Boovie, festivalul-concurs care se luptă cu analfabetismul funcțional. Cum poți apropia elevii de lectură?

0

autor text: Denisa Simion

Un bloc, un apartament și o sufragerie care cuprinde peste cinci mii de persoane. Spațiul fizic nu este suficient, dar întinderea creată de minți, prin idei, oferă tinerilor oportunitatea de a se exprima creativ în paralel cu lectura. De 8 ani, sufrageria profesoarei Carmen Ion înseamnă haos. Un haos benefic, în care zburdă noi concepte, documente, task-uri, spațiu în al cărui centru se află coordonatori tineri care încearcă să țină strâns de mână cultura prin lectură, pentru a nu-i permite să se îndrepte, treptat, către a face pact cu dispariția.

Sufrageria adăpostește ideile și căldura care acum creează Boovie, festival adresat elevilor degimnaziu și liceu ce a pornit de la o simplă idee, o activitate desfășurată cu treizeci de elevi, devenit cel mai mare eveniment educațional extrașcolar cu participare directă din țară, ultima ediție înregistrând un total de peste cinci mii de participanți, elevi și profesori.

Sunteți conștienți că aveți de citit o carte?! – profesoara Carmen Ion, inițiatoarea proiectului

„Acum vreo nouă ani eram dirigintă la o clasă de a IX-a, care avea un potențial fantastic, dar ca toți tinerii care ajungeau la liceu atunci, cititul nu se număra printre pasiunile lor.

Încercând să-i atrag spre citit, le-am sugerat să facem un concurs de filmulețe după o carte. Au părut interesați, dar nu se crease entuziasmul. Văzând că nu am obținut implicarea aceea de care am eu nevoie să o văd în elevi, am venit cu o altă idee. Le-am propus să facem un book-trailer, iar atunci am văzut, așa, o încruntătură. «Ce e aia?» Nici eu nu știam prea bine.

Urma să realizăm un trailer după o carte, ca și cum l-am fi făcut după un film. Dacă o citeai, n-aveai decât să-ți imaginezi filmul după cartea aia din capul tău și să-i faci un trailer. Deodată i-am simțit implicați, motivați, curioși. Le-am dat cinci-șase romane, i-am împărțit în câteva echipe și de atunci a început nebunia.

În săptămâna altfel am proiectat trailerele în liceu, iar mai mulți copii au aflat de ceea ce făcusem. Din fericire, una dintre elevele liceului s-a atașat așa de mult de idee, încât în toamna anului următor m-a bătut la cap din două în două zile să-l extindem și să-l facem concurs la nivelul liceului. Mărturisesc sincer că nu eram conștientă de responsabilitatea pe care urma să o am, dar am spus: Ok, o facem cumva!

Am scris un regulament, am făcut toate actele necesare și a fost o avalanșă de copii care au vrut să se înscrie. Pe mulți dintre ei chiar i-am întrebat dacă sunt conștienți că au de citit o carte, se apucă pe bune de asta?

Atunci am stat și mi-am dat seama că există un potențial imens în acest proiect. După aceea m-au bătut din nou la cap, spunând că vor să se întreacă și cu alții, iar în acest fel a crescut de la an la an, până la momentul la care este în prezent.”

Actual problems require creative solutions

Conform Raportului Național de Literație în România, 42% dintre elevi intră în categoria analfabetismului funcțional, ce reușesc să citească un text, dar nu-l pot înțelege. Lipsa abilității de a interpreta informațiile primite, de a construi idei proprii și de a deduce concluzii pe baza lecturii duce spre un declin individual, în care oportunitățile de viitor ale fiecărei persoane se restrâng. 

Festivalul internațional de book-trailere Boovie îi provoacă pe elevi la o lectură conștientă, din care pot extrage ceea ce este necesar în construirea trailerului lor. Îmbinând creativitatea, inițiativa proprie și exprimarea multimedia cu una dintre cele mai grave probleme ale sistemului educațional românesc s-a născut dorința. Dorința pură a elevilor de a participa și adiacent, de a citi.

Cum se poate menține vie dorința de implicare a elevilor?

Concursurile școlare au devenit o goană după premii și burse, ce pentru peste 60% din elevi nu reprezintă beneficiul, ci scopul. Din ce în ce mai mulți tineri privesc sceptic spre acestea, realizând că lupta pentru a excela la o materie școlară implică mai multă presiune și temeri decât satisfacție. O provocare singulară, bazată pe un singur domeniu, ce necesită, totuși, multe ore de pregătire.

Cum se înalță treptat acest zid între elevi și concursuri, chiar și în cele extrașcolare, este necesar să construiești o provocare îndeajuns de bună care să-i incite pe elevi, care să comunice direct cu nevoile lor și să scoată la suprafață dorința, cea generată mai întâi de idee, iar apoi de beneficiu.

Motivația elevilor de a participa la Boovie e generată de curiozitate. Prin concept e adusă în față industria cinematografică, cu tot ceea ce ea implică: scenariu, regie, imagine, sunet, vestimentație; domenii pentru care nu există discipline, dar reprezintă un interes pentru mulți. Pe lângă vizionarea propriu zisă a trailerelor, pe perioada desfășurării fizice a festivalului sunt invitați traineri și personalități din domenii precum actoria, literatura, jurnalismul, educația financiară și altele pentru a ține workshop-uri de actualitate pentru elevi și profesori.

Curiozitatea și dorința participanților poate fi determinată de diverse activități incorporate în festival, dar după finalizarea acestuia, întrebați fiind, majoritatea elevilor dezvăluie că partea cea mai importantă, cea din care au avut cele mai multe de învățat a fost tocmai echipa. În școli se pune accent pe caracterul individual al elevului, „lucrează pentru tine”, „nu da la alții”, tipare impregnate care sunt greu de combătut, fiind înrădăcinate în credința populară dacă îți împărtășești ideile, rămâi cu mai puțin.

„Cel mai palpitant lucru e să treci prin toate stările și emoțiile alături de grupul tău, de la stresul procesului, la bucuria rezultatului. Boovie m-a făcut să prețuiesc munca în echipă. Ne-am împărțit în funcție de talente și interese, pe care le-am pus apoi la comun și mi se pare incredibil cât am putut învăța unii de la ceilalți”, spune o membră a echipei Surreel (una dintre echipele de elevi participante la festivalul din 2023).

Boovie e despre echipă. Spionându-l cu o dronă, analizându-i fiecare unghi, realizăm că nici nu ar exista altfel. Echipe de elevi participanți, echipe de profesori dedicați, echipe de oameni care cred în misiunea festivalului, echipe de tineri și adulți din spatele conceptului. Și sufragerii. Sufragerii în care se nasc idei și povești, în care odată ce pătrunzi cu sufletul, nu mai ieși. Sufragerii în care, așezat în poziția indianului, lumea pare mai simplu de schimbat și te determină să nu mai stai pe gânduri și să acționezi.

***Acest articol este unul din materialele câștigătoare din concursul #Scriu de Bine, organizat în cadrul proiectului Lupă pe impact.Un plus de încredere în ONG-uri, implementat cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 55 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem programe educaționale (învățare și dezvoltare) cu diverse tematici și am lucrat cu peste 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.