Peste 75% dintre antreprenorii români consideră că schimbările climatice au un impact negativ asupra mediului de afaceri românesc

0

Peste 75% dintre antreprenorii romani considera ca schimbarile climatice au un impact negativ asupra mediului de afaceri romanesc

Bucuresti, 25 iulie. Majoritatea antreprenorilor romani, peste 75% din cei chestionati intr-un studiu IRES (Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie), considera ca schimbarile climatice au un impact negativ si asupra pentru mediului de afaceri local. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale studiului sociologic realizat de IRES pentru Academia de Sustenabilitate, cu sprijinul BCR.

O alta concluzie importanta a studiului este ca 6 din 10 antreprenori cred ca energia regenerabila va juca un rol principal in succesul companiei, in timp ce jumatate dintre ei vad practicile sustenabile si gestionarea deseurilor ca fiind de baza pentru viitorul afacerii lor. Cei mai multi antreprenori asociaza sustenabilitatea cu dezvoltarea durabila a afacerii, indeplinirea asteptarilor angajatilor si ale clientilor, costuri de finantare reduse si reducerea amprentei de carbon.

Emiterea facturilor electronice, colectarea selectiva a deseurilor si iluminatul eficient, printre cele mai populare actiuni

Printre cele mai comune actiuni de sustenabilitate se numara emiterea facturilor electronice, colectarea selectiva a deseurilor si iluminatul eficient. Doar un mic procent, 10%, folosesc automobile electrice sau alternative de transport mai putin poluante. Desi multi antreprenori isi doresc sa adopte strategii de sustenabilitate, majoritatea nu colecteaza date pentru a crea rapoarte, doar 17% dintre ei facand acest lucru. Principalele obstacole in colectarea datelor sunt resursele financiare, lipsa timpului si lipsa cunostintelor necesare, iar principalele date colectate sunt cele legate de consumul de energie si electricitate, deseurile generate, impactul social, provenienta materialelor folosite, consumul de apa si amprenta de carbon.

Peste 70% dintre antreprenori nu au stabilit obiective de sustenabilitate

Majoritatea antreprenorilor intervievati, peste 70%, nu au stabilite obiective de sustenabilitate legate de impactul activitatii asupra mediului si a societatii. Dintre cei care au stabilit obiective, mai bine de o treime se concentreaza pe colectarea selectiva si reciclarea deseurilor, in timp ce altii vizeaza eficienta energetica si energia regenerabila.

Exista, de asemenea, si un procent semnificativ de antreprenori, 68%, care nu sunt foarte bine informati despre reglementarile UE din domeniu. Doar 2% considera ca au toate cunostintele necesare, dar majoritatea, 82%, sunt dornici sa invete mai mult, preferand cursurile online precum cursurile oferite de Academia de Sustenabilitate.

Doar 3% dintre IMM-urile chestionate au un angajat dedicat exclusiv sustenabilitatii

Structura organizationala arata ca doar 3% dintre IMM-uri au un angajat dedicat exclusiv sustenabilitatii. De cele mai multe ori, deciziile sunt luate de proprietar sau CEO, iar in unele firme, deciziile sunt luate colectiv, implicand toti angajatii.

In contextul oportunitatilor de finantari verzi, intervine nevoia de dialog si de feedback, astfel incat IMM-urile sa fie informate si sa creasca gradul de acces pentru aceste finantari. Fondurile nerambursabile sunt la mare cautare, iar 7% dintre repondenti au apelat la finantari verzi, in special pentru instalarea panourilor fotovoltaice.

In concluzie, antreprenorii romani considera sustenabilitatea ca fiind esentiala pentru succesul pe termen lung al afacerilor lor. Totusi cele doua mari obstacole care ii impiedica sa o implementeze in afacerile lor sunt costurile si lipsa informatiilor.

Academia de Sustenabilitate, un proiect Social Innovation Solutions

Lansata in 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect initiat de Social Innovation Solutions alaturi de Fundatia Coca Cola, partener fondator, BCR si Auchan, parteneri principali. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfasurat in 4 tari din Europa Centrala si de Est.

Social Innovation Solutions este o organizatie globala care sustine IMM-uri si ONG-uri prin incubatoare, acceleratoare, platforme globale de conversatie si educatie, dar si prin furnizarea de solutii de foresight, durabilitate si circularitate. Misiunea Social Innovation Solutions (SIS) este de a sustine indivizi si organizatii sa inteleaga transformarile viitorului si sa dezvolte solutii sustenabile de tehnologie, politici publice si antreprenoriale. SIS organizeaza mai multe programe de educatie de sustenabilitate in Romania si Europa Centrala si de Est, lucrand cu peste 15.000 de IMM-uri si ONG-uri prin programe precum Academia de Sustenabilitate, Transformator si Sustainability Hub. De asemenea, SIS dezvolta platforme de conversatii despre sustenabilitate si trenduri de viitor ca ESG Journey sau Climate Change Summit si ofera programe de foresight, inovatie si sustenabilitate, precum ESG Lab.  

Studiul Comportamente si Atitudini privind Sustenabilitatea in randul IMM-urilor din Romania a fost realizat pentru Academia de Sustenabilitate de catre IRES, cu sustinerea BCR. Studiul s-a desfasurat in perioada 12 aprilie – 6 mai pe un esantion de 303 respondenti, decidenti sau persoane implicate in procesul de decizie privind sustenabilitatea, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) si avand o marja de eroare de +/- 5,6%.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 60 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.