Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Poziția Federației Coaliția Natura 2000: Patrimoniului natural al României este în pericolul de a fi administrat printr-o lege neconstituțională

0

Patrimoniului natural al României este în pericolul de a fi administrat printr-o lege neconstituțională

Patrimoniul natural al României – bază pentru dezvoltarea durabilă a comunităților locale – este pus în pericol de interese politice care încearcă să repună în vigoare o lege declarată neconstituțională.

Ieri, 26 iunie 2019, Senatul României a aprobat o propunere de lege prin care repune în vigoare integral prevederile OUG 75/2018, care a fost declarată neconstituțională în aprilie 2019. Deși Statul nu are resursele necesare, în 2018 a înlăturat majoritatea entităților care aveau capacitatea și reușeau să aibă grijă cu succes de aceste zone de patrimoniu, susține János Márk-Nagy, Președintele Consiliului Director al Coaliției Natura 2000. Ne preocupă faptul că prin proiectul de lege nr. 323/2019 se statornicește un sistem de administrare a ariilor naturale protejate care periclitează valorile naturale de patrimoniu ale țării, ineficient, expus intereselor politice, creat pe bazele unor prevederi neconstituționale și sperăm ca Parlamentul să acționeze într-un mod responsabil față de interesele societății, adaugă János Márk-Nagy.

La aproape un an după aprobarea OUG 75/2018, peste 1,6 milioane hectare din 264 de arii protejate, cuprinzând circa 1 milion hectare de pădure cu valoare naturală deosebită, sute de specii protejate de interes european, elemente unice de patrimoniu au rămas la voia întâmplării, fără intervențiile necesare protecției și riscă să fie degradate sau distruse iremediabil, prejudiciind capacitatea de dezvoltare durabilă a țării și a comunităților locale. Ordonanța de Urgență a Guvernului 75/2018 este neconstituțională, conform deciziei Curții Constituționale a României (CCR) din 9 aprilie 2019. Repunerea în vigoare a prevederilor acestei ordonanțe prin noua lege va favoriza continuarea distrugerii valorilor naturale deosebite ale României.

Încă din iulie 2018, când OUG 75 a fost aprobată, Coaliția Natura 2000 a semnalat public anormalitatea situației și riscurile pe care această modificare a sistemului de management le implică pentru patrimoniul natural și pentru societate, exprimându-și în mod oficial interesul pentru dialog cu instituțiile și factorii interesați și pentru găsirea unor soluții constructive. De asemenea, Coaliția Natura 2000 a inițiat realizarea unei viziuni și a unei abordări strategice unitare pentru România, pe termen lung a conservării și valorificării sustenabile a patrimoniului natural, proces în care a solicitat implicarea instituțiilor Statului1.

Federația Coaliția Natura 2000 consideră că această inițiativă legislativă pune în pericol patrimoniul natural unic al României, riscând să prejudicieze iremediabil resursele pentru dezvoltarea societății pe termen lung și promovează distrugerea unui sistem de administrare eficient și democratic prin prevederi neconstituționale.

Coaliția consideră că Parlamentul este cel care poartă acum responsabilitatea pentru restabilirea normalității pe principiile eficienței, democrației, respectului față de valorile de patrimoniu ale țării și acesta are acum sarcina să responsabilizeze instituțiile Statului să acționeze în interesul comunităților locale și al societății.

În acest context, Federația Coaliția Natura 2000 solicită Parlamentului:

  • să asigure cadrul legal pentru un sistem de administrare al ariilor protejate eficient și democratic, care să folosească capacitatea deja existentă, în dezvoltarea căreia au fost investite resursele societății în ultimii 20 de ani și care să genereze beneficii reale pentru societate.

  • să organizeze dezbateri reale pe propunerea de lege aflată acum pe masa deputaților prin invitarea la masa dialogului a tuturor factorilor interesați, cu precădere a organizațiilor și indivizilor care dispun de expertiza în acest domeniu și de experiență practică de management, așa cum prevede Regulamentul Camerei Deputaților, asigurând un proces democratic2.

Coaliția Natura 2000 reprezintă comunitatea celor mai active organizații de conservare a naturii din România și apără interesele naturii de 15 ani, timp în care a supravegheat respectarea cadrului legal din sectorul conservării biodiversității și a luptat împotriva abuzurilor comise în arii protejate. Punem în valoare expertiza și experiența practică de peste 20 de ani a 20 de organizații de mediu. Am devenit principalul partener de dialog pentru instituțiile centrale pe linie de biodiversitate, dar și coordonator din partea Comisiei Europene în România în ceea ce privește monitorizarea implementării Directivelor Habitate și Păsări.

Prin activitatea noastră contribuim la realizarea următoarei viziuni pe termen lung pentru România: Ariile naturale protejate sunt recunoscute de către publicul larg și autoritățile statului ca fiind vitale pentru România, asigură păstrarea unicității țării noastre în comunitatea europeană, contribuind la creșterea calității vieții și la dezvoltarea durabilă a societății românești”.

Întregul document de viziune al Federației Coaliția Natura 2000 privind sistemul național de management al ariilor protejate poate fi descărcată în întregime aici: https://regasesteromania.ro/wp-content/uploads/2018/10/viziunea-federatiei-coalitia-natura-2000.pdf Viziunea oferă propuneri de acțiuni pe termen lung pentru eficientizarea sistemului de management al ariilor protejate, propuneri ce ar trebui să fie luate în considerare în inițiativele legislative legate de arii protejate, cum este și propunerea de lege L323/2019.

Contact Federație: office@natura2000.ro, www.natura2000.ro

Proiectul Legii 323/2019 aprobată ieri, 26 iunie 2019, în cadrul Senatului, și promovată pe repede înainte, fără consultarea experților practicieni, preia prevederile OUG 75/2018 declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională a României (CCR) prin sentința din 9 aprilie 2019.

Această Ordonanță a creat un sistem centralizat de administrare al ariilor naturale protejate, fără a avea resursele necesare funcționării, înlăturând în mod discriminatoriu majoritatea organizațiilor care administrau aceste zone de 20 de ani. Prin desființarea custodiilor, sute de arii protejate au rămas practic fără administrator, deoarece nici până în prezent ANANP – Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate nu dispune de resursele umane și financiare necesare pentru a compensa capacitatea de management a foștilor custozi.

Intrarea în vigoare a OUG 75/2018 a creat un vid administrativ, peste 264 de arii protejate rămânând fără supraveghere, expuse riscurilor degradării iremediabile, lipsite de resursele necesare administrării și fără posibilitatea de a contribui la dezvoltarea sustenabilă a comunităților locale, timp de aproape un an.

Efectele OUG 75/2019, care implică riscuri majore pentru societate și pentru patrimoniul natural cuprind:

  • Scăderea dramatică a resurselor financiare, umane și instituționale implicate efectiv în menținerea valorii și integrității ariilor protejate. Deși această capacitate există în cadrul societății, ea nu este folosită corespunzător de către Stat și ar trebui investite alte resurse, de care Statul nu dispune, pentru a o înlocui. Foștii custozi dispuneau, după o experiență de 20 de ani, de expertiza și experiența necesare pentru a contribui în mod semnificativ la conservarea patrimoniului natural, așa cum au demonstrat chiar evaluarea realizată de ANANP la începutul anului 2018.

  • Scăderea capacității de absorbție a resurselor necesare pentru administrarea patrimoniului natural. Proiecte în derulare ale foștilor administratori cu finanțare din fonduri europene din 11 arii protejate au fost blocate sau anulate prin instituirea noului sistem de management centralizat, condus de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate. Fondurile oferite de Uniunea Europeană pentru administrarea acestor arii rămân neutilizate din cauza reducerii semnificative a capacității de absorbție a acestora.

  • Scăderea sau anularea completă a capacității de a susține dezvoltarea comunităților locale din aceste zone. Sute de localități, în special rurale și montane sunt situate în vecinătatea ariilor protejate și au beneficiat de proiecte în parteneriat cu foștii custozi, care au contribuit la dezvoltarea lor. Sistemul creat de ANANP dispune doar de birouri județene, cu personal subdimensionat, care nu are capacitatea și resursele să continue aceste parteneriate, să răspundă în mod corespunzător nevoilor locale și să le armonizeze pe acestea cu cele ale naturii.

  • În continuare mai bine de 60% din ariile protejate din România au rămas fără administrator – situație pe care instituțiile de Stat aveau obligația să o rezolve în ultimii peste 20 de ani. ANANP a preluat ariile protejate ale foștilor custozi deși mai bine de jumătate din ariile protejate aveau la acel moment nevoie de administrator. Pentru a folosi resursele eficient ANANP ar fi trebuit să preia doar zonele neatribuite în administrare și nu cele în care s-a investit deja în ultimii 20 de ani și în care custozii aveau deja capacitatea de a face demersurile necesare. Evaluarea realizată de ANANP în 2018 a concluzionat că rezultatele custozilor sunt foarte bune3.

Considerăm că instituirea unui sistem democratic, în care toți actorii socială au dreptul să preia, sub coordonarea Statului și în măsura în care au capacitatea necesară, administrarea patrimoniului natural este o chestiune de eficiență a utilizării capacității disponibile cu scopul păstrării valorilor naturale ale societății și asigurării dezvoltării durabile la nivel local. De asemenea, considerăm absolut necesar ca ANANP să-și exercite rolul de coordonator, să asigure sprijinul tehnic acestor actori și alocarea de la bugetul de Stat a resurselor financiare necesare și să asigure administrarea ariilor protejate care nu dispuneau de administrator înainte de 2018.

1

2 Conform căruia conform căruia comisiile ”invită să ia parte la lucrările comisiei reprezentanți ai societății civile, ai asociațiilor patronale, profesionale sau sindicale, ai administrației publice centrale ori locale, precum și ai altor persoane juridice, precum și persoane fizice”.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.