Începutul anului școlar le aduce cadrelor didactice din mai multe țări europene o nouă platformă online cu resurse educative deschise pe care le pot folosi în procesul instructiv- educativ: https://afostodata.ro/backtoschool/ Proiectul Back to School Open Resources este coordonat de echipa A fost Odată din România, alături de instituții școlare din Grecia și Spania.
În urmă cu doar câțiva ani, pandemia de Covid 19 a schimbat, printre altele, și modul în care elevii și cadrele didactice din întreaga lume se raportează la procesul de învățare. Nevoiți să găsească mijloace alternative de predare, profesorii au căutat resurse online de calitate prin care să transmită informația, iar elevii au fost nevoiți să se adapteze la cerințele de învățare digitale.
În acest context, proiectul Back to School Open Resources răspunde nevoii de resurse educaționale deschise online, cu activități creative împărțite în funcție de modul în care profesorii le pot folosi la școală: pregătire acasă, activități în clasă, teme: https://afostodata.ro/backtoschool/
Activitățile pornesc de la două metode noi și inovative de predare: flipped learning (învățare inversă) și gamification (mecanică de joc ce încurajează colaborarea dintre elevi) și au ca sursă 20 de povești internaționale. Fiecare poveste este declinată în câte 10 tipuri de activități (teatru, dezbatere, activități cu tematică ecologică, quiz, jocuri didactice online, literație, gândire critică, harta poveștii, print) și ilustrată cu ajutorul Inteligenței Artificiale astfel încât să fie cât mai atractivă pentru generație de copii digital natives.
În plus, toate poveștile sunt traduse și în limba semnelor române și limba internațională a semnelor de un interpret autorizat, pentru a fi folosite de copiii cu deficiență de auz din întreaga lume.
Platforma, realizată în cadrul programului Erasmus, reprezintă un exemplu bun de cum tehnologia poate transforma educația. Prin integrarea AI, gamification și flipped learning, această platformă nu doar că modernizează procesul educațional, dar și pregătește elevii pentru o lume în continuă schimbare. Elevii nu învață doar fapte și concepte, ci își dezvoltă abilități esențiale pentru viitor, precum autonomia în învățare, colaborarea și gândirea critică.
„Pe măsură ce tehnologiile continuă să evolueze, putem anticipa că platforme precum aceasta vor deveni din ce în ce mai sofisticate și mai eficiente. Cu suportul continuu al programului Erasmus și al comunității educaționale internaționale, astfel de inițiative au potențialul de a schimba fundamental modul în care educația este percepută și livrată în întreaga lume” spune Măriuca Mihăilescu, coordonatoarea proiectului.