Victoria20.20, proiectul care demonstrează că oraşele mici din România au un viitor

0

La începutul lunii aprilie, Siemens demara concursul adresat studenţilor, Victoria20.20, în care propunea găsirea unor soluţii de regenerare urbană pentru oraşele de tip mono-industrial din România. Aceste oraşe, aşa cum arată un studiu recent, sunt marcate de grave probleme sociale şi economice, cu şanse de 50% să se confrunte cu o criză de supravieţuire în următorii 30 de ani.[1]

 

„Victoria20.20 a fost un prilej foarte bun pentru a testa o serie de ipoteze cu privire la dezvoltarea oraşelor din România: cum se pot aplica principiile sustenabile de dezvoltare urbană în România, modul în care tehnologiile verzi pot contribui la stimularea economiei, toate acestea plecând de la cazul unui oraş real din România, Victoria”, a declarat Cristian Secoşan, Director General al Siemens România.

Deşi centrat pe cazul oraşului Victoria, din judeţul Braşov, Victoria20.20 a luat amploare naţională, pe măsură ce studenţi de la facultăţi cu profil tehnic de peste tot din ţară au aflat de acest concurs. Etapa preselecţiilor, desfăşurată în perioada 1 aprilie – 08 iunie, a atras 28 de înscrieri, însumând 126 de studenţi. În această etapă, sarcina lor a fost aceea de a-şi găsi echipa potrivită şi de a propune o idee pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai în oraşul Victoria, cu ajutorul tehnologiilor sustenabile.

Proiectul s-a făcut simţit şi în Victoria chiar de la început, când studenţii au început să sune la primărie pentru a afla cât mai multe despre oraş şi chiar să se deplaseze acolo, pentru a vorbi cu localnicii şi pentru a cunoaşte zona. Mai mult decât atât, vestea concursului i-a determinat pe profesorii de la Facultatea de Geografie din Oradea, specializarea Planificare Teritorială, să ceară organizarea stagiului de practică în Victoria, astfel încât să îi ajute pe studenţi să se înscrie la concurs.

La sfârşitul lunii aprilie, au fost selectate cinci echipe finaliste, care au elaborat un proiect complex de dezvoltare urbană a oraşului Victoria. Fiecare echipă a beneficiat de îndrumarea unui mentor din cadrul Siemens, iar recent, finaliştii şi-au prezentat ideile în faţa unui juriu format din experţi Siemens, specialişti în dezvoltare urbană şi membri ai societăţii civile. Proiectele câştigătoare au fost premiate cu sumele de 2000 de EUR, locul 1 şi câte 500 de EUR, locurile 2 şi 3.

 

Poate cea mai importantă concluzie a concursului a fost aceea că, în ciuda unor estimări prea pesimiste, soluţii pentru aceste oraşe există. Proiectele câştigătoare din cadrul Victoria 20.20 conţin sugestii foarte bune pentru zona privată, idei de investiţii pe termen lung şi moduri de valorizare a potenţialului zonal”, este de părere Cristian Secoşan, Director General al Siemens România. „Dintre ideile care ne-au atras atenţia se numără măsurile de dezvoltare a acvaculturii, dezvoltarea cicloturismului, crearea unui complex – muzeu al comunismului sau trenul turistic „Victoraş” pentru munţii Făgăraş, după modelul Mocăniţei”, a continuat acesta.

 


Locul 1 – Echipa Seekers

Echipa câştigătoare, formată din patru studenţi de la Facultatea de Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti şi un student al Facultăţii de Economie, din cadrul ASE, a prezentat un proiect complex, cu soluţii ce au vizat îmbunătăţiri în mai multe sectoare. Printre ideile propuse de ei se numără dezvoltarea sectorului agricol, prin amplasarea unor sere de legume, după modelul unor ţări ca Olanda sau Israel şi dezvoltarea acvaculturii, valorificând existenţa râurilor cu debit mic din zonă.

„Prin proiectul Victoria 20.20, Siemens ne- a oferit ocazia de a intra în contact cu o problemă reală şi actuală şi a încercat să ne stimuleze în direcţia unor soluţii nu doar fezabile, ci şi inovatoare”, este părerea celor de la echipa Seekers. „Motivaţia noastră de a participa la Victoria 20.20 a fost şansa de a ne folosi cunoştinţele şi ideile pentru a face o schimbare în mai bine. Deşi rezultatele nu se pot vedea imediat, transmise prin generaţia noastră, ştim că efectele acestui proiect vor produce pe termen lung schimbarea dorită”.

Locul 2 – Echipa Eco Planning

Formată din cinci studenţi ai Facultăţii de Geografie din Oradea, specializarea Planificare Teritorială, echipa Eco Planning a impresionat juriul prin creativitatea propunerilor. Crearea unui muzeu al comunismului şi valorificarea istoriei locului, dar şi stimularea cicloturismului în zonă sunt câteva dintre propunerile lor.

Locul 3 – Amprenta Viitorului

Amprenta Viitorului este a doua echipă cu studenţi de la Facultatea de Geografie din Oradea, specializarea Planificare Teritorială. Idelile lor includ transformarea Victoria într-un pol naţional al sportului, după modelul unor oraşe europene ca Göteborg, Dunaujvaros, Leverkusen şi exploatarea căii ferate industriale şi prelungirea acesteia pe Valea Viştei, pentru aducerea unui tren „Victoraş”, singurul tren din țară care se va aventura prin munţii Făgăraş.

Concursul a putut fi urmărit pe www.siemens.ro/victoria2020 şi pe pagina de Facebook www.facebook.com/victoria2020.

 

Despre Siemens România:

Cu o activitate de peste 100 de ani în România, perioada în care a fost sinonimă cu realizări tehnice, inovaţie, calitate şi încredere, Siemens este cea mai mare companie din România care deţine soluţii inovatoare complete în următoarele segmente de activitate: Energie, Sănătate, Industrie. Compania are sediul central în Bucureşti şi prezenţă regională în Braşov, Cluj, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Oradea, Ploieşti, Sibiu, Târgu Mureş, Timişoara şi aproximativ 2.100 de angajaţi. Pentru mai multe informaţii despre Siemens în România, vă rugăm să vizitaţi: www.siemens.ro/presa

 


[1] Studiu desfăşurat de Siemens în colaborare cu Societatea Academică din România, în mai 2011

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează