautiulcivic@gmail.com; Telefon: +40 741 975 076
1
Anexă – nereguli în procesul de consultare și în documentația viitorului Plan Urbanistic General al Municipiului Rădăuți
-
Context 3 II. Elaborarea unui nou PUG – prevederile legale 3 1. Rolul informării și consultării publicului 3 2. Etapele legale ale elaborării unui nou PUG 4 III. Acțiunile autorităților locale din Mun. Rădăuți 6 1. Aprobare proiect și atribuire contract 6 2. Anunțuri municipalitate 6 3. Nereguli în procedura de consultare 15
-
Probleme de fond ale celor trei documentații prezentate în lunile iunie – iulie 2025 18 1. Stabilirea unor regimuri de înălțime mari pe principalele axe ale orașului 18 2. Lipsa corelării regulamentului cu planșele 18 3. Creșterea suprafaţei zonelor de instituţii publice, zonelor mixte şi a zonelor de locuinţe colective cu cca 200% faţă de PUG-ul actual – o creștere disproporționată raportată la evoluția populației 18 4. Zona ZC1 (ZP) Ansamblu urban – Centrul istoric Radauti 20 5. Zona Is – Zona institutiilor publice 21 6. Zona M – Zona mixta 24 7. Zona L2 – Zona de locuinte colective (aflate in ansambluri preponderent rezidentiale) 26 8. Alte neconcordanțe – localități inexistente în zonă, documentație de tip copy-paste 28 9. Documentații neclare și contradictorii 28 Semnatari 29
2
-
Context
Planul Urbanistic General (PUG) reprezintă coloana vertebrală a oricărui oraș modern, fiind un instrument strategic esențial pentru dezvoltarea urbană și teritorială pe termen mediu și lung. PUG-ul este un document strategic fundamental pentru amenajarea teritoriului și dezvoltarea unei localități (comună, oraș, municipiu). Practic, este „harta” dezvoltării unei zone, stabilind reglementări generale pe termen scurt, mediu și lung. PUG-ul reglementează aspecte precum:
-
Delimitarea teritoriului intravilan și extravilan.
-
Modul de utilizare a terenurilor (funcțiuni: locuințe, servicii, industrie, spații verzi etc.). ● Zonificarea funcțională.
-
Organizarea rețelei de circulație.
-
Dezvoltarea infrastructurii edilitare (apă, canalizare, gaze, electricitate).
-
Stabilirea zonelor istorice protejate.
-
Condițiile de amplasare și conformare a construcțiilor (indicatori urbanistici ca POT – Procentul de Ocupare a Terenului, CUT – Coeficientul de Utilizare a Terenului, regimul de înălțime etc.).
-
Formele de proprietate și circulația juridică a terenurilor.
În acest context, procesul de consultare publică joacă un rol crucial în elaborarea și aprobarea Planului Urbanistic General, fiind o componentă indispensabilă pentru asigurarea unei dezvoltări urbane sustenabile și coordonate. Legea însăși subliniază importanța ca vocea comunităților să fie auzită în procesul decizional, iar consultarea publică este mecanismul prin care nevoile și dorințele locuitorilor sunt integrate în planurile de dezvoltare. Transparența și implicarea activă a cetățenilor nu doar că sporesc legitimitatea PUG-ului, dar asigură și că soluțiile urbanistice propuse răspund cu adevărat cerințelor comunității, contribuind la crearea unui mediu urban atractiv și funcțional pentru toți. Orice nereguli în acest proces subminează încrederea publică și compromit însăși esența unei planificări urbane democratice și responsabile.
PUG-ul este un document cu o valabilitate de 10 ani, iar documentațiile actuale se regăsesc aici:
-
PUG actual: https://primariaradauti.ro/interes-public/pug-radauti/
-
PUZ-uri aprobate de CL:
https://primariaradauti.ro/interes-public/planuri-urbansitice-zonale-puz/.
-
Elaborarea unui nou PUG – prevederile legale
-
Rolul informării și consultării publicului
Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul stabilește, în mod clar, la Capitolul IV – Documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, secțiunea a 6-a Participarea publicului la activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
Potrivit art. 57 – 62:
3
-
participarea publicului constă în implicarea acestuia în toate etapele procesului decizional referitor la activităţile de amenajare a teritoriului şi urbanism; ● publicul are dreptul la informare, consultare și acces la justiție pe tot parcursul elaborării strategiilor şi documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului; ● autorităţile administraţiei publice centrale şi locale au responsabilitatea organizării, desfăşurării şi finanţării procesului de participare a publicului în cadrul activităţilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism (art. 58);
-
pentru informarea publicului este activitatea prin care autorităţile administraţiei publice fac publice:
-
a) obiectivele dezvoltării economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor;
-
b) conţinutul strategiilor de dezvoltare teritorială şi a documentaţiilor de urbanism care urmează a fi supuse aprobării, precum şi al documentaţiilor aprobate, potrivit legii;
-
c) rezultatele consultării publicului;
-
d) deciziile adoptate;
-
e) modul de implementare a deciziilor.
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale colectează şi iau în considerare opţiunile şi opiniile publicului privind obiectivele dezvoltării economico-sociale privind amenajarea teritoriului şi dezvoltarea urbanistică a localităţilor, prevederile strategiilor de dezvoltare teritorială şi ale programelor de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare urbanistică a localităţilor.
-
Etapele legale ale elaborării unui nou PUG
Prevederile din Legea nr. 350/2001 sunt dezvoltate de Metodologia de informare şi consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării nr. 2701/2010. Potrivit art. 4 din Metodologie, Informarea şi consultarea publicului se fac obligatoriu în următoarele etape din cadrul procesului de elaborare sau revizuire a planurilor de urbanism sau amenajare a teritoriului:
-
etapa pregătitoare – anunţarea intenţiei de elaborare;
-
etapa de documentare şi elaborare a studiilor de fundamentare;
-
etapa elaborării propunerilor ce vor fi supuse procesului de avizare; 4. elaborarea propunerii finale, care include toate observaţiile avizatorilor şi care se supune procedurii de transparenţă decizională.
4
Procesul de consultare se finalizează cu Raportul informării şi consultării publicului, care fundamentează decizia autorităţilor administraţiei publice responsabile cu aprobarea sau respingerea planului propus, în vederea respectării principiilor de dezvoltare urbană durabilă şi asigurării interesului general.
Potrivit reglementărilor:
-
Consiliul Local trebuie să își fundamenteze decizia pe baza acestui raport de consultare al publicului;
-
Consiliul Local poate cere modificarea sau completarea documentației realizate; ● potrivit art. 5 alin. (4) din metodologie, prefectul are obligaţia să verifice respectarea prevederilor prezentei metodologii, iar în cazul nerespectării să le atace în faţa instanţei de contencios administrativ în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Etape:
– autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să adopte Regulamentul local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, denumit în continuare Regulamentul local, pentru care au responsabilităţi de aprobare, potrivit legii.
– autoritățile locale desemnează o persoană responsabilă cu informarea și consultarea publicului (art. 9);
– în funcţie de complexitatea planului de urbanism sau amenajare a teritoriului, persoana responsabilă cu informarea şi consultarea publicului poate fi sprijinită în îndeplinirea atribuţiilor sale de către un grup de lucru permanent, format din reprezentanţi ai administraţiei publice locale, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile, precum şi din reprezentanţi ai cetăţenilor, conform Regulamentului local adoptat;
– autoritățile locale trebuie să elaboreze un Document de planificare a procesului de informare şi consultare a publicului în baza căruia se desfăşoară procesul de participare trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
-
a) identificarea părţilor interesate, persoane fizice sau juridice, instituţii publice care pot fi afectate de prevederile propuse prin planul de urbanism sau amenajare a teritoriului;
-
b) modalitatea prin care vor fi anunţaţi cei interesaţi şi cei potenţial afectaţi referitor la iniţierea procesului de elaborare a planului de urbanism sau amenajare a teritoriului şi de schimbările propuse;
-
c) modalitatea prin care li se va oferi ocazia celor afectaţi sau interesaţi de a discuta propunerea cu iniţiatorul şi proiectantul şi de a-şi exprima rezerve, a formula observaţii sau a sesiza probleme legate de propunerile din planul de urbanism sau amenajare a teritoriului, înainte de supunerea spre avizare autorităţilor competente;
5
-
d) calendarul propus de iniţiator pentru îndeplinirea obligaţiilor de informare şi consultare a publicului;
-
e) datele de contact ale reprezentantului proiectantului, responsabil cu informarea şi consultarea publicului.
III. Acțiunile autorităților locale din Mun. Rădăuți
-
Aprobare proiect și atribuire contract
În luna iunie 2022, Consiliul Local Rădăuți a adoptat Hotărârea CL nr. 136/2022 prin care s-a depus proiectul de elaborare a unui nou Plan Urbanistic General (PUG) al orașului și a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), finanțat prin PNRR. Valoarea totală a proiectului, finanțată din fonduri europene este de 2.274.287,40 lei (aprox. 457.000 de euro). Finanțarea a fost obținută, în cadrul PNRR, coordonat de Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației, Componenta 10, conform contractului de finanțare nr. 131247/21.11.2022.
În data de 4 august 2023, contractul de realizare a viitorului Plan de Mobilitate Urbană (PMUD) la Rădăuți a fost atribuit companiei S.C. SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L. din localitatea Pitești, jud. Argeș, în valoare de 269.700 lei, conform informațiilor din SICAP. Termenul de realizare a PMUD a fost de 9 luni de zile.
În data de 28 mai 2024, contractul de realizare a noului PUG în format GIS a fost atribuit companiei FIDA Solutions din Baia Mare, jud. Maramureș, fiind în valoare de 770.000 de lei, potrivit informațiilor din SICAP.
-
Anunțuri municipalitate
În data de 26 iunie 2024, Primăria Mun. Rădăuți a anunțat intenția de elaborare a noului PUG, invitând publicul să transmită sugestii.
6
Primăria a anunțat că publicul poate trimite sugestii până pe data de 25 august 2024, prin completarea unui chestionar. Acest anunț a fost publicat doar pe social-media, pe platforma Facebook, deci doar utilizatorii de Facebook puteau să-l vadă și să completeze chestionarul:
În data de 15 iulie 2024, Primăria publică un nou anunț, cu link către același chestionar și anunță că „publicul este invitat să transmită opinii și propuneri, în cadrul acestei etape, în perioada 15 iulie – 30 iulie 2024” – 15 zile calendaristice.
7
Din cuprinsul postării nu reiese despre care etapă este vorba. Din cuprinsul chestionarului, acesta se referă totuși la „se face cunoscută publicului etapa de documentare și elaborare a studiilor de fundamentare, pentru elaborarea documentației de urbanism”.
În data de 12 august 2024, Primăria Rădăuți a postat un nou anunț privind viitorul PUG al orașului, care trimite către un chestionar ușor diferit, iar publicul a fost invitat să trimită sugestii în perioada 12 august – 27 august 2024.
8
În data de 10 septembrie 2024, Primăria Mun. Rădăuți a anunțat o dezbatere publică adresată elevilor și cadrelor didactice din Mun. Rădăuți, planificată pentru 17 septembrie 2024.
9
Acest anunț a fost primul publicat și pe site-ul Primăriei Mun. Rădăuți unde se menționează publicul interesat (elevi, cadre didactice).
Din cele două formulări contradictorii, nu este clar dacă:
-
această primă dezbatere a fost pentru elevi și cadre didactice;
-
cum a ales Primăria această categorie și care e relevanța sa pentru contribuțiile la PUG; 3. de ce nu a ales primăria alte categorii – ONG-uri, experți în domeniu, comunități locale, cetățeni direct afectați.
-
Deși din anunț se arată că elevii au fost în publicul țintă, la acea dată și la acea oră, elevii erau în cursul programului, la activități didactice, iar aceștia nu puteau absenta de la ore, aspect confirmat și de elevi și de cadre didactice din Mun. Rădăuți.
Cu alte cuvinte, prima etapă a elaborare a documentațiilor de urbanism PUG Rădăuți a fost prezentată doar elevilor și cadrelor didactice.
10
În data de 16 septembrie 2024, Primăria Mun. Rădăuți a publicat un alt anunț pentru o consultare de 15 zile (16 septembrie 2024 – 1 octombrie 2024), prin completarea unui chestionar de 2 minute.
11
12
În data de 4 decembrie 2024, Primăria Mun Rădăuți a anunțat pe social media (doar pe Facebook) o nouă dezbatere, la Galeria de Artă.
În data de 26 iunie 2025, Primăria Mun. Rădăuți a publicat
un anunț de dezbatere publică pentru data de 27 iunie 2025 (adică,
următoarea zi). Deși nu se menționează clar, din document se pare că
această etapă de consultare este vorba despre etapa 3 – etapa de
elaborare a propunerilor:
Pe social media, anunțul dezbaterii a fost făcut tot cu o zi înainte.
13
În data de 27 iunie 2025, Asociația Rădăuțiul Civic a transmis alături de alți cetățeni un document cu propuneri clare și o serie de principii pentru viitorul PUG al Mun. Rădăuți, semnat de experți, arhitecți, ingieri și chiar cetățeni.
În data de 3 iulie 2025, Primăria Mun. Rădăuți a anunțat o consultare până în data de 18 august 2025.
14
Astfel, în data de 3 iulie 2025, au devenit accesibile documentațiile în prima formă, pentru viitorul PUG. Acestea pot fi accesate aici: https://q-r.to/radauti
-
Nereguli în procedura de consultare
În data de 21 iulie 2025, după nemulțumiri exprimate în comunitatea locală, autoritatea locală a organizat o nouă întâlnire la Galeria de Artă. Arhitectul șef al orașului a plecat, însă, după mai puțin de 15 minute, neexplicând publicului deciziile luate, iar planșele prezentate au fost diferite.
Confuzia este una importantă, întrucât:
-
planșele printate prezentate în data de 27 iunie 2025 au data iunie 2025;
-
cele prezentate online, în data de 3 iulie 2025 au data aprilie 2025;
-
planșa în format GIS nu are dată;
-
toate variantele de plan de reglementări urbanistice U04 menționate mai sus prezintă diferențe semnificative, iar tipurile de zonificare variază considerabil.
-
planșa U06 lipsește din documentația încărcată online.
-
între Regulamentul local de urbanism și planșa U05 există neconcordanțe privind valorile indicatorilor urbanistici (POT și CUT) și ale regimului de înălțime, planșa U05 permițând un regim de înălțime superior celui prevăzut în regulament.
15
Cu toate acestea, toate documentele prezentate de autorități poartă mențiunea „Revizia 00”.
Or, organizarea unui proces de consultare presupune înainte de toate o certitudine cu privire la documentele asupra cărora se poartă consultarea.
În tot acest proces, autoritățile n-au publicat:
-
Regulamentul local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului;
-
Documentul de planificare a consultării, care să cuprindă
○ lista actorilor cu care a intenționat să se consulte primăria Mun. Rădăuți;
○ calendarul fiecărei etape;
○ datele de contact ale proiectantului responsabil cu consultarea și informarea publicului, așa cum prevede legea.
-
Concluziile de la fiecare etapă de consultare
○ câte persoane au răspuns la chestionar;
○ câte persoane au participat la cele două dezbateri – care au fost concluziile;
Menționăm că la dezbaterea din luna iunie 2025, ni s-a refuzat transmiterea direct către proiectant a documentului semnat de experți și cetățeni cu liniile directoare stabilite și redactate de grupul de cetățeni semnatari.
Așadar, din cele de mai sus, rezultă următoarele nereguli în procedura de consultare a cetățenilor, prevăzută de lege:
-
Nepublicarea documentelor prevăzute de procedura legală:
-
Regulamentul local de implicare a publicului în elaborarea planurilor de urbanism; b. Documentul de planificare a consultării (calendar, listă actori relevanți) – acest document este un element esențial pentru asigurarea transparenței, coerenței și previzibilității întregului proces de consultare (cel puțin stabilirea unui calendar orientativ pentru fiecare etapă);
-
Concluziile de la fiecare etapă a consultării;
16
-
Cu privire la prima etapă (etapa pregătitoare), informarea publicului s-a realizat doar prin intermediul postării pe Facebook (aspect menționat în documentul primit), aspect care contravine dispozițiilor art. 22 alin. 2 din Metodologie:
(2) Informarea cu privire la intenția de elaborare a PUG se face simultan, prin următoarele metode:a) anunțuri afișate la sediul autorității publice în spațiile accesibile tuturor cetățenilor; b) anunț cu vizibilitate imediată publicat pe pagina proprie de internet și în publicația proprie dacă există. |
-
O dezbatere organizată în data de 10 septembrie 2024, cu cadre didactice și elevi care se aflau în timpul orelor
Obiectivul dezbaterilor publice este să adune cei mai relevanți participanți și cetățenii municipiului să înțeleagă miza acestui plan urbanistic general șiimplicațiile pentru ei. Primăria Mun. Rădăuți nu a explicat de ce a ales o anume categorie și cum a implicat alți cetățeni relevanți – organizații neguvernamentale, asociații de proprietari, grupuri de inițiative, diferite categorii de vârstă sau socio-profesionale.
-
Nepublicarea rapoartelor care să justifice nepreluarea sugestiilor publicului
Potrivit art. 5 din Metodologie – procesul de informare și consultare a publicului se finalizează cu raportul informării și consultării publicului, iar acest raport ce supune atenției autorităților administrației publice responsabile cu aprobarea planului.
În același timp, potrivit art. 23 din metodologie, autoritățile administrației publice locale primesc de la public observații, sugestii sau propuneri cu privire la intenția de elaborare sau revizuire a PUG și la informațiile furnizate prin anunț și pun la dispoziția publicului sinteza acestora și argumentația preluării sau nepreluării propunerilor, în maximum 15 zile de la data-limită stabilită pentru primirea lor.
Nu am identificat existența vreunui document publicat după finalizarea termenului de completare a chestionarelor, aspect care ilustrează câteva nereguli privind transparența decizională, încălcându-se chiar dispoziții de procedură în cazul acesta, fiind vorba de un termen imperativ.
Pentru aceste motive, solicităm Primăriei Mun. Rădăuți:
-
să comunice informațiile menționate anterior;
-
să comunice versiunea asupra căreia se poartă consultarea și această etapă; 17
-
după publicarea unei versiuni clare asupra căreia se poartă consultarea, să stabilească un termen de 45 de zile, potrivit legii, pentru ca cetățenii și experții în domeniu să dispună de suficient timp pentru a le studia și a formula observații.
O consultare formală, cu confuzii și nereguli grave de explicare a soluțiilor, a versiunilor de lucru, de comunicare cu societatea civilă și cetățenii nu poate fi acceptată atunci când este în joc viitorul orașului și dezvoltarea sa.
-
Probleme de fond ale celor trei documentații prezentate în lunile iunie – iulie 2025
-
Stabilirea unor regimuri de înălțime mari pe principalele axe ale orașului
Potrivit planșelor, unele zone istorice, zone de case, precum Str. 1 Mai, Str. Putnei, Str. Ion Nistor, Calea Cernăuți au un regim de înălțime nou stabilit foarte mare. Solicităm Primăriei Mun. Rădăuți și proiectantului să explice:
– cum au ales aceste zone;
– cum au fundamentat regimul de înălțime;
– care va fi impactul asupra patrimoniului construit al orașului;
– dacă au evaluat capacitatea rețelelor actuale de utilități;
– daca au evaluat capacitatea infrastructirii rutiere curente si posibila lor extindere pentru a acomoda numarul ridicat a masinilor ce rezulta din noul regim ridicat de intaltime propus.
-
Lipsa corelării regulamentului cu planșele
În cuprinsul Regulamentul apar reglementări diferite față de planșe, de la regimuri de înălțime, la nume de localități inexistente în zonă, ceea ce arată că acesta este un document refolosit, nici măcar reverificat înainte de a fi supus consultării publice.
-
Creșterea suprafaţei zonelor de instituţii publice, zonelor mixte şi a zonelor de locuinţe colective cu cca 200% faţă de PUG-ul actual – o creștere disproporționată raportată la evoluția populației
Solicităm autorităților să argumenteze:
-
motivul pentru a fost suplimentată suprafaţa zonelor de instituţii publice, zonelor mixte şi a zonelor de locuinţe colective cu cca 200% faţă de PUG-ul actual, crescând de la cca 177 ha la cca 460 ha, în condiţiile în care estimarea pentru creşterea populaţiei, conform studiilor de fundamentare anexate la propunerea de PUG, este de cca 1,2% pe an.
18
-
pe ce bază au fost alocaţi cca 460 ha din suprafaţa oraşului pentru clădiri cu regim de înaltime P+4, P+6, care vor fi ocupate, după părerea noastră, în principal de locuinte colective.
Mentionăm că în PUG-ul actual, suprafata ocupata de zona de institutii publice, locuinţe colective şi zona unităţi industriale (posibil a intra în procese de reconversie) este de cca 177 ha.
În propunerea de PUG suprafaţa ocupata de zonele Is, M1, M2, M3, L2 este de 460,7021 ha, repartizată astfel:
– Is zona instituţii publice: 31,2452 ha
– L2 zona locuinţelor colective cu funcţiuni complementare: 64,6448 ha – M1 zona mixta: 18,1853 ha
– M2 zona mixta: 302,2638 ha
– M3 zona mixta: 44,3630 ha
Menţionăm că zonele Is, M1, M2, M3, L2, conform pieselor scrise din documentaţia aflată în consultare publică, permit realizarea de locuinţe colective şi au un regim de inălţime admis P+4, P+6.
În STUDIUL DE FUNDAMENTARE PRIVIND EVOLUTIA SOCIO-ECONOMICA, întocmit de catre S.C. GEO ECO DESIGN SRL la pagina 29 se precizează următoarele „Pentru studiul de față vom considera că varianta cea mai plauzibilă este cea medie (în ambele variante), care corespunde cel mai bine evoluției populației urbane în ultimele 3 decenii. Așadar, conform acestor scenarii de evoluție, în anul 2030 populația municipiului Rădăuți va fi de 35581 (sau 37998) persoane, iar în 2040 de 36622 (sau 410531) persoane, valori obținute prin extrapolarea ritmurilor medii de creștere înregistrate în intervalele 2000-2018, respectiv 2012-2018.’’
Populaţia actuală a municipiului Rădăuţi este de cca 35.000 persoane, conform acestui studiu, bazat pe date statistice. Studiul precizează: „Datele disponibile în baza de date TEMPO Online a INS privind efectivul de populație stabilă acoperă un ecart de 32 de ani, din 1992 până în 2024. Analiza datelor statistice relevă o dinamică ascendentă a populației cu domiciliul în localitate, de la 31607 persoane la începutul perioadei până la 35157 persoane în prezent (1 ianuarie 2024), care corespunde unei creșteri procentuale moderate de 11.23%, rezultând un ritm mediu anual de +0.351%.’’
Conform acestui studiu, gradul de ocupare real al municipiului în acest moment este de cca 60%. Studiul precizeaza: „Prin comparație, populația rezidentă recenzată în municipiul Rădăuți în anul 2021 la recensământul populației și locuințelor este de doar 24292 persoane, reprezentând aprox. 68.06% din efectivul total de populație cu domiciliul în localitate (35693 persoane în 2021). Prin urmare, din totalul persoanelor domiciliate legal în zona studiată, aprox. o treime nu se regăsesc în cadrul populației rezidente efectiv, fiind vorba cel mai probabil despre locuitori ai municipiului Rădăuți plecați permanent sau temporar înafara țării, în alte zone mai dinamice economic din România, sau chiar în zonele rurale limitrofe (retur rural) dar care din diverse motive nu au operat modificările aferente și în actele de identitate sau în documentele de evidența populației.’’
Prin urmare, în următorii 15 ani populaţia va creşte cu cca 6000 de persoane în scenariul mediu. 19
Pentru această creştere de populaţie sunt necesare cca 1600 – 2000 apartamente pentru care sunt necesare cca 12 – 15 ha de teren alocat pentru locuinţe colective.
Acest calcul are la bază dezvoltări urbanistice similare.
Solicităm, de asemenea, justificarea diferenței de suprafata alocata în principiu locuintelor colective, de la cca 15 ha necesara sporului de populatie conform studiilor privind evolutia socio-economica, la cca 283 ha prevazute in PUG, adica de peste 15 ori.
Suprafata de 283 ha reprezinta diferenta dintre suprafata actuala prevazuta in PUG pentru zonele de institutii publice, mixte, zone industriale si suprafata prevazuta prin propunerea de PUG aflata in consultare publica.
-
Zona ZC1 (ZP) Ansamblu urban – Centrul istoric Radauti
4.1. La pagina 24 din RLU se precizeaza, in cadrul articolului 10 – „Amplasarea construcțiilor unele față de altele pe aceeași parcelă (1) Clădirile vor ține cont de specificul configurării gospodăriilor tradiționale din zonă, la amplasarea clădirilor pe aceeași parcelă. Tipologia specifică impune: a) amplasarea construcțiilor de locuit, cu latura scurtă la stradă; b) amplasarea construcțiilor anexe locuințelor, în regim izolat, paralel sau perpendicular pe frontul străzii, fără a fi lipite de clădirile de locuit.’’
Solicitare
Tipologia locuinţelor vechi din zona centrală a municipiului Rădăuţi se remarcă prin amplasarea constructiilor cu latura lunga catre strada, ferestrele fiind în general amplasate către stradă şi către interiorul parcelei, cel puţin una din laturi fiind calcan.
Solicităm adaptarea RLU pentru zona centrală la specificul țesutului urban existent.
4.2. La pagina 24 din RLU, in cadrul articolului 11 – Staționarea autovehiculelor, proiectantii specifica urmatoarele, la punctul 2): „(2) În cazul anexelor gospodărești, suprafața la sol a acestora va fi de maxim 40% din suprafața locuinței deservite (se vor utiliza ca model suprafețele tradiționale existente în satele comunei ale acestor anexe).’’
Solicitare
Pentru întelegerea acestui aspect, vă rugăm precizaţi care sunt satele comunei şi suprafețele tradiționale. Preluarea unor prevederi cu copy-paste din alte documentații nu arată decât o superficialitate în redactarea acestora.
4.3 Regimuri de înălțime
La pagina 24 din RLU, in cadrul articolului 12 – Înălțimea maximă admisibilă a construcțiilor, proiectantii specifica urmatoarele:
„6) Regimul de înălțime admis este:
-
a) Parter + Mansardă sau Etaj ( P+ M sau 1E) sau Demisol + Parter + Mansardă (D+P+M). 20
-
b) Înălțimea maximă admisă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la streșină sau cornișă, în punctul cel mai înalt și nu va depăși 6,00 metri.
-
c) Printr-o documentație de urbanism (PUZ) se pot admite derogări pentru obiectivele care necesită accente pe înălțime (lăcașe de cult, unități de învățământ, dotări culturale, administrative sau sanitare).
-
d) Înălțimea maximă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la coamă, în punctul cel mai înalt, nu va depăși 8,00 metri.’’
Zona centrala, conform documentaţiei puse în consultare publica, are urmatoarele zone de reglementare: Is, M1, M2, L1, L2, T1, T2, A, V1, V2.
Conform plansei U05 – Plansa de regulament – propunere preliminara, regimul de inălţime propus este următorul
pentru Is (institutii publice) – P+3E+Etaj 4 retras, D+P+3E
pentru M1 (zona mixta) – P+5E+Etaj 6 retras, D+P+5E
pentru M2 (zona mixta) – P+4E, D+P+3E
pentru L1 (zona locuintelor individuale cu functiuni complementare) – P+1E+Etaj 2 retras, D+P+1E pentru L2 (zona locuintelor colective cu functiuni complementare) – P+4E, D+P+3E
Solicitare
Având în vedere diferenţele dintre RLU care prevede, conform articol 12 un regim de inăltime admis Parter + Mansardă sau Etaj ( P+ M sau 1E) sau Demisol + Parter + Mansardă (D+P+M) şi plansa U05 care prevede alte regimuri de inăltime, vă rugam precizaţi care este regimul de înălţime prevazut prin PUG.
-
Zona Is – Zona institutiilor publice
5.1. Clarificări privind locuințele colective și locurile de parcare
La pagina 29 din RLU, in cadrul Articolului 1 – Utilizări admise, se precizeaza urmatoarele: „(5) Tipuri admise de ocupare și utilizare a terenului:
-
a) extinderi minore ale construcțiilor existente (conform alin. 1);
-
b) locuințe individuale maxim D+P+M/S+P+M niveluri (Hmax = 8,00 metri măsurat de la cota terenului amenajat până la cornișă/atic);
-
c) construcții aferente echipării tehnico-edilitare;
-
d) instituții, servicii și echipamente publice;
-
e) sedii ale unor companii și firme, servicii pentru întreprinderi, proiectare, cercetare, expertizare, consultanță în diferite domenii și alte servicii profesionale; f) servicii sociale, colective și personale;
-
g) sedii ale unor organizații politice, profesionale etc.;
-
h) lăcașuri de cult;
-
i) comerț cu amănuntul;
-
j) activități manufacturiere nepoluante;
-
k) hoteluri, pensiuni, agenții de turism;
21
-
l) restaurante, baruri, cofetării, cafenele etc.;
-
m) sport și recreere;
-
n) accesuri carosabile, pietonale și parcaje la sol;
-
o) spații libere pietonale;
-
p) spații verzi amenajate – scuaruri publice;’’
Solicităm precizarea dacă în cadrul zonei Is (institutii publice) sunt admise locuinţele colective. Dacă sunt admise, atunci vă rugam precizaţi numărul de locuri de parcare aferent pentru aceste locuinţe colective şi suprafaţa de spaţii verzi necesară pentru locuinţele colective.
5.2. Locuri de parcare pentru locuințele colective – afectarea spațiului public
La pagina 32 din RLU, Articolul 5 Staționarea autovehiculelor , precizeaza urmatoarele la alin. (4):
„(4) Numărul minim de locuri de parcare/garare prevăzut prin prezentul regulament poate fi diminuat prin achitarea unei sume (sumă stabilită prin Hotărâre de Consiliu Local) pe loc de parcare/garare nerealizat, într-un cont special deschis prin dispoziție de primar pe baza de documente justificative care sa ateste faptul ca aceasta condiție nu se poate realiza, pentru maxim 20% din numărul total al locurilor de parcare/garare necesare. Sumele adunate în acest cont vor fi folosite exclusiv pentru dezvoltarea / crearea / asigurarea parcărilor publice din municipiul Rădăuți;’’
Solicităm ca această prevedere să nu se aplice pentru locuinţele colective prevăzute a se realiza. Solicităm înscrierea acestui amendament în cadrul RLU.
Apreciem lipsită de oportunitate transferarea obligaţiilor avute de către investitori privaţi către domeniul public.
De asemenea, investitorii imobiliari trebuie să aibă o conduită clară stabilită și nu transferarea, prin RLU, a unor sarcini către administraţia publică şi implicit către restul populaţiei.
Prin aceste derogări, sunt favorizate interese private în defavoarea celorlalţi cetăţeni şi lăsăm la latitudinea administraţiei să accepte sau nu aceste soluţii. Având în vedere aceste aspecte, se creează premisele unor eludări ale legislației în domeniu.
Asigurarea acestor parcări publice se poate rezolva prin utilizarea amplasamentelor din domeniul public sau privat al municipiului.
Prevederea din regulamentul local al municipiului Rădăuți permite dezvoltatorilor să scadă cu până la 20% numărul minim de locuri de parcare, în schimbul plății unei sume pentru fiecare loc de parcare nerealizat. Această sumă este destinată dezvoltării parcărilor publice. Absența oricăror criterii și a unei obligații clare de compensare a acestor 22
aspecte va conduce către mutarea locurilor de parcare pe care ar trebui să le aibă blocurile nou construite pe domeniul public și, implicit, la aglomerarea spațiului public.
O astfel de practică este discutabilă și din perspectiva Ordinului nr. 172 din 1 februarie 2023 pentru aprobarea reglementării tehnice „Normativ pentru proiectarea parcajelor, indicativ NP 24-2022” al Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Acest normativ nu conține nicio prevedere care să permită o astfel de practică. Din contră, normativul stabilește cerințe tehnice minime și obligatorii pentru proiectarea și execuția parcajelor, fără a stabili posibilitatea reducerii numărului de locuri de parcare prin plata unei taxe.
5.3. Reguli neclare privind staționarea vehiculelor
La pagina 34 din RLU se precizeaza, in cadrul articolului 11 – Staționarea autovehiculelor, proiectantii specifica urmatoarele:
„(2) În cazul anexelor gospodărești, suprafața la sol a acestora va fi de maxim 40% din suprafața locuinței deservite (se vor utiliza ca model suprafețele tradiționale existente în satele comunei ale acestor anexe).’’
Pentru întelegerea acestui aspect, vă rugăm precizaţi care sunt satele comunei şi suprafețele tradiționale.
5.4. Clarificarea regimului de înălțime aplicabil
La pagina 35 din RLU, in cadrul articolului 12 – Înălțimea maximă admisibilă a construcțiilor, proiectantii specifica urmatoarele la punctul 6):
„(6) Regimul de înălțime admis este:
-
a) Parter + 1E + Mansardă sau P+2E sau Demisol + Parter + 1E + Mansardă (D+P+1E+M).
-
b) Înălțimea maximă admisă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la streșină sau cornișă, în punctul cel mai înalt și nu va depăși 10,00 metri. c) Printr-o documentație de urbanism (P.U.Z.) se pot admite derogări pentru obiectivele care necesită accente pe înălțime (lăcașe de cult, unități de învățământ, dotări culturale, administrative sau sanitare).
-
d) Înălțimea maximă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la coamă, în punctul cel mai înalt, nu va depăși 15,00 metri.
-
e) Niciun element al construcțiilor sau instalațiilor nu va depăși înălțimea maximă prevăzută la lit. d).
-
f) Printr-o documentație de urbanism (P.U.Z.) se pot admite derogări de până la maxim 17,0 metri’’
23
Conform planșei U05 – Plansa de regulament – propunere preliminara, regimul de inaltime propus pentru Is (institutii publice) este P+3E+Etaj 4 retras, D+P+3E. Avand in vedere diferentele dintre RLU care prevede, conform articol 12 un regim de inaltime admis ) Parter + 1E + Mansardă sau P+2E sau Demisol + Parter + 1E + Mansardă (D+P+1E+M
si plansa U05 care prevede alt regim de inaltime, va rugam precizati care este regimul de înălțime prevazut prin PUG.
-
Zona M – Zona mixta
6.1. Neclaritate privind locuințele colective în zonă mixtă
La pagina 38 din RLU, in cadrul Articolului 1 – Utilizări admise, se precizeaza urmatoarele, la punctul 5):
„(5) Tipuri admise de ocupare și utilizare a terenului:
-
a) extinderi minore ale construcțiilor existente (conform alin. 1);
-
b) locuințe individuale maxim D+P+M/S+P+M niveluri (Hmax = 8,00 metri măsurat de la cota terenului amenajat până la cornișă/atic);
-
c) construcții aferente echipării tehnico-edilitare;
-
d) instituții, servicii și echipamente publice;
-
e) sedii ale unor companii și firme, servicii pentru întreprinderi, proiectare, cercetare, expertizare, consultanță în diferite domenii și alte servicii profesionale; f) servicii sociale, colective și personale;
-
g) sedii ale unor organizații politice, profesionale etc.;
-
h) lăcașuri de cult;
-
i) comerț cu amănuntul;
-
j) activități manufacturiere nepoluante;
-
k) hoteluri, pensiuni, agenții de turism;
-
l) restaurante, baruri, cofetării, cafenele etc.;
-
m) sport și recreere;
-
n) accesuri carosabile, pietonale și parcaje la sol;
-
o) spații libere pietonale;
-
p) spații verzi amenajate – scuaruri publice;’’
Vă rugăm precizaţi dacă în cadrul zonelor mixte (M1, M2, M3) sunt admise locuinţele colective. Dacă sunt admise, atunci vă rugam precizaţi numărul de locuri de parcare aferent pentru aceste locuinţe colective şi suprafaţa de spaţii verzi necesară pentru locuinţele colective.
6.2. Posibilitatea eliminării unor locuri de parcare contra unor sume plătite către municipiu
24
La pagina 41 din RLU, in cadrul art. 5 – Staționarea autovehiculelor, se precizeaza la lit. o):
„o) Numărul minim de locuri de parcare/garare prevăzut prin prezentul regulament poate fi diminuat prin achitarea unei sume (sumă stabilită prin Hotărâre de Consiliu Local) pe loc de parcare/garare nerealizat, într-un cont special deschis prin dispoziție de primar pe baza de documente justificative care sa ateste faptul ca aceasta condiție nu se poate realiza, pentru maxim 20% din numărul total al locurilor de parcare/garare necesare. Sumele adunate în acest cont vor fi folosite exclusiv pentru dezvoltarea/crearea/asigurarea parcărilor publice din municipiul Rădăuți;’’
Solicităm ca această prevedere să nu se aplice pentru locuinţele colective prevăzute a se realiza. Solicităm înscrierea acestui amendament în cadrul RLU.
Apreciem că nu este corectă transferarea obligaţiilor avute de către investitori privaţi către domeniul public. În loc ca autoritățile să stabilească o conduită clară pentru investitorii imobiliari, prin RLU sunt transferate sarcini către administraţia publică şi implicit către restul populaţiei.
Prin aceste derogări, se favorizează interese private în defavoarea celorlalţi cetăţeni şi lăsăm la latitudinea administraţiei să accepte sau nu aceste soluţii.
Asigurarea acestor parcări publice se poate rezolva prin utilizarea amplasamentelor din domeniul public sau privat al municipiului.
6.3. Neconcordanțe între planșe și RLU privind retragerea față de limitele parcelelor
La pagina 43 din RLU, in cadrul articolului Articolul 9 – Amplasarea construcțiilor față de limitele laterale și posterioare ale parcelelor , proiectantii specifica urmatoarele la punctul 4): „(4) În cazul clădirilor izolate, retragerea față de una din limitele laterale ale parcelei va fi de minim 0,60 metri, menținându-se față de cealaltă limită laterală o distanță mai mare sau egală cu jumătate din înălțimea construcției până la streașină sau cornișă, măsurată în punctul cel mai înalt, dar nu mai puțin de 3,00 metri. Se va evita expresivitatea de calcan prin conformarea volumetrică și expresia arhitecturală.
(5) Retragerea față de limita posterioară a parcelei va fi egală cu jumătate din înălțimea la cornișă, dar nu mai puțin de 5,00 metri.’’
În planșa U05 – Plansa de regulament – propunere preliminara, pentru zona M1 se specifica: „Retragerea cladirilor fata de limita de proprietate (laterale si posterioare) este egala cu jumatate din inaltimea cladirii (masurata de la cota terenului amenajat pana la atic). Distanta dintre cladirile amplasate pe aceeasi parcela este egala cu inaltimea cladirii cele mai inalte (distanta masurata de la cota terenului amenajat pana la atic).’’
25
Deoarece se constată diferenţe între RLU şi notaţiile din planşa U05, solicităm autorităților să precizeze care este varianta corectă.
6.4. Regimul de înălțime – diferențe între planșe și RLU
La pagina 44 din RLU, in cadrul articolului 12 – Înălțimea maximă admisibilă a construcțiilor, proiectantii specifica urmatoarele, la punctul 6):
„(6) Regimul de înălțime admis este:
-
a) Parter + 1E + Mansardă sau P+2E sau Demisol + Parter + 1E + Mansardă (D+P+1E+M).
-
b) Înălțimea maximă admisă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la streșină sau cornișă, în punctul cel mai înalt și nu va depăși 10,00 metri”
Printr-o documentație de urbanism (P.U.Z.) se pot admite derogări pentru obiectivele care necesită accente pe înălțime (lăcașe de cult, unități de învățământ, dotări culturale, administrative sau sanitare).
Înălțimea maximă a construcțiilor, măsurată de la cota terenului amenajat până la coamă, în punctul cel mai înalt, nu va depăși 15,00 metri.
Niciun element al construcțiilor sau instalațiilor nu va depăși înălțimea maximă prevăzută la lit. d).
Printr-o documentație de urbanism (P.U.Z.) se pot admite derogări de până la maxim 17,0 metri.’’
Conform plașei U05 – Plansa de regulament – propunere preliminara, regimul de inaltime propus pentru zone mixte este :
– pentru M1 (zona mixta) – P+5E+Etaj 6 retras, D+P+5E
– pentru M2 (zona mixta) – P+4E, D+P+3E
Având în vedere diferenţele dintre RLU care prevede, conform articol 12 un regim de inălţime admis Parter + 1E + Mansardă sau P+2E sau Demisol + Parter + 1E + Mansardă (D+P+1E+M) şi planşa U05 care prevede alt regim de inălţime, vă rugăm precizaţi care este regimul de înălţime corect.
6.5. Lipsa precizării suprafeței de spații verzi
În cadrul articolului 12 nu se precizează suprafaţa de spaţii verzi necesară pentru locuinţe. Solicităm precizarea acestuia.
-
Zona L2 – Zona de locuinte colective (aflate in ansambluri preponderent rezidentiale)
26
7.1. La pagina 59 din RLU, in cadrul articolului Articolul 5 Staționarea autovehiculelor , proiectantii precizeaza la punctul 4):
„4) Numărul minim de locuri de parcare/garare prevăzut prin prezentul regulament poate fi diminuat prin achitarea unei sume (sumă stabilită prin Hotărâre de Consiliu Local) pe loc de parcare/garare nerealizat, într-un cont special deschis prin dispoziție de primar pe baza de documente justificative care sa ateste faptul ca aceasta condiție nu se poate realiza, pentru maxim 20% din numărul total al locurilor de parcare/garare necesare. Sumele adunate în acest cont vor fi folosite exclusiv pentru dezvoltarea/crearea/asigurarea parcărilor publice din municipiul Rădăuți;’’
Solicităm ca această prevedere să nu se aplice pentru locuinţele colective prevăzute a se realiza. Solicităm înscrierea acestui amendament în cadrul RLU.
Considerăm că nu este corectă și oportună transferarea obligaţiilor avute de către investitori privaţi către domeniul public. Investitorii imobiliari ar trebui să aibă o conduită clară prescrisă prin intermediul RLU, nu să fie transferate sarcini către administraţia publică şi, implicit, către restul populaţiei.
Asigurarea acestor parcări publice se poate rezolva prin utilizarea amplasamentelor din domeniul public sau privat al municipiului. Prin aceste derogări, se favorizează interese private în defavoarea celorlalţi cetăţeni şi se lasă la latitudinea administraţiei să accepte sau nu aceste soluţii.
7.2. Diferențe între planșe și RLU – retragerea clădirilor
La pagina 61 din RLU, in cadrul articolului Articolul 9 – Amplasarea construcțiilor față de limitele laterale și posterioare ale parcelelor , proiectantii specifica urmatoarele la punctul 2): „(2) În cazul clădirilor izolate, retragerea față de limitele laterale ale parcelei va fi egală cu înălțimea clădirii celei mai înalte. Se va evita expresivitatea de calcan prin conformarea volumetrică și expresia arhitecturală.
(3) Retragerea față de limita posterioară a parcelei va fi egală cu jumătate din înălțimea la cornișă, dar nu mai puțin de 5,00 metri.’’
În planșa U05 – Plansa de regulament – propunere preliminara, pentru zona L2 se specifica : „Retragerea cladirilor fata de limita de proprietate (laterale si posterioare) este egala cu jumatate din inaltimea cladirii (masurata de la cota terenului amenajat pana la atic). Distanta dintre cladirile amplasate pe aceeasi parcela este egala cu inaltimea cladirii cele mai inalte (distanta masurata de la cota terenului amenajat pana la atic).’’
Deoarece se constată diferenţe între RLU şi notaţiile din planşa U05, solicităm precizarea variantei corecte.
27
-
Alte neconcordanțe – localități inexistente în zonă, documentație de tip copy-paste
În Anexa nr. 1 din RLU, la pagina 117 proiectantii fac urmatoarea referire: „Prezenta anexă la Regulamentul local de urbanism, aferent documentației de urbanism P.U.G. (Plan Urbanistic General) Comuna Mihai Viteazu, se aplică în cadrul zonelor istorice de referință22 și în următoarele zone de reglementare: ZC – Zona de instituții și servicii publice;
ZCP – Zona construită protejată a monumentelor istorice;
L1 – Zona locuire și funcțiuni complementare;
L2 – Zona locuințe individuale și funcțiuni complementare în zonele noi de extindere.’’
Menționarea unor comune inexistente în zonă arată superficialitatea întocmirii acestei documentații și solicităm corectarea acestor informații. Vă rugăm precizaţi care este rolul comunei Mihai Viteazu in cadrul RLU Municipiul Rădăuţi.
De asemenea, în multe piese desenate, apare mentionat satul Berzovia, adiacent comunei Volovăț. Va solicităm să precizați poziția reala a acestui sat și motivul menționării sale în documentație.
-
Documentații neclare și contradictorii
În cadrul etapei de informare şi consultare a publicului privind noul PUG al municipiului Rădăuţi, deoarece în partea scrisă şi piesele desenate UTR-urile sunt descrise doar grafic, solicităm:
-
delimitarea clară a UTR_urilor prin detaliere
-
descrierea clară a caracteristicilor fiecarui UTR
-
indicarea regimurilor de inălţime pentru fiecare UTR în parte.
UTR-urile actuale de multe ori sunt compuse din mai multe zone funcţionale. Actuala propunere de PUG nu detaliază suficient limitele acestor UTR, spre deosebire de PUG-ul actual.
Vă solicităm un răspuns scris la aceste solicitări, la adresa radautiulcivic@gmail.com, potrivit cadrului legal în vigoare, în baza Ordinului 2701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare şi consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism și Metodologiei 30 decembrie 2010 de informare şi consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.
28
Cu stimă,
Luca Ciubotaru, Președinte al Asociației Rădăuțiul Civic
Semnatari:
-
arh. Cătălin Juravle
-
arh. Paul Sehlanec
-
MA. arh. Andrei Grosu
-
ing. Werner Tiron
-
arh. Narcisa Hîj
-
ing. Dorin Vataman
-
ing. Alexandru Gheorghiță
-
arh. Alexandra Ursan
-
arh. Mihai Mardare
-
ing. Cristian Drîmbă
-
arh. Pascariu Narcisa C.
-
Cristina Cramariuc
-
Mădălina Stoenescu
-
Bianca David
-
Iulia Simota
-
Maftei Mirela
-
Maftei Andrei-Dumitru
-
Robu Angelica-Magdalena
-
Robu MARIUS Constantin
-
Robu Ștefan Tudor
-
Dobre Victor Cristian
-
Dobre Gabriela Georgeta
-
Dobre Alexandra Carmen
-
Dobre Alexandru
-
Haucă Teodor
-
Amariutei Marcel
-
Haureș Vasile
-
Haureș Liliana
-
Mihalciuc Gabriel
-
Rusu Delia Ioana
-
Ardelean Gheorghe
-
Ardelean Marioara
-
Ardelean Maria
-
Strugariu Danut-Adrian
29
-
Strugariu Georgeta-Alina
-
Strugariu Matei- Niculai
-
Strugariu Roxana
-
Buliga Vasile.
-
Buliga Doina
-
Donisan Carmen
-
Buliga Floarea
-
Anton Veronica
-
Popescul Lucian Constantin
-
Biesiadovschi Atlanta
-
Goreac Alina
-
Carcalete Petru
-
Boleac Silvia
-
Lazar Loredana
-
Ciubotaru Anamaria
-
Berbenciuc Vasile
-
Berbenciuc Ana
-
Crăciun Eugenia
-
Tcaciuc Margareta
-
Alina Onica
-
Prelipcean Cătălin
-
Prelipcean Ramona Silvia
-
Prelipcean Adrian Florin
-
Rusu Constantin
-
Nutu Dan
-
Nutu Doina
-
Strada Victoriei
-
Ciobanu Adrian
-
Ciobanu Mihaela Georgeta
-
Ciobanu Viorel
-
Homan Andreia
-
Homan Alexandru
-
Cozma Alice Daria
-
Cozma Dragos Constantin
-
Sehlanec Angela-Luminita
(de completat, cu persoanele care doresc să semneze)
În ultimele zile, peste 330 de persoane au depus petiții la primărie exprimându-și nemulțumirea în legătură cu documentația aflată in consultare publică a noului PUG:
30
-
33 de semnături – strada Ion Nistor, conform petiției înregistrată cu nr. 40444 / 04.08.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți
-
53 de semnături – strada Putnei, conform petiției înregistrate cu nr. 40429 / 04.08.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți
-
50 de semnături – calea Cernăuți, conform petiției înregistrate cu nr. 39920 / 22.07.2025 si 40428 / 04.08.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți ● 58 de semnături – strada Luncii, conform petiției înregistrate cu nr. 39985 / 26.07.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți;
-
29 de semnături – strada Pictor Grigorescu, conform petiției înregistrate cu nr. 40272 / 30.07.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți;
-
46 de semnături – str. Iraclie Porumbescu, conform petiției înregistrate cu nr. 40357 / 01.08.2025 de către Primăria Municipiului Rădăuți
-
65 semnături – zona centrală – tabel nominal cu persoanele semnatare ale adresei 39813/22.07.2024 trimise către Primăria Municipiului Rădăuți, referitoare la actualizare PUG