Inovație, dezvoltare și comunicare pentru o educație mai bună în sistemul penitenciar

0

Educația necesară reintegrării sociale a persoanelor care au săvârșit infracțiuni, dar și calitatea vieții în regim de detenție depinde într-o anumită măsura de gradul de instruire al angajaților din sistemul penitenciar. Dincolo de numeroasele probleme cu care se confruntă sistemul penitenciar din România, îmbunătățirea modalităților de formare profesională inițială și continuă a personalului este o preocupare actuală a managementului unora dintre aceste instituții.

 

Este cazul Penitenciarului Timișoara, care a reușit să implementeze împreună cu 8 parteneri, Administrații Naționale ale Penitenciarelor din Republica Moldova, Turcia, Portugalia, Olanda, un proiect de formare a angajaților, finanțat prin programul Erasmus+, care are un impact real asupra calității educației din penitenciare.

Proiectul IDECOM – Inovație, dezvoltare și comunicare pentru o educație mai bună în sistemul penitenciar, a urmărit dezvoltarea și implementarea unor metode noi educaționale, de formare a angajaților din penitenciare în domeniul abilităților transversale.

144 de angajați din instituții penitenciare au beneficiat de cursuri menite să le îmbunătățească abilitățile de comunicare, TIC, antreprenoriat și inovare, dar și de lucru în echipă. Cursurile au fost legate de munca de zi cu zi, astfel încât participanții au putut înțelege mai bine activitatea colegilor (atât pe plan local, cât și internațional) și au avut ocazia de a schimba experiențe și idei pentru a ajunge la o colaborare mai eficientă și a elabora proiecte noi, adaptate nevoilor instituției. In penitenciarele din România, Republica Moldova și Turcia au fost dezvoltate câte două activități pilot derulate cu 160 de deținuți.

Pe parcursul proiectului au avut loc 34 de evenimente, care au alternat cursuri practice, cu workshop-uri de validare a manualelor și a platformei de management a învățării și cu prezentări de diseminare a informațiilor acumulate pe parcursul proiectului.

Participanții au fost foarte încântați, având în vedere faptul că era un proiect nou, au aflat foarte multe informații, au început să-și dea seama de fapt ce înseamnă inovarea în penitenciar, mai precis aplicarea unor tehnici și metode noi în activitatea de zi cu zi. Au fost impulsionați să caute bune practici din alte țări. Toate acestea au generat câteva proiecte interesante care s-au adresat atât deținuților cât și societății civile”, a spus dl Cătălin Olaru, coordonatorul proiectului.

Unul dintre proiecte, cu potențial de multiplicare și în mediul educațional, a avut ca obiectiv combaterea condusului sub influența alcoolului. Astfel, un grup de 20 de deținuți încarcerați din acest motiv au participat la întâlniri cu proaspeții absolvenți ai școlilor auto, cărora le-au prezentat povestea lor, explicându-le consecințele. Venind de la persoane care au trăit această experiență, impactul asupra viitorilor șoferi a fost semnificativ.

Un alt proiect, dedicat deținuților a urmărit realizarea unui kit online de tutoriale și link-uri necesare pentru utilizarea platformelor digitale, în vederea găsirii unui loc de muncă după ieșirea din închisoare.

IDECOM a generat o bibliotecă online, unde angajații din penitenciare pot avea acces gratuit la resurse utile pentru implementarea și susținerea inițiativelor lor – manuale, cataloage informative și curricule care pot fi folosite și după terminarea proiectului. ”Aceste resurse favorizează utilizarea ideilor elaborate în cadrul IDECOM pe termen lung, asigurând astfel un impact real asupra calității educației din penitenciare”, a mai adăugat domnul Olaru.

Activitățile și resursele generate de IDECOM au fost prezentate și în newsletter-ul EuroPris, organizație care reprezintă 31 de servicii penitenciare europene. În România, la fiecare din activitățile de diseminare, au participat reprezentanți din aproximativ 10 penitenciare, dar si reprezentanți ai altor instituții din sistemul de siguranță și ordine publică.

Proiectul s-a desfășurat pe parcursul a trei ani (01.09.2014-31.08.2017), beneficiind de un grant de 300.857 de euro din bugetul proiectelor de parteneriat strategic (acțiunea-cheie 2). Pentru a construi mai eficient un spațiu european al educației, bugetul programului Erasmus+ pentru 2019 a fost mărit, revenind României un buget de 3,5 milioane euro pentru formarea profesională prin acțiunea-cheie 2.

***

In România, Erasmus+ este administrat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, a cărei misiune este de a transforma România prin învățare. Erasmus+ este un program transnațional, finanțat de Uniunea Europeană pentru perioada 2014-2020, dedicat educației, formăriitineretului și sportului.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.