Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Jurnalul Adolescentului Tech – încurajăm tinerii erei digitale să pătrundă în universul lecturii

0

București, 19 noiembrie, 2021 Școala de Valori a încheiat prima ediție a proiectului Jurnalul Adolescentului Tech, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, care stimulează pasiunea pentru lectură și pentru explorarea și înțelegerea textelor literare în rândul tinerilor din comunitățile defavorizate cultural.

Conform studiilor realizate de Școala de Valori, doar un sfert din adolescenții urbani din România își petrec timpul liber citind, și doar 11% participă la evenimente culturale. Rata analfabetismului funcțional în rândul adolescenților din România depășește 40%, iar această cifră este cu atât mai alarmantă, cu cât este de 2,5 mai mare decât media europeană, care se plasează la 20%. Tocmai pentru a adresa aceste statistici alarmante, Școala de Valori a demarat proiectul Jurnalul Adolescentului Tech, acesta fiind continuarea unor proiecte implementate deja de către organizație –  ”Jurnal de Scriitor” și ”Colecția de cărți”, proiecte care vizează continuarea inițiativei de încurajare a lecturii și de alfabetizare digitală în rândul tinerilor din comunități defavorizate cultural. 

Prin lectură putem călători în tot felul de universuri, ne putem dezvolta și putem avea evadări în lumi magice sau, în plan real și palpabil, putem învăța cum să ne construim un viitor mai bun.  Este important să construim contexte în care tinerii pot explora puterea cărților și pot ajunge să vadă lectura ca pe o pasiune sau înclinație care îi ajută să se dezvolte armonios și sănătos.” – declară managerul de proiect, Alexandra Stîngă. 

În cadrul proiectului Jurnalul Adolescentului Tech au fost selectați 60 de participanți din clasele IX-XI de la licee tehnice și tehnologice din comunități defavorizate cultural.

Participanții au avut ocazia să exploreze pasiunea pentru lectură prin ochii unor scriitori sau jurnaliști contemporani prin activități nonformale de tipul „Biblioteca vie”. Experiența a fost una memorabilă deoarece le-a oferit tinerilor ocazia să adreseze întrebări și să privească universul literar prin prisma invitaților și a experiențelor lor de zi cu zi.

„A fost o onoare să discut cu autorii, au fost niște persoane incredibile de la care am avut multe de învățat , dat fiind că pe viitor am de gând și eu să devin scriitor.” – mărturisește unul dintre participanți.

În procesul de selecție a „cărților vii” organizatorii și-au dorit să aducă la un loc oameni cu perspective multiple care să îi inspire pe tineri – „Iv Celnaiv m-a învățat că nu trebuie să fiu un scriitor cunoscut, conținutul și ceea ce creezi contează mai mult. Liana Alexandru m-a învățat că e important să citești și contează cum îți alegi lecturile. Lavinia Braniste m-a învățat că am capacitatea de a scrie poezie.” ,  spune o altă participantă la proiect. 

Tinerii au participat la 18 ateliere de lectură și au avut acces la 6 ateliere digitale cu tema „Internet of things”  și „Digital Literacy” prin care și-au format o imagine de ansamblu asupra responsabilităților personale în societatea digitală, siguranța în mediul online, combaterea hărțuirii cibernetice și conștientizarea riscurilor cu privire la amprenta digitală.  De asemenea, proiectul i-a sprijinit pe tineri în formarea de noi abilități folositoare în era digitală. Prin intermediul atelierelor aceștia au învățat cum să folosească platforma online Canva, un tool de design digital care îi va ajuta pe aceștia în realizarea proiectelor școlare, dar și mai apoi, în activitățile lor de voluntariat sau chiar la locul de muncă. O altă componentă importantă a proiectului a fost dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de argumentare. 

Cu ce rămân tinerii după încheierea acestui proiect? Prin participarea la atelierele organizate în cadrul Jurnalului Adolescentului Tech aceștia văd acum lectură ca pe o formă de dezvoltare personală. Interacțiunea cu „cărțile vii” i-a determinat să-și construiască un plan pentru viitorul apropiat și i-a ghidat spre noi obiective precum participarea la concursuri de poezie și de scriere creativă. Aceștia și-au construit o listă de lectură care îi încântă și au legat prietenii cu alți adolescenți pasionați de lectură. Ba mai mult, prin intermediul proiectului Jurnalul Adolescentului Tech fiecare participant a primit o mică bibliotecă acasă, un total de 180 de cărți fiind donate către participanți. 

Jurnalul Adolescentului Tech este un proiect implementat de Școala de Valori și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Despre Școala de Valori

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală și non-profit, înființată în 2009, care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialul individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase. 

Despre autor

avatar

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală apărută în 2009 ca urmare a unei idei îndrăznețe a mai multor tineri întreprinzători. În toate ”viitorurile posibile”, vor avea succes aceia care își explorează potențialul și învață să se auto-depășească, colaborează cu celelalte generații și caută activ oportunități astfel încât să contribuie la transformarea societății, oferind bunăstare generațiilor prezente și viitoare. Misiunea Școlii de Valori este aceea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor lor vieți, fiind singura asociație din România care implementează în programele sale educația centrată pe valori. Acest model educațional implică dezvoltarea de competențe împărțite pe patru arii: dezvoltarea caracterului, explorarea personalității, implicare civică și well-being. Școala de Valori dezvoltă patru programe educaționale naționale: Adoptă un Liceu, Excepționalii, Laboratorul de Cariere și Arcademia prin care contribuie activ la dezvoltarea educației din România, oferind cunoaștere și îndrumare adolescenților, tinerilor și profesorilor.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.