Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

”Colecția de cărți”, proiect al ”Școala de Valori”, contribuie la promovarea culturii scrise

0

În cadrul proiectului “Colecția de cărți” organizat de Asociația Școala de Valori, 80 de adolescenți din patru comunități defavorizate cultural: Prahova, Ilfov, Argeș și Galați au participat la un dialog literar cu patru scriitori români,  pe parcursul a șase întâlniri. Pentru a îndeplini scopul primordial al proiectului – promovarea lecturii în rândul tinerei generații, autorii Elena Vlădăreanu, Cristina Ispas, Mihai Duțescu și Bogdan Coșa au răspuns curiozităților adolescenților și le-au împărtășit experiențe personale despre modul în care literatura, prin simplul act al lecturii, a constituit un factor de schimbare în mai bine  în parcursul lor personal.

În 2019, țara noastră a avut cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc, iar la capitolul citire am fost aproape de nivelul din 2009.

Conform unui studiu realizat de Școala de Valori, în cadrul proiectului Jurnal de Scriitor, desfășurat anul trecut, pe un eșantion de 365 elevi a reieșit că doar 4 din 10 copii au pășit măcar o dată pragul unei librării sau au participat în cadrul unui cerc literar, iar 5 din 10 copii nu aveau abonament la bibliotecă.

Școala de Valori și-a propus să contribuie la schimbarea acestei situații și a continuat înițiativa lansată în 2019 pentru promovarea culturii scrise în câteva comunități defavorizate cultural. Dacă în 2019 cititul a fost promovat în rândul tinerilor din comunitățile: Săcele – Liceul Tehnologic “Victor Jinga”, Răcari – Liceul Teoretic Ion Ghica, Câmpina – Colegiul Național Nicolae Grigorescu și Focșani – Școala Gimnazială Alexandru Vlahuță, în 2020, Școala de Valori a ales să meargă către adolescenții din  Școala Gimnazială Nanu Muscel, nr.3, Câmpulung Muscel, Argeș; Școala Gimnazială Gheorghe Poalelungi, Mastacani, Galați; Colegiul Tehnic Elie Radu, Ploiești, Prahova; Liceul Tehnologic Cezar Nicolau, Brănești, Ilfov.

Scriitorii care au încuviințat să se dedice cauzei și care au stârnit intriga literaturii în sufletele a 80 de tineri au fost: Elena Vlădăreanu, Cristina Ispas, Mihai Duțescu și Bogdan Coșa. La rândul lor, aceștia vor fi ajutați să spargă preconcepții legate de literatură de alți 8 artiști: Nicoleta Lefter și Emanuela Ignatoiu Sora, Ionelia Cristea și Cosmina Moroșan, Dmitri Miticov și Bogdan Alexandru Stănescu, Andrei Dósa și Vlad Drăgoi.

” A fost o experiență relevantă pentru copiii de la „Elie Radu”: câți dintre elevii de liceu din ziua de azi au ocazia de a sta la taclale cu un scriitor – nu ca mine – ca Dmitri Miticov? Să-l audă citind în premieră dintr-un text în lucru. Și, la fel, pe Bogdan-Alexandru Stănescu: povești despre scris și citit, despre editori, edituri, traduceri, traducători; despre adolescență, drame și dramolete – plus o lectură ad-hoc din „Copilăria lui Kasper Hauser”, sau din „Scrisoarea pierdută”. Sunt cuvinte mari, dar: mi-ar plăcea să știu că am contribuit cumva la destinul acestor adolescenți. Sper să-i pot întâlni la toamnă, să le dau cărțile pe care le-am promis – și poate și un zâmbet, pentru încredere.” Mihai Duțescu, scriitor.

” Dar prima întâlnire a fost cumva cea mai interesantă. Copiii scriseseră pe grupul de Whatsapp că le plăcuse mult Băiatul cu pijamale în dungi de John Boyne. O carte pe care eu nu o citisem, așa că am căutat-o, am citit-o și le-am propus un double bill: cartea citită de ei și Jurnalul Annei Frank. Am vorbit așadar puțin și despre istorie, despre discriminare, despre ficțiune și non-ficțiune, despre narațiune și perspectivă. Vreau să cred că aceste întâlniri, în care am citit, povestit și râs împreună, i-au ajutat măcar puțin pe copii. Mie, cu siguranță, mi-au făcut aceste zile mai frumoase. ” Elena Vlădureanu, scriitoare.

”Ce pot să spun la final despre aceste ateliere online cu adolescenţii de la Brăneşti este că, deşi s-au contaminat imediat de aerul straniu pe care l-am respirat cu toţii în perioada asta, fie şi gândindu-ne doar că fiecare dintre noi vorbea din propriul lui colţişor de cameră, unde era aşezat fie la un birou, cu o uşă în spate, de mânerul clanței căreia atârna un maimuțoi de pluş, un poster cu Billie Eilish, fie, cel mai adesea, direct în pat, cu picioarele încrucişate turceşte, au creat totodată şi un gen de initimitate şi empatie care poate că nu ar fi fost la fel de uşor de stabilit, deşi poate suna paradoxal, în cadrul întâlnirilor directe. Oricum, ceea ce este clar este că toată această perioadă a însemnat o experienţă care sigur se va dovedi foarte utilă în cadrul oricăror întâlniri viitoare, fie pe viu, fie tot online.” Cristina Ispas, scriitoare.

” Deși ar fi fost mai firesc și, cred eu, mai interesant pentru toată lumea dacă am fi putut fi prezenți în carne și oase în fața elevilor, suntem bucuroși că am reușit să le transmitem celor care au avut șansa să se conecteze și să participe la atelierele noastre măcar o parte din ce plănuiserăm; mai mult, pentru că nu am avut cum să le dăm cărțile pe care editurile Trei și Humanitas, foarte generoase, ni le-au oferit sau ne-au permis să le alegem chiar noi pentru elevii care au participat la ateliere, ne-am înțeles că îi vom vizita în toamnă; dacă situația o va permite, ne propunem să mergem în ambele școli și să le ducem cadourile care li se cuvin, patru titluri care să completeze sau să pună bazele colecției lor de cărți.” Bogdan Coșa, scriitor.

Primele întâlniri au avut loc în unitățile școlare, dar o dată cu instituirea stării de urgență,desfășurarea proiectului a trebuit  să fie adaptată pentru a avea loc în mediul online. Prin dialogul între autori și adolescenți s-a urmărit obținerea unui impact la nivel de conștientizare și poziționare mentală față de literatură.

”Am învățat că lectura este esențială în viața unui copil, deoarece contribuie la dezvoltarea abilităților de comunicare, la cunoașterea diferitelor elemente de intercularitate, dezvoltă imaginația și consolidează cunoștințele de bază, iar de asemenea este și o formă de petrecere a timpului liber. Consider că o carte este o comoară fără de preț, care adună cele mai frumoase gânduri ale autorilor pe care cititorii le pot folosi în voie și că lectura elevilor este un act intelectual fundamental, care trebuie îndrumat și supravegheat de școală și familie . Participarea în proiectul ,,Colecția de Cărți” m-a ajutat enorm de mult in înțelegerea importanței lecturii în viața noastră , a copiilor și am învățat că o carte este un cadou, pe care îl putem deschide neîncetat, care ne luminează gândirea și interiorul” ne spune un participant Colecția de cărți.

Școala de Valori a monitorizat și măsurat impactul avut în rândul participanților, astfel în cazul tinerilor care susțineau la înscrierea în proiect că nu citesc, impactul e vizibil, procentul scăzând de la 16% la 1%. Participarea în cadrul proiectului a condus la creșterea numărului de ore pe care tinerii le acordă lecturii, mai mult decât tineri care nu citeau, datorită acestui proiect au început să citească, creșterea fiind de 15%.

În septembrie autorii se vor întâlni cu adolescenții pentru a le oferi cărțile dăruite de editurile partenere Editura TREI și Editura Humanitas.

Colecția de Cărți este un proiect coordonat de Școala de Valori, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și implementat cu susținerea partenerilor Goethe Institut Bukarest, Radio România Cultural, DLITE, București TV, Editura TREI și Editura Humanitas.

Despre autor

avatar

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală apărută în 2009 ca urmare a unei idei îndrăznețe a mai multor tineri întreprinzători. În toate ”viitorurile posibile”, vor avea succes aceia care își explorează potențialul și învață să se auto-depășească, colaborează cu celelalte generații și caută activ oportunități astfel încât să contribuie la transformarea societății, oferind bunăstare generațiilor prezente și viitoare. Misiunea Școlii de Valori este aceea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor lor vieți, fiind singura asociație din România care implementează în programele sale educația centrată pe valori. Acest model educațional implică dezvoltarea de competențe împărțite pe patru arii: dezvoltarea caracterului, explorarea personalității, implicare civică și well-being. Școala de Valori dezvoltă patru programe educaționale naționale: Adoptă un Liceu, Excepționalii, Laboratorul de Cariere și Arcademia prin care contribuie activ la dezvoltarea educației din România, oferind cunoaștere și îndrumare adolescenților, tinerilor și profesorilor.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.