Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

„Susținem seniorii”, o campanie de voluntariat în timp de criză cu implicarea angajaților Primăriei Municipiului Alba Iulia

0

Seniorii orașului sunt cea mai vulnerabilă categorie în fața Covid-19. Perfect conștienți de acest lucru și în concordanță totală cu noile măsuri recomandate și instituite, la nivel național, prin Ordonanțele Militare, reprezentanții Primăriei Alba Iulia alături de un grup de peste 70 de voluntari continuă livrarea, fiecăruia dintre cei care vor solicita acest lucru pe informare.apulum.ro sau la telefoanele de urgență 0730 712 722, 0799 40 20 30, 0258 819 462 (interior 9), pachete cu alimente de bază sau medicamente de care au nevoie albaiulienii în vârstă, pentru a putea trece cu bine peste perioada de izolare. Solicitarea de sprijin se comunică de luni până vineri între orele 09.00 -13.00, pentru a putea fi onorată în aceeași zi.

Sursa aici.

Măsura este menită să îi protejeze în principal pe cetățenii în vârstă de peste 65 de ani din Alba Iulia. În „coșul” cu alimente și produse de primă necesitate structurat de echipa Primăriei Alba Iulia în colaborare cu Direcția de Asistență Socială se vor regăsi de la alimente de bază, legume și fructe până la produse de igienă personală și casnică.

Experiența fiecărui voluntar este unică și cu o încărcătură emoțională crescută.

Iniţiativa Ajutăm Seniorii a pornit din dorinţa de implicare a unui grup de angajaţi din cadrul Primăriei Municipiului Alba Iulia. Pandemia şi criza generată de aceasta i-au făcut să fie mai deschişi la nevoile comunităţii, să îşi dorească să vină în sprijinul celor care au nevoie, nu neapărat de măsuri instituţionale, ci de ceva mai mult – de un contact uman onest. Aşa s-a născut programul Ajutăm Seniorii, care nu apare în fişa postului niciunuia din angajaţii Primăriei. E o iniţiativă a unor angajați, care au simţit să facă ceva în plus, să aducă o măsură comunitară suplimentară, la ceea ce deja făcea instituţia şi Direcţia de Asistenţă Socială, care ar fi avut în mod obişnuit un astfel de rol de preluare a comenzilor. Au vrut să deservească vârstnicii peste 65 de ani şi au decis ad-hoc, după 2-3 întâlniri de tatonare care au implicat și reprezentanți ai conducerii, că e timpul să realizeze această activitate, care nu e un serviciu propriu-zis, dar e un răspuns la o nevoie clară – ei și-au zis hotărât: “Hai să facem!”. Și au pornit!

Au întocmit norme de lucru, proceduri interne specifice, construind din mers. “Nu am avut un șablon, am descoperit din punerea în practică. Am văzut la scurt timp că voluntarii intrau în casele oamenilor să lase pachetele și am oprit asta, pentru că era un risc. Am construit totul observând și corelând cu riscurile. Am sesizat însă imediat provocarea de a nu deveni reci și automați și ne-am dorit să găsim o cale de mijloc. Vârstnicii abia așteptau să se întâlnească cu omul în sine, nu neapărat să preia pachetul. Ei așteptau voluntarii cu flori, cu ciocolată – aveau și au o nevoie uriașă de interacțiune, de relaționare, nu doar de un gest mecanic”, ne detaliază Sebastian Băeșan, coordonatorul echipei.

Au încercat să regleze cu voluntarii și să echilibreze cele 2 roluri și tipuri de relații – relația riguroasă, mecanică, de livrare marfă-decontare marfă și relația umană, de socializare – de contact la nivel emoțional cu cei care aveau nevoie de sprijin. Au respectat măsurile de siguranță – au oferit voluntarilor măști, soluții de dezinfectare, mănuși – și le-au transmis în instructajele zilnice nevoia de distanțare, cu rugămintea de a ține cont de ele și de a regla la fața locului gradul de apropiere, fiecare caz fiind specific, pentru că erau diferențe majore între o livrare la o casă cu curte și una la etajul 4 dintr-un bloc.

Ne-am bazat pe seriozitatea şi responsabilitatea voluntar, dar a fost în mod cert o acţiune ghidată de emoţie. Şi s-au strâns multe poveşti şi amintiri minunate. Natura relaţiilor o dau oamenii din fiecare caz – mai ales cei care fac comanda, dacă ei au vrut să mulţumească şi să relaţioneze, nu puteam rămâne rigizi şi reci. Vârstnicii au primit un gest caritabil şi emoţia lor s-a prelungit cu întâlnirea în sine, aşa încât au luat naştere reacţii extraordinare. De exemplu, am avut 2 oameni în cărucior cu rotile, care locuiau la etaj. Când voluntarul a sunat informându-i că a ajuns, beneficiarii au întins o sfoară în jos pentru a ridica plasele pe geam, ca să nu urce voluntarul prea multe etaje, s-au gândit cum pot şi ei să ajute, să nu lase o greutate prea mare pe voluntar”.

Detalii aici.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.