-
“Start în educaţie” a ajuns în perioada septembrie 2022-august 2024 la 120.000 de copii (3-6 ani), 24.000 de părinți, 3.500 de educatori și 1.500 de grădinițe
-
8 din 10 părinți au o relație mai bună cu copiii lor, datorită sesiunilor “Școala părinților”
-
87% dintre părinți s-au jucat alături de copii, cu produsele din “Ghiozdănel cu viitor”
-
97% dintre educatorii formați se simt pregătiți să susțină sesiuni de educație parentală
București, 1 octombrie. 9 din 10 părinți consideră că produsele din pachetul educațional „Ghiozdănel cu viitor” au contribuit la dezvoltarea copiilor preșcolari, îmbunătățindu-le capacitățile cognitive și fizice. În plus, 9 din 10 educatori raportează dezvoltarea abilităților și îmbunătățirea cunoștințelor preșcolarilor datorită „ABC Grădi” – kit-ul educațional dedicat grădinițelor. Totodată, datorită sesiunilor ,,Școala părinților”, 8 din 10 părinți au o relație mai bună cu copiii lor, iar 97% dintre educatori se consideră pregătiți să vorbească cu părinții preșcolarilor, după ce au urmat cursul de formare „Bune practici în educația parentală”.
Rezultatele fac parte din Raportul de Impact (link) al proiectului „Start în educație” în anul școlar 2023-2024 – cel mai amplu program de educație timpurie din România, implementat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom în peste 2.000 de comunități vulnerabile din 41 de județe. Raportul de Impact complet poate fi accesat aici, iar sinteza infografiată aici. Cercetarea a fost realizată în colaborare cu Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
“Nu le venea să creadă că este chiar al lor și că pot să îl ia acasă, că toate produsele din Ghiozdănel sunt ale lor.”(educator) – 120.000 de copii preșcolari au primit câte un ,,Ghiozdănel cu viitor” – un pachet adaptat vârstei ce conține materiale educaționale și de joacă.
„Ghiozdănel cu viitor” le-a deschis părinților curiozitatea de a desfășura activități educative împreună cu copiii: 94% dintre părinți au citit copilului cartea inclusă în ghiozdănel, iar 88% remarcă că produsele din acesta au contribuit la dezvoltarea copiilor. Astfel, 62% dintre copii recunosc mai bine literele, 55% reușesc să facă adunări/ scăderi și 92% se joacă mai mult în aer liber. Intervenția vine în contextul în care 7 din 10 părinți afirmă că nu și-ar fi permis să cumpere în totalitate produse similare cu cele din pachetul educațional furnizat prin programul Start în educație.
“Le place să se joace cu literele, le așază, le recunosc. Unii deja își scriu numele.”(educator) – 1.500 de grădinițe au fost dotate cu câte un kit educațional ,,ABC Grădi”
47% dintre educatori spun că nu au suficiente resurse pentru a desfășura activități de calitate, iar 66% dintre aceștia trebuie să cumpere din fonduri proprii materiale necesare pentru copii.
În acest context, kit-ul educațional „ABC Grădi” a adus rezultate vizibile: 9 din 10 dintre educatori raportând schimbări semnificative în rândul preșcolarilor: dezvoltarea abilităților sociale și organizatorice; îmbunătățirea abilităților de orientare în spațiu și recunoaștere a direcției (stânga/ dreapta); dezvoltarea continuă a creativității și imaginației; îmbunătățirea cunoștințelor, inclusiv de recunoaștere a literelor.
95% dintre reprezentanții grădinițelor consideră că o mai bună dotare cu materiale educaționale poate influența rata de frecventare a grădiniței și crește gradul de atractivitate al actului educațional.
„O abordare mai caldă, primitoare și empatică are șanse de reușită mai mare. Am aplicat cele învățate la curs și am observat că părinții răspund altfel.”(educator) – 3.500 de educatori au fost formați prin cursul ,,Bune practici în educația parentală”
Lipsa unei formări adecvate în educația parentală – doar 9% dintre cadrele didactice au mai participat în trecut la un astfel de program – a stat la baza introducerii cursului „Bune practici în educația parentală”. În urma absolvirii acestui curs, 93% dintre educatori consideră importante subiectele parcurse în cadrul programului de formare, 92% apreciază că relația cu părinții preșcolarilor va fi mai bună ca urmare a cunoștințelor dobândite la curs și 97% declară că au dobândit competențele pentru a organiza activități de tip “Școala părinților”.
Astfel, ca urmare a acestor cursuri, 7.000 de părinți au beneficiat de sesiuni de educație parentală organizate de educatorii participanți la curs, utilizând curricula “Școala părinților” dezvoltată în cadrul programului.
“Am învățat să comunic cu el. Acum comunicăm foarte mult, suntem tot timpul împreună, și îl ascult, îmi povestește.”(părinte) – 24.000 de părinți au participat la „Școala părinților” și au primit Ghidul Părinților.
95% dintre părinți apreciază că sesiunile de educație timpurie desfășurate au conținut informații foarte utile pentru îmbunătățirea competențelor parentale. De altfel, 8 din 10 părinți afirmă că au o relație mai bună cu copiii datorită sesiunilor din ,,Școala părinților”. Mai mult, 99% dintre părinții participanți declară că vor prelua informațiile legate de exemplele de activități și jocuri cu copiii și că vor aplica informațiile legate de dezvoltarea mintală și emoțională a copilului.
Trei sferturi dintre părinți nu au mai participat până în prezent la un curs de educație parentală.
„Ne bucurăm să constatăm că 95% dintre părinți au evaluat pozitiv informațiile primite în cadrul sesiunilor de educație parentală, iar 82% consideră că relația cu copiii lor s-a îmbunătățit. Aceste date evidențiază importanța formării părinților și a implicării active în educația timpurie. Programul ‘Start în educație’ nu este doar o inițiativă de sprijin, ci o promisiune că fiecare copil merită șanse egale de dezvoltare. Parteneriatul cu Fundația OMV Petrom a adus schimbări semnificative în viețile copiilor, părinților și cadrelor didactice. Continuăm să ne angajăm pentru a asigura o educație de calitate și un sprijin durabil, pentru ca fiecare copil să aibă un start bun în viață.” — Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
“Rezultatele deosebit de bune ale studiului de impact dovedesc că intervenția combinată pe cei patru piloni ai programului: materiale educaționale pentru preșcolari -“Ghiozdănel cu viitor”, educația parentală –“Școala părinților”, formarea educatorilor – cursul “Bune pratici în educația parentală” și dotarea grădinițelor – “ABC Grădi”, este cea mai potrivită pentru îmbunătățirea educației timpurii în comunitățile vulnerabile și va crește astfel șansele copiilor să se integreze și să performeze mai bine ca școlari.” – Amalia Fodor, director Fundația OMV Petrom.