Timp de zece zile, Cluj-Napoca a fost centrul fotografiei est-europene

0

Photo Romania Festival a umplut Clujul de fotografi și pasionați de fotografie pentru a patra oară consecutiv.

Timp de zece zile, între 16 și 25 mai, festivalul a însemnat zeci de evenimente: expoziții, ateliere, dezbateri, competiții și concerte desfășurate în tot orașul. Casinoul din Parcul Central, Piața Unirii, Bastionul Croitorilor, Liberty Technology Park, studioul Ciorchin și multe alte locuri au fost gazdele primitoare ale Photo Romania Festival – ediția 2014.

Anul acesta, în cadrul festivalului a fost deschisă Academia Photo Romania, un proiect care urmărește dezvoltare fotografilor din intermediul unor ateliere susținute de profesioniști recunoscuți în plan internațional. Julieanne Kost, Drew Gardner, Ivica Matic, Giuseppe Parisi, Juha Mustonen, Bert Stephani sunt doar câțiva dintre trainerii invitați la ediția 2014.

terasa Casinoului din Parcul Central

Proiectul de suflet al festivalului, Muzeul Național al Fotografiei, a mai parcurs o etapă către deschiderea permanentă, prin organizarea organizarea expoziției temporare de istorie a fotografiei, găzduită în șase săli generoase ale Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei. Expoziția poate fi vizitată până la sfârșitul lunii iunie, iar organizatorii speră că, împreună cu Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, să poată inaugura anul viitor, în cadrul Capitalei Europene a Tineretului, muzeul permanent. În cadrul festivalului a fost demarat și proiectul „Clujul merită”, organizat de agenția Fapte și Asociația Cluj-Napoca 2021 Capitală Culturală Europeană și care urmărește strângerea a 15.000 de mesaje foto de susținere a Clujul în această competiție.

Ediția 2014 a mai însemnat și un nou proiect în cadrul Photo Romania: Photo Stories, conferință susținută de zece specialiști în fotografie, care și-au prezentat câteva dintre secretele meseriei. Proiectul va fi continuat și la edițiile viitoare și se prefigurează să fie cea mai importantă conferință de acest gen din România și nu numai.

Atelier Sebastian Vaida

Festivalul în cifre înseamnă 40 de expoziții, 14 ateliere, 9 dezbateri, 4 competiții, 4 concerte, 8 evenimente speciale și 26 de locații. Au venit invitați speciali din 14 țări – România, Ungaria, Finlanda, SUA, Croația, Elveția, Marea Britanie, Italia, Polonia, Macedonia, Belgia, Germania, Moldova și Rusia. Cel mai mare aflux de vizitatori s-a înregistrat cu ocazia Nopții Muzeelor, când Retrospectiva Berko de la Muzeul de Artă a fost vizitată de peste 15.000 de persoane, iar expoziția 800 de ceasuri de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei – de 3.500 de persoane. Și expozițiile amenajate în aer liber, în Piața Unirii, Parcul Central și pe malul Someșului au fost apreciate de mii de clujeni și turiști, în timp ce la vernisajele expozițiilor din cadrul festivalului au participat peste o mie de persoane. De succes în rândul publicului s-a bucurat și terasa amenajată pe platoul din fața Casinoului din Parcul Central – peste 3.000 de persoane s-au relaxat și au profitat de vremea prietenoasă. Autobuzul de tip double decker adus de la Turda, în parteneriat cu municipalitățile din Turda și Cluj-Napoca, s-a plimbat timp de trei zile prin oraș, oferindu-le câtorva sute de persoane oportunitatea de a vedea orașul… de la înălțime.  Echipa de organizare a fost compusă din 110 persoane, din care 60 de voluntari.

Printre cele mai populare evenimente ale acestei ediții a fost Canon Tech Day, organizat împreună cu Liberty Technology Park, în timp ce centrul fashionului clujean s-a mutat la festival în cadrul Zilelor Fashion – A Touch of Feeric, organizate împreună cu Feeric Fashion Days. Ziua Memoriei, Zilele familiei și Ziua Timpului s-au bucurat și ele de o popularitate crescută.

Inaugurare expozitie temporara Muzeul fotografiei (12)

Competițiile Photo Romania și-au aflat câștigătorii în cadrul galei de închidere a festivalului. Concursul Head 2 Head, în cadrul căruia 16 fotografi s-au înfruntat doi câte doi în cadrul a patru etape, a fost câștigat de Călin Ilea, care a primit un voucher în valoare de 300 de euro oferit de partenerul F64. Fotografia virală a anului – cea mai populară fotografie, desemnată prin intermediul aprecierilor de pe Facebook, i-a adus Mariei Ciobanu o tabletă Samsung Galaxy Tab3, oferită tot de F64. La Photo Romania Awards 2014 au fost înscrise în competiție 760 de fotografii pentru cele trei teme din acest an: Alb-negru, Fotografie de călătorie și Fotojurnalism. Premiile pentru fiecare categorie, câte un pachet format dintr-o geantă foto Genesis și un trepied Triopo, oferite de Fspot, au fost câștigate de Igor Sîrbu (Alb-negru), Lehel Molnar (Călătorie) și Cornel Putan (Fotojurnalism). Marele premiu, un voucher de 500 de euro care poate fi folosit pe site-ul F64.ro, a fost câștigat de Hajdu Tamas.

Festivalul s-a încheiat aseară pe terasa Casinoului din Parcul Central, unde trupa Byron a susținut un concert în fața a peste o mie de persoane.

Echipa de coordonare a festivalului:

Mihai Daniel Cotos, director

Constantin Covaliu, project manager

Sebastian Vaida,  director artistic

Cătălin Balogh Bellu, director, Academia Photo Romania

Horațiu Curuțiu, manager, Academia Photo Romania

Radu Sălcudean, director, logistică

Alin Vaida, manager, evenimente speciale

Raluca Crișan, director de comunicare

Ambasadorii Photo Romania:

Colin Ford, fondatorul National Media Museum din Marea Britanie

Giuseppe Parissi – artist digital și fotograf pentru Visions Artists Management in Milano

Mihai Moiceanu – fotograf de călătorie

Dorel Găină – profesor doctor la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca

Andrei Budescu – fotograf, asistent doctor la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca

Festivalul a fost prezentat de Canon

Parteneri: F64, Adobe, Quantuum, PMA

Sponsori: Liberty Technology Park, Fspot, Ursus, Iulius Mall, Hampton by Hilton, Donau, Autoworld, Pepsi, Vin de Vie, Green Box, Madd Electronics Group.

Susținători: Primăria și Consiliul local Cluj-Napoca, Centrul de cultură urbană Casino din Parcul Central, Centrul de cultură urbană Turnul Croitorilor, Ciorchin, Daisler Print House, Wens Travel, Centrul Cultural Claudiopolis, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, Muzeul Literaturii Române din Iași, Centrul Internaţional de Studii asupra Comunismului din cadrul Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei – Fundaţia Academia Civică.

Photo Romania susține Cluj-Napoca – Capitală Europeană a Tineretului 2015 și Cluj Napoca 2021 – Capitală Culturală Europeană.

Partener de comunicare: Vitrina Advertising

Parteneri media:

Internaționali:United Photo Press, Doc! Magazine, Aesthetica, Image in Progress, Blow Photo, Resource, Photography Now, Hot Shoe, Fotografia Magazine Italy, ePHOTOzone, Alternative Arts

Foto: Photographia, Comunitate foto, Bad or Good, Blog de Fotografie, Foto 4 All

Naționali:Zile și nopți, Magic FM, Hotnews, Think Outside the Box, Webcultura, Sinteza, România Pozitivă

Locali:TVR Cluj, Transilvania Reporter, Info Trafic, Cluj.com, Cluj Life, Transindex, Vocea Transilvaniei, Cluj Travel, Clujul Cultural, Evenimente în Cluj, Cluj Today, I Love Cluj, Studcard și OmniPass

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează