Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Oamenii Educației: Silvia Pătrașcu despre asociația EduConect și inițiative în educație

0

Interviu cu Silvia Pătrașcu, alumnă Teach for Romania

Următorul interviu din campania Oamenii Educației l-am făcut cu Silvia Pătrașcu, alumnă Teach for Romania și coordonatoare a asociației alumnilor, EduConect. Face parte din prima generație de profesori din cadrul programului și spune că experiența a fost presărată cu momente frumoase, intense și cu clipe de (re)descoperire personală.

Acum, Silvia spune că face parte din „acel sat care contribuie la creșterea unui copil” și își dorește să ducă în continuare către profesori și elevi „oportunități de a se cunoaște mai bine și de a-și descoperi resursele interioare.” Obiectivul pe care îl are este să obțină certificarea ca trainer de comunicare nonviolentă.

Am învățat multe despre limitele și sursele mele de energie și aproape m-a vindecat de sindromul salvatorului”

Povestește-ne câteva lucruri despre tine, parcursul tău academic și profesional.

Firul roșu al vieții mele a fost legat de învățare și explorare. Printre rolurile mele preferate a fost cel învățăcel, mai ales la orele de română, franceză, informatică, la cursurile de la Litere, la cele de comunicare ținute de Magda Bunea sau de trainerii certificați de comunicare nonviolentă. Nevoia de explorare mi-am îndeplinit-o și prin varietatea rolurilor pe care le-am avut: specialist resurse umane, profesor susținut de Teach for Romania, formator sau managerul unui centru educațional pentru preșcolari.

Cum a fost pentru tine experiența programul Teach for Romania?

A fost o experiență foarte intensă și plină de neprevăzut. Am învățat multe despre limitele și sursele mele de energie, am reușit să îmi înțeleg profesorii pe care îi blamam în liceu și aproape m-a vindecat de „sindromul” salvatorului.

Ce impact a avut în viața ta profesională programul Teach, dar și personală? Ce este diferit în viața ta acum?

Pe plan profesional, experiența din Teach mi-a adus claritate privind direcția în care îmi doresc să contribui la educație: suport pentru profesori. Cred foarte mult în ideea că e nevoie de un sat pentru a crește un copil, iar părinții și profesorii au nevoie de structuri solide de sprijin pentru a putea fi adulții de care au nevoie copiii cu care interacționează. Pe plan personal, mi-am îndreptat atenția mai degrabă spre ceea ce este decât spre ceea ce îmi imaginez eu că este, m-a motivat să îmi iau mașină pentru a transforma naveta dintr-o sursă de chin într-una de energie și mi-a adus în cale oameni minunați care mi-au devenit prieteni.

Care crezi că este schimbarea cea mai importantă pe care ai adus-o la copii și în școală?

Cred că a fost legată de expunerea la noi opțiuni pentru viitor. Am călătorit destul de mult înainte de a fi în Teach și am adus în universul elevilor elemente din alte culturi (imagini, persoane, muzică) pe care ei le-au primit cu multă încântare, începând să-și dea voie să viseze la a avea și ei experiențe diferite de mediul din care provin.

A construi o relație de încredere și respect reciproc îi ajută enorm atât pe profesori, cât și pe elevi”

Povestește-ne o întâmplare care ți-a rămas întipărită în minte în perioada în care erai la catedră.

Momentele mele preferate sunt cele în care elevii au împărtășit cu mine din înțelepciunea lor. Spre exemplu, în al doilea an de program am fost dirigintă la clasa a VIII-a. La fiecare oră de dirigenție aveam un ritual în care copiii reflectau la săptămâna care a trecut și scriau ce au învățat. Prin februarie, după vreo două luni de exerciții de reflecție, una dintre eleve a scris: „Am învățat că pământul se învârte și cu, și fără mine… dar trebuie să las ceva în urma mea.”

Care au fost cele mai bune lucruri pe care le-ai văzut și vezi că se întâmplă în educație și în școlile vulnerabile din România?

Când am fost profesoară, cel mai mult m-a impresionat deschiderea copiilor de a învăța, felul în care ei se dezvoltă atunci când sunt văzuți cu adevărat de către un adult. Acum mă impresionează reziliența profesorilor și a părinților care asigură mediul de învățare pentru acești copii.

Dar cele mai grele și provocatoare aspecte care crezi că sunt pentru un tânăr debutant și elevi?

Cred că pentru debutanți este copleșitoare varietatea sarcinilor, mai ales în primele săptămâni: au de stablit relații cu copiii, colegii, cancelaria, părinții, de făcut documente și de gestionat dezvoltarea competențelor elevilor. Pentru aceștia din urmă, cred că cea mai mare provocare o reprezintă lipsa de încredere: în ei înșiși, în ce le poate oferi lumea și în ceilalți. A construi o relație de încredere și respect reciproc îi ajută enorm atât pe profesori, cât și pe elevi.

Când te gândești la un profesor model întâlnit în școala în care ai activat în programul Teach, care ți-a schimbat parcursul în viață sau perspectivele, către cine mergi?

Mă gândesc la doamna Apostol, profesor de istorie și geografie care a devenit director al școlii când eu eram în al doilea an de program. Încă de la început, m-a îndrumat în special în relațiile cu părinții și gestionarea cazurilor de violență dintre copiii. A avut încredere în mine că pot fi dirigintă elevilor de clasa a VIII-a și m-a spijinit în inițiativele pe care le-am avut cu aceștia.

Făcând parte din prima generație de profesori, m-am legat emoțional foarte mult de echipa care a început proiectul și comunitatea Teach îmi este foarte dragă”

Dacă ai putea face 2-3 schimbări astăzi în educație, care ar fi și de ce?

Prima este descentralizarea educației. Fiecare comunitate are specificul ei, prin urmare elevii au nevoi diferite și cred că e nevoie de școli care să răspundă acestor nevoi, ceea ce se poate întâmpla doar dacă directorii și consiliile de administrație au viziunea și libertatea necesară să ia măsurile potrivite pentru a oferi educație relevantă copiilor din fiecare comunitate. A doua schimbare esențială pe care o văd este asigurarea unui sistem de suport pentru toți profesorii, care să îi ajute să gestioneze încărcătura emoțională de zi cu zi și să își găsească resursele pentru a crea experiențe de învățare relevante pentru elevi.

Cum te implici în educație și inechitate în momentul de față, care este rolul și impactul tău?

În prezent coordonez activitatea EduConect, asociația alumnilor Teach for Romania. Direcțiile de acțiune pe care ne concentrăm în acest an sunt pregătirea profesorilor și impactul școlar. Acum pregătim programele de formare pentru profesorii debutanți, așa că vă invit să ne urmăriți pe pagina de Facebook pentru noutăți.

Ce înseamnă pentru tine apartenența la comunitatea Teach și la comunitatea de alumni Teach? Ai acțiuni comune cu organizația sau alți alumni?

Făcând parte din prima generație de profesori, m-am legat emoțional foarte mult de echipa care a început proiectul și comunitatea Teach îmi este foarte dragă. În EduConect lucrez cu alumni la programele de formare și, de fiecare dată când apare oportunitatea de a lucra cu alumni, accept cu mare drag.

Povestește-ne o bucurie legată de ceea ce faci în calitate de alumnă.

Mă bucur foarte mult că există asociația de alumni. Noi, prima generație, am discutat despre ea încă din iarna lui 2015, însă a fost nevoie de implicarea și energia generațiilor care au venit după noi să se concretizeze acest proiect. Mă uimește de fiecare dată ușurința cu care lucrez cu alumnii, chiar dacă nu ne cunoșteam înainte.

Ce planuri profesionale ai în perioada următoare și cum plănuiești să ajuți dezvoltarea educației?

Cred despre mine că fac parte din acel sat care contribuie la creșterea unui copil, așa că îmi doresc să duc în continuare către profesori și elevi oportunități de a se cunoaște mai bine și de a-și descoperi resursele interioare. Voi începe certificarea ca trainer de comunicare nonviolentă și îmi doresc să împărtășesc acest instrument și mod de a ne conecta cu profesori și adolescenți.

Comunitatea de alumni Teach for Romania numără în momentul de față 102 membri, dintre care 70% abordează inechitatea în educație, iar 84% consideră că fac parte dintr-o mișcare care lucrează pentru ca toți copiii din România să beneficieze de educație de calitate. Dintre alumnii care aduc inovație la nivel social și comunitar, 15% lucrează în ONG-uri/fundații, iar o parte dintre ei au ajutat la înființarea a patru ONG-uri sociale și de educație: Centrul Comunitar Viscri, EduConect, Asociația pentru Educație în Științe Socio-Umane și Asociația PLEED.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.