Viața de familie și provocările părinților în relația cu copiii sunt subiectul celui mai recent studiu realizat de către Asociația CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză, cu ajutorul Reveal Marketing Research. Rezultatele au fost prezentate în Parlamentul României, în cadrul unei dezbateri realizate în parteneriat cu Comisia Pentru Egalitatea de Șanse Pentru Femei și Bărbați, cu tema: „Îmbunătățirea calității vieții copiilor și promovarea egalității de șanse“.
Bullyingul și cyberbullyingul reprezintă primul aspect menționat în categoria grijilor principale pe care le au respondenții din ipostaza de părinți (42%), urmat de abuzul de droguri (36%), stresul, dieta sănătoasă a copilului, informația disponibilă pe internet, depresia, neglijarea copilului, lipsa de activități sportive, suicidul sau sarcina la vârsta adolescentă. În topul aspectelor care îi preocupă pe părinții români cu privire la binele copiilor lor, dependența acestora de dispozitive digitale se află pe primul loc (62%), urmată, de asemenea, de riscul consumului de droguri (47%) și confruntarea cu bullyingul (42%). 27% dintre părinți sunt îngrijorați de programul extrem de încărcat al copiilor , iar 25% de rezultatele slabe obținute de aceștia la școală.
„Lansarea noului studiu CIPRA în prezența unor membri ai Parlamentului și reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale și nonguvernamentale relevante ne-a adus oportunitatea de a dezbate aspectele cu impact puternic asupra calității vieții părinților și copiilor din România în cadrul optim pentru ca demersurile noastre să nu rămână fără ecou. Generațiile actuale sunt expuse unor riscuri complet diferite față de cele care predominau în urmă cu 10 sau 20 de ani, iar pentru fiecare dintre acestea în parte este necesar să ne raportăm la contextul social și economic actual și să ne poziționăm astfel încât românii să beneficieze de cât mai mult sprijin posibil, pentru a lua cele mai bune decizii pentru viitorul familiilor lor“, declară Constantin Bratu, Președinte CIPRA.
„Ne bucurăm că am găzduit dezbaterea cu tema «Îmbunătățirea calității vieții copiilor și promovarea egalității de șanse», un subiect atât de actual și important pentru viitorul nostru. Ne-am reunit pentru a discuta despre opțiunile pe care le avem pentru ca viețile copiilor noștri să fie mai fericite și mai împlinite. Ca părinți, încercarea de a echilibra toate responsabilitățile zilnice ne poate face să uităm uneori sau să punem pe un plan secundar tocmai prioritățile noastre reale, și anume copiii. Tocmai de aceea, este vital să construim un mediu în care toți copiii să se simtă bine și în siguranță, să aibă acces la educație, la informație, astfel încât să-și poată atinge potențialul“, a completat Georgeta – Carmen Holban, Vicepreședinte Comisia Pentru Egalitatea de Șanse Pentru Femei și Bărbați.
78% dintre respondenți se consideră părinți foarte buni pentru copiii lor, în special bărbații și persoanele cu venit ridicat. Printre lucrurile pe care le fac părinții pentru a le oferi copiilor lor o viață de calitate se numără:
-
Timpul de calitate petrecut împreună cu ei: 67%
-
Preocuparea constantă față de starea lor de sănătate (vizite periodice la medic, analize): 50%
-
Alimentația sănătoasă oferită: 47%
-
Concediile anuale și/sau taberele școlare: 44%
-
Cumpărarea lucrurilor la modă, pe care și le doresc copiii: 35%
-
Înscrierea la anumite cursuri (limbi străine, muzică, pictură) sau angajarea unui meditator: 29%
-
Asigurare de viață sau un cont de economii: 22%
6 din 10 părinți spun că și-ar dori să petreacă mai mult timp împreună cu copilul și să aibă mai multă răbdare și stăpânire de sine în gestionarea conflictelor, aspect menționat în special de femei (65%, comparativ cu 45% dintre bărbați). Totodată, 26% dintre părinți își doresc să-i poată achiziționa copilului o mașină/locuință, 25% ar vrea să-i ofere acces la diverse cursuri sau meditații, iar 17% să îl poată trimite la studii în străinătate. Cu toate acestea, timpul alocat de părinți pentru a fi petrecut împreună este cu copiii este de 1.8 ore pe zi pentru joacă și/sau petrecerea timpului în aer liber, 1.5 ore pentru treburi gospodărești făcute împreună, 1.4 ore pentru mesele împreună și uitatul la televizor, 1.3 ore pentru teme etc.
„Este foarte important ca întregul ecosistem construit în jurul copiilor să îi sprijine pe aceștia să gestioneze eficient problemele pe care le întâmpină în familie sau la școală, pentru că în lipsă de conștientizare și de adresare a lor la timp, se transformă în situații complicate mai târziu. Fenomenul bullyingului ia amploare pentru că nu se creează suficiente punți între copii, profesori/educatori și părinți. De cealaltă parte, chestiunea dependenței de ecrane ține de timpul insuficient petrecut de copii alături de familiile lor, precum și de faptul că aceștia imită un comportament des întâlnit chiar în rândul adulților: refugiul în tehnologie și dispozitive conectate la lumea virtuală. În acest scop, este nevoie de platforme de comunicare menite să explice în mod practic, aplicat, urmările unor astfel de comportamente, precum și de o colaborare bună între toți jucătorii implicați în acest proces: părinți, profesori, autorități, specialiști“, explică Matei Stănculescu, expert CIPRA și psihoterapeut Centrul EKA.