Ashoka România lansează studiul Sport pentru Impact Social

0

În urma unui demers început încă din 2020, când Ashoka România a cartografiat prin metoda bulgărelui de zăpadă dimensiunea locală a sportului pentru impact social, iar în urma cercetării, a descoperit 313 creatori de schimbare prin sport, persoane nominalizate ca folosind sportul pentru a rezolva probleme sociale, preocuparea pentru sport a devenit unul dintre proiectele importante ale organizației.

Inspirați de antreprenori sociali din rețeaua Ashoka care folosesc sportul pentru a realiza schimbări sistemice, și de misiunea Decathlon de a face beneficiile și plăcerea sportului accesibile cât mai multor oameni, cele două organizații au pus bazele unei comunități locale de oameni care produc schimbare socială și de durată prin sport.

Pe baza perspectivelor descoperite în procesul de cartografiere, cele două organizații au adus împreună 15 persoane pentru a construi comunitatea locală de creatori de schimbare prin sport, printr-un program de dezvoltare de 6 luni (februarie-iulie 2021), conceput în colaborare cu partenerii Ashoka, care a combinat ateliere practice, studii de caz oferite de Ashoka Fellows (Mel Young, Fabrice Vil), experți internaționali (Spor Istanbul) și întâlniri de comunitate.

În tot acest demers noi am definit sport pentru impact social ca însumând modalitățile prin care sportul și educația fizică pot fi folosite conștient și cu intenție, ca parte din intervenții ce rezolvă probleme din societate. Cel mai frumos a fost să conștientizăm împreună cât de important este rolul comunității în practica sportivă a unei persoane, iar asta vine la pachet cu o nouă mentalitate, în care valoarea sportului nu este dată doar de performanțe, ci de calitatea interacțiunilor dintre persoană și comunitatea sa, explică Ovidiu Condurache, Ashoka România.

Studiul Sport pentru Impact Social are la bază discuții cu cei 15 creatori de schimbare prin sport care au făcut parte din procesul de dezvoltare, a identificat câteva dintre provocările mediului sportiv din România și potențiale soluții care să aducă sportul mai aproape de impactul social.

Materialul sintetizează informațiile primite de la creatori de schimbare prin sport, cu accent pe câteva dimensiuni esențiale: ce este prezent în discursul sportiv actual, legătura dintre sport și probleme sociale, de mediu și culturale, impactul sportului, atât în prezent, cât și cel potențial, și profilul creatorului de schimbare prin sport.

La nivel social, nu este promovată și nu se cunoaște îndeajuns puterea pe care o are sportul în combaterea unor comportamente înțepenite și mentalități generalizate. Viziunea multidisciplinară prin care sportul ar trebui asociat cu alte activități intelectuale și creative lipsește, la fel ca și diversificarea ofertei de activități sportive în școli. În instituțiile de învățământ dedicate sportului, lipsa corelării cu psihologia, safeguarding-ul, alimentația, kinetoterapia sau alte practici de recuperare sportivă, precum stretching-ul sau yoga, este încă o dovadă a cât de puțin știm și aplicăm din rolul potențial al sportului în creștere și evoluție sănătoasă.

Sportul este unul dintre cele mai la îndemână instrumente pentru schimbare, dacă nu chiar cel mai accesibil. Iar când vine vorba de schimbare, fie individuală, dar mai ales socială, am văzut, documentându-mă pentru acest studiu și fiind eu însămi unul dintre creatorii de schimbare participanți în programul Ashoka, cât de multe probleme ale comunității putem rezolva prin sport, câte posibilități se relevă, câte neajunsuri pot fi prevenite, dacă facem un pas în afara prejudecăților sau obișnuințelor. Și cred că acest studiu asta face, ne arată că e posibil,” a adăugat Bogdana Pascal, una dintre realizatoarele raportului și fondatoarea asociației Creative Sports.

În acest studiu, creatorii de schimbare prin sport ne arată cum impactul social potențial al sportului se referă la schimbarea nebănuită, pe care o dorim cu toții, și care trebuie să înceapă, mai mult decât la nivel de individ, în comunitate, pentru un efect multiplicator mai însemnat. Studiul conține și informații despre cum putem ajunge să schimbăm ceva în jurul nostru folosind sportul, urmând o schemă simplă, în cinci pași, accesibilă oricui: analiza problemei, identificarea actorilor, definirea comunității, creionarea intervenției și monitorizarea și evaluarea constantă a activităților.   

Raportul complet poate fi citit aici.

Despre Ashoka

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor pe locul 5 din 500 de ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Dacă știi pe cineva care schimbă România, citește criteriile noastre de selecție și nominalizează următorul Ashoka Fellow!

Despre Decathlon

Decathlon oferă iubitorilor de sport articole și echipamente sportive conform celor mai înalte standarde de calitate și inovație din domeniu și reprezintă o alternativă viabilă pentru produsele deja prezente pe piață, ce contribuie în mod concret la împlinirea obiectivului de a face sportul accesibil tuturor. Decathlon consideră că nu trebuie să fii sportiv profesionist pentru a te bucura de avantajele unui stil de viață activ, iar activitatea fizică ar trebui să fie accesibilă tuturor, indiferent de disciplină sau nivel de practică. 

Despre autor

avatar

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor pe locul 13 din 500 de ONG-uri din lume și având o rețea de peste 3800 antreprenori sociali din toată lumea, 5 dintre ei și români. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Ashoka România este susținută de Romanian-American Foundation, partener de lansare și de NN România, partener strategic.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.