Elevii de liceu propun soluții care să ofere o șansă în plus la carieră generației NEETs

0

103 elevi din 15 licee bucureștene au participat la workshop-ul Innovation Camp, organizat de Junior Achievement România, în parteneriat cu NN România, ca parte a proiectului educațional internațional Social Innovation Relay (SIR)[1], cu obiectivul de a găsi soluții care să ofere șanse profesionale generației NEETs – tineri care nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare.

Elevii de liceu au analizat, în cadrul workshop-ului organizat la hub-ul DB Connect, obstacolele cu care se confruntă în prezent cei 400.000 de tineri NEETs din România (abandon școlar, nivel scăzut de educație și calificare, șomaj) și au propus în echipe, pe baza feedback-ului consultanților voluntari NN, soluții care să contribuie la pregătirea tinerilor NEETs pentru viața profesională și la creșterea potențialului lor de angajare.

Printre cele mai bune proiecte propuse de elevi s-au numărat:

– organizarea de cursuri certificate de formare profesională/calificare în diferite domenii, cu o puternică componentă practică și implicarea companiilor locale în stagiile de pregătire;

– oferirea de consiliere tinerilor, prin intermediul tehnologiei și al unor profesioniști cu experiență, precum și al unei platforme care să intermedieze legătura angajatori-tineri, în funcție de domeniile de interes și cerințele de pe piața muncii;

– facilitarea accesului tinerilor la calificare suplimentară și locuri de muncă în funcție de oportunitățile locale, precum și oferirea de sprijin financiar proporțional cu implicarea lor.

 „Am fost bucuros să particip din nou ca mentor și jurat la un workshop de inovație socială cu tineri și mi-am dat încă o dată seama cât de utile le sunt aceste inițiative ce îi pun în fața unor provocări cu scop nobil. Am toată aprecierea față de acești elevi pentru modul în care au lucrat alături de persoane pe care nu le cunoșteau și de rapiditatea cu care au reușit să adopte un spirit de echipă și o atitudine constructivă. Cu atât mai mult cu cât au reușit să livreze și să prezinte propuneri de proiecte interesante într-un timp scurt. Alături de colegii mei, am fost bucuroși să vedem implicarea din partea lor, lucru ce ne-a permis și nouă să arătăm aceeași atitudine pozitivă. Sperăm că sfaturile noastre le-au fost utile și așteptăm cu interes edițiile viitoare.” – Claudiu Masă, Campaign Manager, NN România

Innovation Camp este una dintre componentele educaționale ale proiectului SIR, care completează experiența practică dobândită de elevi prin:

– studii de caz și webinarii pe tema inovării şi antreprenoriatului social;

– competiţia de proiecte de inovare socială (etape locală, națională și globală) și mentorat oferit de profesionişti.

Implicarea consultanților voluntari reprezintă o plus-valoare pentru workshop, prin modelele oferite tinerilor, împărtășirea de cunoștințe și experiență, feedback-ul și recomandările de îmbunătățire a planurilor de proiect, precum și răspunsurile punctuale la întrebări legate de resurse și finanțare, dezvoltarea ideii, promovare.

Pe parcursul workshop-ului Innovation Camp, elevii au reușit să coreleze ceea ce au învățat la clasă cu profesorii despre antreprenoriat social și planuri de proiect cu experiența practică și să-și exerseze abilitățile de lucru în echipă, gândirea creativă, capacitatea de rezolvare a problemelor și de luare a deciziilor.

„Consider că acesta este un concurs unic, care stimulează interacțiunea dintre elevi și o gândire deschisă, ieșită din comun, cu probleme reale de dezbătut. Mi-a plăcut foarte mult experiența de lucru în echipă și faptul că am fost încurajați să ne expunem opiniile în mod liber.” – elevă Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu, București

Proiectul Social Innovation Relay le oferă liceenilor (15-19 ani) accesul la experienţă practică și expertiză antreprenorială, pentru a-i pregăti să concureze cu succes pe piaţa muncii, conștientizând problemele sociale actuale și schimbările pe care le pot genera în comunitate. Competiția îi provoacă pe elevi să gândească în echipă, colaborând cu mentorii NN, și să formuleze soluţii viabile pentru rezolvarea unor probleme sociale reale din comunitate, în diferite domenii.

În perioada 2014-2018, proiectul SIR a implicat la nivel național, 277 profesori, 13.500 elevi și 42 voluntari NN.

Despre Junior Achievement România

Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaţionale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă. 40 de ţări din Europa şi peste 100 de ţări din toată lumea derulează programele JA. În România, acestea sunt urmate de peste 250.000 de elevi și 4.248 profesori din 1.831 de şcoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi cu susţinerea financiară a comunităţii de afaceri.

Web: www.jaromania.org

Despre NN România

NN (www.nn.ro) este prima companie internațională de asigurări de viaţă care a intrat pe piaţa din România, în ianuarie 1997, şi de peste 10 ani activează şi în piaţa pensiilor private. Prin activitatea și inițiativele sale, NN îşi propune să genereze schimbări pozitive în comunitate și în viețile oamenilor, sprijinindu-i să creeze premisele unui viitor mai bun pentru ei și cei dragi și contribuind totodată la dezvoltarea sustenabilă a societății. NN se implică în identificarea soluțiilor care răspund problemelor societății și contribuie la implementarea acestora ori de câte ori are ocazia. În același timp, susținem inițiative importante de educaţie financiară și crearea de oportunități pentru tineri și pentru familii defavorizate.

[1] Proiectul SIR se derulează în 13 ţări: Belgia, Bulgaria, Cehia, Grecia, Japonia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Singapore, Spania, Turcia și Ungaria

Despre autor

avatar

Junior Achievement Romania este o organizatie non-profit, avand ca misiune dezvoltarea in Romania a programelor internationale JA de educatie antreprenoriala, economica, financiara, orientare profesionala, sanatate si viata activa si dezvoltarea abilitatilor pentru viata. 39 de tari din Europa si 123 de tari din toata lumea urmeaza programele JA. In Romania, acestea sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi din 1.400 de scoli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si cu sustinerea financiara a comunitatii de afaceri. Mai multe informatii pe www.jaromania.org.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.