Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Profesorii SuperTeach Reșița: ”Gândirea critică ar trebui inclusă la fiecare materie predată în școli, cât mai devreme. Dar mai întâi, ar trebui însușită de către profesori”

0

BUCUREȘTI, 21 SEPTEMBRIE 2021 Gândirea critică este o abilitate esențială a secolului XXI pentru noi toți, în special pentru elevii de azi, adulții de mâine. Este modul prin care viitorii adulți vor învăța să își pună întrebări, să asculte, să emită propriile păreri, să vizualizeze o anumită situație într-un context și să caute soluții. Așadar, gândirea critică îi ajută să fie cât mai bine pregătiți pentru meseriile viitorului, marea majoritate a acestora nefiindu-ne cunoscute în prezent. Dar oare poate fi ”predată” gândirea critică în școală? Cum poate fiecare profesor să își dezvolte această abilitate și cum îi pot ajuta dascălii pe elevi să o dobândească? La invitația liderului organizație SuperTeach Reșița, profesorul Ovidiu Bădescu, 300 de cadre didactice au participat la conferința offline și online de sâmbătă, 18 septembrie a.c.

Educația este un mediu concurențial ca oricare altul. Cine e puternic va supraviețui.

Carina Pristavu, inspector școlar general IȘJ Caraș-Severin, a vorbit despre ceea ce reprezintă dascălii pentru comunitate și lacunele existente în acest moment: ”Noi suntem și trebuie să fim un etalon moral și etic pentru copii, pentru colegi, vecini, pentru întreaga comunitate. Din păcate, în sistem intră acum absolvenți ai unor facultăți care se bazează strict pe niște capacități memorate și doar la nivel teoretic. Nu avem niciun test pentru intrarea în sistemul de educație care să evalueze bazele morale și etice ale unei persoane”. Totodată, inspectorul școlar a punctat și deficitul de profesori cu care se confruntă județul Caraș Severin, precum și alte regiuni ale țării: ”Acest deficit ne face să avem profesori necalificați la materii precum matematica în multe școli, în licee importante”.

Despre valori, etică și moralitate în branșa profesorilor a vorbit și Elena Lotrean, fondatoarea Școlii Româno-Finlandeze ERI Sibiu, subliniind că ”noi, profesorii, suntem persoane publice pentru elevii noștri, pentru părinții lor și este important să ne asumăm acest rol”. În ceea ce privește gândirea critică la adulți, Lotrean a punctat că ”noi, românii nu suntem prea reflexivi. Câți dintre voi își analizează o lecție pe care a predat-o într-o zi la clasă?”

Primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, le-a prezentat profesorilor prezenți la conferință proiectele realizate în școlile și grădinițele din oraș, menționând că ”vă spun toate acestea pentru a vă convinge că noi, ca administrație, am făcut tot ce am putut pentru școlile și grădinițele din oraș, pentru elevi și profesori, însă noi nu putem intra în clase să predăm, nici nu ne-am pricepe să o facem. Însă vă rog pe dumneavoastră, dascălii de aici, să îi convingeți și pe ceilalți colegi să vină alături de dumneavoastră și să facem împreună un alt sistem educațional. Haideți să strângem rândurile și să creștem calitatea școlii”.

Primarul Ioan Popa a avut un mesaj special pentru directorii de școli: ”Sunteți atât de puternici cât de puternici sunt oamenii din subordinea voastră. Nu acceptați să vi se impună nimeni, aduceți-vă în echipă oameni buni și puternici”. De asemenea, edilul a vorbit despre mediul concurențial care se regăsește și în educație: ”Cine nu va fi puternic și serios nu va rezista. Gândiți-vă că numărul copiilor este în scădere și, matematic, unele școli vor trebui închise – așa cum sunt unele școli care ar merita mai multe clase pentru că sunt foarte bune și solicitate, așa sunt școli care adună copiii cu pipeta ca să facă numărul de clase. Așadar, dragi directori de școli, sprijiniți-vă profesorii, ajutați-i să fie mai buni, să iubească copiii și să îi trateze pe toți în mod egal”.

Cum putem forma oameni care să gândească independent? Sigur nu prin reproducere, dictare, memorare. Au și acestea rolul lor, însă dacă vrem să le dezvoltăm copiilor gândirea critică, trebuie să o facem la fiecare oră, la fiecare lecție. Copiii trebuie învățați să pună și să își pună întrebări mult mai devreme decât gimnaziul”, a spus și Carmina Vakulovski, facilitator mentalitate deschisă în educație și lider al comunității SuperTeach Brașov.

Elevii vor un învățământ individualizat, bazat pe aptitudinile și înclinațiile fiecărui copil

Ca la fiecare conferință SuperTeach, pe scenă au urcat și elevi care și-au spus punctul de vedere în legătură cu tema evenimentului. Teodora și Alex, doi elevi din Reșița, au avut câteva propuneri foarte pertinente și interesante pentru dascălii din sală. ”Poate ar fi interesant ca fiecare dascăl să își ia o oră pe lună și să discute cu elevii despre situații concrete, cum anume îi poate ajuta materia pe care o învață în viața de zi cu zi”, a spus Alex Anghel, în timp ce Teodora Zmeu le-a propus acestora ”să discute de la egal la egal cu elevii”. Întrebați ce anume ar schimba la sistemul educațional, cei doi au punctat: ”Ne-ar plăcea să avem un învățământ individualizat, adică, cel puțin la liceu, elevilor să li se permită o mai mare specializare dacă au talente sau pasiuni într-o anumită direcție”.

Iulia Măndășescu, profesor pentru psihopedagogie specială, profesor MERITO a vorbit despre integrarea în sistem a copiilor cu deficiențe, în contextul în care numărul acestora a crescut foarte mult în ultimii ani. ”Dar nu vorbim mai deloc despre cum trebuie să fie profesorul care integrează acești copii”, punctează profesoara, precizând că ”acest profesor trebuie să fie reflexiv, critic și creativ”. O modalitate prin care copiii ar fi ajutați să își dezvolte gândirea critică, ar fi să învețe să colaboreze unii cu ceilalți și să comunice, ar fi învățarea bazată pe proiecte”, susține Marius Lobază, profesor de matematică la Colegiul Național Bănățean, membru Aspire Teachers România.

În orice sistem, dar cu precădere în cel de educație, marea problema cred că e calitatea și determinarea oamenilor de a face ceva durabil și de calitate. Cu privire la sistemul educațional, ”I have a dream”! Mă gândesc că ar trebui să facem un pachet de cursuri foarte serioase cu profesorii. Se poate testa pe niște școli pilot la început, pentru o mai bună implementare la nivel național. Acest pachet ar cuprinde cursuri de gândire critică, dimensiune etică și reactivitate pedagogică”, a spus Sorin Costreie, prorector pentru relații publice și rețele universitare al Universității din București și Consilier de Stat al Prim-Ministrului. ”Gândirea critică este ca un virus bun, prin care ajungem să gândim mai critic, mai logic, mai rațional, iar odată format profesorul în acest sens, el va transmite acest virus copiilor și îi va face mai creativi, mai reflexivi, mai împăcați cu viața lor și mai integrați în societate”, a adăugat acesta.

Școala ar trebui să fie portalul către lumea digitală, nu cea care închide acest univers

La rândul său, Ileana Rotaru, conferențiar universitar în cadrul Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Universitatea de Vest din Timișoara, a inclus în discuție fake news, punând accentul pe nevoia de educație media atât a tinerilor, cât și a adulților, precum și pe importanța comunicării online.

Nu este nevoie să ne temem de mijloacele moderne de comunicare, ci de modul în care le folosim. Școala ar trebui să fie portalul către lumea digitală și nu cea care închide acest univers în care se află copiii noștri ca nativi digitali. Noi trebuie să le înțelegem lumea în care ei se află deja”, a spus Ileana Rotaru. ”Analfabeții secolului 21 sunt cei despre care spunem că nu vor putea sa fie alfabetizați media și să utilizeze cu succes mediul online. Poate pandemia ne-a deschis ochii și, poate forțați, unii dintre noi am observat că online-ul este bun, că avem resurse educaționale foarte bune în online, că avem copii încântați de aplicațiile folosite și poate că putem învăța de la copii și mai mult despre online”, a adăugat aceasta.

Dacă fiecare dintre noi nu facem ceva pentru schimbare, nimeni nu face

Rezultatele bune la învățătură nu prea servesc la nimic dacă se opresc acolo. Aceste rezultate trebuie să ajungă în economie, în antreprenoriat, trebuie să crească nivelul de trai din țară. Noi, antreprenorii, vedem ce iese de pe băncile școlii, vedem cum sunt absolvenții, și nu suntem încântați deloc în ceea ce privește aptitudinile acestora exact în zone precum gândirea critică, time management sau lucrul în echipă. Adică exact în domenii în care nu se dau note, iar în aceste domenii, haideți să recunoaștem, au rămas în urmă”, a spus Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach.Dacă nu faci tu, dacă nu facem fiecare dintre noi ceva să schimbăm lucrurile, nu face nimeni. Este valabil pentru orice domeniu, nu numai pentru educație”, a adăugat acesta.

Profesorii SuperTeach și fondatorii asociației au invitat dascălii prezenți să se înscrie la viitoarele programe de formare ”Mentalitate Deschisă în Educație”, oferite gratuit de SuperTeach, anunțând că, începând din acest an, programul este acreditat MEN și are 20 de credite profesionale transferabile.

În cadrul evenimentului au fost anunțate și viitoarele conferințe SuperTeach, după cum urmează:

  • Sâmbătă, 9 octombrie – Conferința SuperTeach Călărași, cu detalii în curând pe www.superteach.ro
  • Sâmbătă, 16 octombrie – Conferința SuperTeach Ploiești, cu detalii în curând pe www.superteach.ro

###

Despre Asociația SuperTeach

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

Asociația SuperTeach acționează pe 3 direcții:

Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 24 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

Traininguri: 720 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație” (4 zile), realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale.

Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 de județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

Mai multe detalii despre SuperTeach pot fi regăsite pe site-ul oficial și pe pagina de Facebook a asociației. Profesorii pot găsi resurse utile și pe grupul de Facebook SuperTeach.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 40 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.