Inițiativa educațională „Orientare școlară și Consiliere în carieră pedagogică”, parte a proiectului „Viitor profesor în comunitatea mea”, desfășurată de Școala de Valori și Teach for Romania, a oferit elevilor de gimnaziu din comunități vulnerabile din România un cadru autentic de orientare vocațională, consiliere în carieră și explorare profesiei de profesor ca opțiune de viitor cu impact la nivel de comunitate.
În doar câteva luni de implementare, proiectul a reușit să ajungă în 11 comunități vulnerabile din întreaga țară, implicând activ peste 640 de elevi din 12 școli. Aceștia au participat la 148 de ateliere de consiliere în carieră și orientare vocațională, desfășurate pe parcursul a 284 de ore de învățare activă – sesiuni în care și-au descoperit pasiunile, au reflectat asupra propriului traseu educațional și au explorat rolul profesorului în societate.
Elevii au fost ghidați, de traineri cu experiență vastă în educație non-formală, să-și descopere interesele, valorile și punctele forte, dar și să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat vocația. Prin ateliere pe bază de board-games, activități practice, exerciții de reflecție și jocuri de rol, ei au explorat ce presupune să fii profesor într-o comunitate ca a lor.
Ana-Maria Zănogeanu, este elevă în clasa a VIII-a, la Școala Gimnazială Podenii Noi, Prahova, ne-a explicat cum va face alegerile pentru viitor: „Vocația nu e doar o meserie, e o chemare a inimii. Am înțeles cât de important e să faci ceea ce te pasionează și să muncești pentru visul tău.”
În timp ce activitățile din cadrul inițiativei educaționale au convins-o pe Sophia Cremeneanu, elevă în clasa a V-a, la Liceul cu Program Sportiv Helmut Duckadam, Clinceni, Ilfov, să aleagă cariera didactică: „Da, vreau să fiu învățătoare. Relația cu elevii mei va fi bazată pe prietenie și încredere. Lecțiile vor fi despre povești, joacă și natură.”
Activitățile au fost sprijinite de cadre didactice din școli, care au încurajat elevii să-și exploreze potențialul și să privească educația ca pe o misiune personală. Alida Iftime, director la Școala Gimnazială Oțeleni și coordonator local de proiect, ne-a povestit ce a însemnat proiectul: „Elevii au învățat să-și identifice interesele, valorile și aptitudinile. Au înțeles cât de important este să își construiască cu sens parcursul educațional și profesional. Este esențial să perceapă cariera didactică drept o alegere valoroasă, pentru că profesorii nu formează doar competențe – ci și caractere.”
Pentru a evalua impactul acestor intervenții, au fost realizate 91 de interviuri pentru cercetare calitativă cu elevi din comunitățile participante, aceștia sunt viitorii lideri educaționali care ar putea contribui la schimbarea percepției despre profesia de dascăli în comunitățile lor.
Una dintre elevele care a participat la cercetare este și Maria, elevă în clasa a VII-a la o școală din apropierea orașului Brașov. Maria cântă la un instrument și cu vocea, și își dorește să devină acel cadru didactic care să fie parte din creșterea elevului său: „Mi-a plăcut să le reexplic colegilor lecțiile înainte de evaluare. Mi-ar plăcea să am clasa sub formă de U – să ne vedem, să ne ascultăm. Aș vrea să fiu învățătoare.”
Visurile copiilor din mediile defavorizate ar rămâne doar în imaginație, dacă nu ar beneficia de consiliere în carieră și orientare vocațională, pentru că a fi profesor pare o opțiune de viitor la care nu îndrăznesc să se uite cu adevărat, din cauza mediului vulnerabil din care provin. Silvia Bogdan, președinte Școala de Valori, susține că „În cadrul proiectului Viitor profesor în comunitatea mea, am simțit cât de valoroasă este consilierea timpurie pentru ca elevii din comunități vulnerabile să-și descopere vocația și să îndrăznească să viseze la un viitor în care devin chiar ei profesorii de care au nevoie tinerii din jurul lor. Atelierele noastre transformă tranziția de la gimnaziu la liceu într-un parcurs firesc către o carieră cu sens, asumată cu încredere. Când elevii își descoperă resursele interioare, iar profesorii devin parteneri reali în acest proces, comunitățile nu doar că se dezvoltă – ele înfloresc din interior.”
Teach for Romania consideră că în comunitățile vulnerabile este esențial să existe profesori care pot schimba nu doar parcursul educațional al copiilor, ci și întreaga perspectivă a unei generații asupra viitorului. Prin programul Viitor profesor în comunitatea mea, ne adresăm elevilor de gimnaziu din medii defavorizate, oferindu-le consiliere timpurie și expunere la modele autentice, pentru ca ei să își poată descoperi vocația și să prindă încredere că pot deveni profesorii de care are nevoie comunitatea lor. Credem că, sprijiniți corespunzător, acești tineri pot deveni liderii educaționali ai comunităților din care provin.
Gena Francu, coordonator al programului „Viitor profesor în comunitatea mea” din partea Teach for Romania: „În comunitățile vulnerabile, un profesor dedicat poate însemna diferența dintre abandon și aspirație. Prin program Viitor profesor în comunitatea mea, investim pe termen lung în tineri care își descoperă vocația și prind curajul de a visa că pot deveni chiar ei profesorii de care are nevoie comunitatea lor. Le oferim mai mult decât ateliere – le oferim încredere, competențe, modele vii și sprijin financiar constant pentru ca acest drum să fie posibil.
Ne dorim ca acești copii să revină, peste ani, în școlile în care au învățat sau în alte școli din comunități defavorizate – nu doar ca absolvenți, ci ca lideri care transformă educația din interior.”
În cadrul inițiativa educaționale „Orientare școlară și Consiliere în carieră pedagogică”, parte a proiectului „Viitor profesor în comunitatea mea!” a fost organizat și un webinar live, dedicat elevilor, părinților și profesorilor – un moment de reflecție sinceră asupra valorii profesiei didactice în comunitățile vulnerabile. Acesta poate fi urmărit aici: https://www.youtube.com/watch?v=FPBtedqz5XE .
Toate activitățile desfășurate, arată că elevii își doresc să devină profesori, însă nu au capacitatea de a căpăta competențele necesare pentru a putea face față examenelor, prin consiliere, expunere și modele autentice, am încurajat elevii să devină profesorii de care are nevoie comunitatea lor.
Despre Școala de Valori
Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală și non-profit, înființată în 2009, care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialul individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase. Școala de Valori a ajuns prin intermediul proiectelor educaționale la 203.997 de tineri și 13.346 profesori. Găsiți mai multe informații despre Școala de Valori pe paginile Facebook, Instagram, Linkedin și TikTok.
Despre Teach For Romania
Teach for Romania, organizație non-guvernamentală care recrutează de 10 ani oameni excepționali pe care îi formează și îi sprijină să predea în școlile publice din cele mai sărace regiuni ale țării.
În anul școlar 2024-2025, 185 de cadre didactice fac parte din programul Teach for Romania și predau în 155 școli, din 29 de județe. Întreaga comunitate de profesori ajunge astfel la aprox. 30.000 de copii.