UE încurajează consumatorii să-și repare bunurile în loc să le înlocuiască

0
  • Majoritatea cetățenilor europeni ar prefera să repare un bun în loc să cumpere unul nou

  • Producătorii vor avea noi obligații de a repara produse chiar și după expirarea perioadei de garanție legală

  • Parlamentul propune bonuri și alte stimulente financiare pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparații

Parlamentul și-a adoptat poziția de negociere referitoare la noi norme care consolidează dreptul la reparare și reduc impactul consumului în masă asupra mediului.

Parlamentul și-a adoptat marți poziția referitoare la un „drept la reparare” consolidat de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.

Să alegem să reparăm în loc să cumpărăm ceva nou, chiar și după expirarea garanției

În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.

După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

O piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente pentru a alege repararea

Adesea, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile. Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.

Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă. Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.

Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Parlamentul a sprijinit în mod constant dreptul consumatorilor la reparații și, în cele din urmă, putem spune că răspundem în mod direct solicitărilor oamenilor. Oamenii doresc să extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar este adesea prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare. Așteptăm poziția Consiliului în curând, astfel încât să putem începe negocierile pentru a transforma aceste măsuri în legislație și pentru a deschide calea către o economie europeană cu adevărat circulară.”

Următorii pași

După ce Consiliul își adoptă poziția de negociere pe 22 noiembrie, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.

Conferință de presă

Raportorul René Repasi va răspunde la întrebările jurnaliștilor marți, 21 noiembrie, începând cu ora locala 14.30 (15.30 ora României). Puteți urmări în direct sau înregistrarea aici.

Context

Faptul că se aruncă bunuri de consum care ar putea fi reparate are un impact profund asupra mediului: anual, în Uniunea Europeană se folosesc 30 de milioane de tone de resurse, se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se generează 35 de milioane de tone de deșeuri. Consumatorii care aleg să înlocuiască un bun în loc să-l repare pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene77 % din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.

Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE în materie de proiectare ecologică și de consolidare a rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.

Conferința privind viitorul Europei

Propunerea privind dreptul la reparare răspunde unei serii de recomandări ale cetățenilor prezentate în raportul Conferinței privind viitorul Europei, și anume propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11(2) privind promovarea dreptului la reparare, asigurarea utilizării durabile și pe termen lung a produselor, informarea cu privire la reparații, măsurile de combatere a obsolescenței premature și planificate, asigurarea unor garanții mai lungi, asigurarea accesului la piese de schimb, stimulente pentru utilizarea produselor pe o perioadă mai lungă și eforturile pentru o economie mai durabilă și circulară.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.