Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

„CURING NOSTALGIA, REMEDIES FOR A HISTORICAL EMOTION” la Atelier35

0

„CURING NOSTALGIA, REMEDIES FOR A HISTORICAL EMOTION”

proiect selectat în programul Tineri Curatori 2012 al Galeriei de Arta Contemporana a Muzeului National Brukenthal

Artisti: Julie Cockburn (UK), Alexandra March (UK), Kazuya Tsuji (UK) Curator: Catalina Bolozan

28 August – 4 Septembrie 2012 Vernisaj: marti, 28 august, orele 18:00, Atelier35, Str. Selari, nr.35, Bucuresti

„Nostalgia nu mai este o boala individuala, ci simptomul zilelor noastre, o emotie istorica.” Svetlana Boym, Viitorul nostalgiei (2001)

Curing Nostalgia, Remedies for a Historical Emotion este un demers curatorial care investighează impactului nostalgiei asupra conștientului colectiv şi modul în care acest proces afectează produsul artistic contemporan. Inspirată de dezbateri actuale provocate de problematica nostalgiei în zona artistică, expoziţia reuneşte lucrări de fotografie, pictură şi colaj care problematizează relația dintre nostalgie şi progres, conexiunile narative dintre istoria personală şi cea colectivă, provocând limitările și constrângerile mentale impuse de conceptul de timp.

„Maladia secolului”, nostalgia nu mai definește doar atașamentul pentru un loc cunoscut, iubit, familiar, ci şi dorul după un timp trecut, uneori doar imaginat, întotdeauna idealizat, şi imposibil de recuperat. Nostalgia nu este doar retrospectivă, poate fi și prospectivă. Spre deosebire de melancolie care este limitată la conștiința personală, nostalgia se referă la relația dintre biografia individuală și biografia grupurilor, dintre memoria personală și cea colectivă. Are o dimensiune utopică, doar că nu mai este direcționată către viitor. Uneori se poate îndrepta simultan în ambele direcții. Nostalgicul își dorește să reviziteze timpul ca și spațiul, refuzând să accepte ireversibilitatea acestuia și simțindu-se sufocat de limitele convenționale ale celor două concepte. Nostalgia este în cele din urmă „rebeliune împotriva ideii moderne de timp, a timpului istoric ce presupune progres” consideră Svetlana Boym, teoretician al conceptului.

Acest nou tip de „afecţiune” universală și colectivă, caracteristică mai ales generațiilor tinere, este vizibilă în entuziasmul pentru cultura vintage, predilecția pentru experiențele și produsele retro – modalități de exprimare ale atașamentului pentru trecut și tentative de a-l recuperara. Dar în ciuda aspectului său seducător, nostalgia poate descuraja evoluția, inovația și experimentul, facilitând întoarcerea și raportarea constantă la trecut.

În acest context, produsul artistic contemporan – inundat de referințe către trecut – pare incapabil de a se reinventa, ajungând să fie catalogat drept o eternă pastișă. Resorturile din spatele acestui ataşament, motivaţiile care îl susțin, dar şi modalităţile prin care trecutul poate fi reinventat sunt câteva dintre ideile pe care acest proiect încearcă să le pună în discuție. Făcând uz de mecanismele unui proces psihic retrograd (nostalgia), artiștii invitați să participe în acest proiect creează obiecte artistice inovatoare, puternic estetizate care vorbesc despre relațiile contradictorii dintre trecut și viitor, despre sentimentalism, individualitate, originalitate și progres. Relația acestora cu trecutul este una contradictorie: concomintent fiecare dintre ei îl omagiază, provoacă, ironizează și desființează. Această modalitate unică de a se raporta la trecut – cu respect și ironie în același timp – este ceea ce îi face relevanți și capabili să surpindă cu precizie spiritul vremurilor actuale și să creeze un limbaj artistic al prezentului.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu peste 30 de autori și peste 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are aproape 20 de ani de experiență ca trainer pentru circa 10 000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin și-a început cariera profesională alături de echipa AIMS Timișoara - 4 ani de experiență în recrutare și selecție de personal și training. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Impact HUB, Zilele Biz, Future Makers, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum, “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, Criminalitate Forestieră WWF, Interpol, Client Earth), TEDx Galați, TEDx Constanța. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training și facilitare pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training și facilitare în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.