Proiecte internationale de exceptie la un liceu din Baia Mare

0

Proiectele Colegiului National „Mihai Eminescu”, Baia Mare

Colegiul National Mihai Eminescu din Baia Mare, director prof. Marius Craciun,  ramane in topul  liceelor din Maramures  in ceea ce priveste proiectele educationale internationale.

baia-mare-liceulDupa finalizarea cu succes a proiectului Comenius « O calitate mai buna in educatie cu sprijinul familiei »  finalizat cu o conferinta internationala la standarde europene,  anul acesta continua activitatile din cadrul proiectului Comenius « Imigrantii, trecut si prezent, Spre o mai buna integrare ? » ( coordonator proiect Mariana Hudrea).( http://immigrants-past-and-present.blogspot.com/)

Volumul conferintei, publicat si in format electronic,  poate fi  gasit la adresa  http://www.schoolandfamily-project.eu/,

Ramona Osan tocmai a finalizat si site-ul proiectului dedicat imigratiei: http://www.immigrants-past-and-present.eu.

Elevul Ionut Sleam lucreaza la filmul Conferintei din mai,  film care va fi prezentat in cadrul reuniunii de proiect din Seelze, Germania din 1-6 decembrie.

Tot pentru aceasta  reuniune elevii Florina Fanea, Petruta Boga, Roxana Serba si Paul Craciun pregatesc un film in care vor fi prezentate mai multe interviuri luate persoanelor din alte tari care au luat decizia sa traiasca in Romania,  pentru a vedea modul in care  s-au integrat in societatea romaneasca.

Vestea buna pentru acest nou an  scolar este obtinerea finantarii pentru un nou proiect Comenius « Conflicting Past – Common Future. A Practical Survival Guide for Young European Citizens” – Trecut conflictual. Ghid practic de supravietuire pentru tinerii cetateni europeni”, proiect coordonat de  profesoara Elena Iercosan. Instituția coordonatoare pentru proiectul „Trecut conflictual” este Liceul general nr. 2 Hortiatis, Grecia (2ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΟΡΤΙΑΤΗ).

Cele noua institutii partenere ale Colegiului Eminescu in acest proiect sunt:

1. Staatliche Fachoberschule und Berufsoberschule Erlangen, Germania
2. Bundeshandelsakademie Amstetten, Austria
3. Istituto di Istruzione Superiore I.T.I. , con sezione associate Liceo Scientifico e Liceo Classico, Italia
4. South Eastern Regional College, Irlanda de Nord
5. Palangos senoji gimnazija, Lituania
6. Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Sobkowie, Polonia
7. Externato de Penafirme, Portugalia
8. IES GUADALPEÑA, Spania
9. İzmir Özel Türk Fen Lisesi, Turcia

In perioada 21 -27 octombrie patru elevi si doua cadre didactice au reprezentat Romania la reuniunea de proiect din Sobkow, Polonia. Acestia au fost: Diana Onea si  Sorina Tarbă din clasa  a IX-a C ,  Renata Petz si Alin Manu din clasa  a X-a G insotiti de prof. Elena Iercosan, coordonator proiect si  prof. Luminita Faur .

Toate  reuniunile  internationale au o dimensiune complexa atat din punct de vedere emotional cat si sub aspectul stiintific si cultural.

placheta_400Prin participarea la activitatile  proiectelor, finalizate de multe ori in cadrul  acestor intalniri ,  elevii au posibilitatea de a-si dezvolta  toate cele  opt competente cheie promovate de Uniunea Europeana (comunicarea in limba materna, comunicarea intr-o limba straina, competente stiintifice, competente culturale, competente civice si interrelationale, competente digitale, a invata sa inveti, competente antreprenoriale). De aici si sprijinul permanent acordat de conducerea liceului, director  Marius Craciun si director adjunct Mirela Ardelean, fata de promovarea acestor proiecte in cadrul Colegiului National Mihai Eminescu.

Iata cateva din gandurile celor patru elevi prezenti la reuniunea de proiect din Polonia care au avut prilejul sa viziteze:  Traseul ecologist din Sobkow, Orasul Kielce, Cracovia, Muzeul Auschwitz – Birkenau, Jedrzejow
Prin porţi deschise

„Vestea plecării noastre în Polonia  a fost cheia ce ne-a deschis porţile spre noi orizonturi, experienţe de neuitat alături de noi prieteni şi cunoştinţe uimitoare.

Nu ne aşteptam ca noi să fim cei patru privilegiaţi care vor reprezenta liceul, Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” într-o nouă societate, total diferită de a noastră. Brusc, ne-am simţit foarte importanţi, iar sufletele ne-au fost inundate de sentimente copleşitoare, emoţiile alăturându-se curând:  se  anunţa primul nostru zbor şi un drum lung, obositor spre destinaţie.

Odata ajunşi in Polonia am fost plăcut surprinşi de tot ce ne înconjura. Cultura şi obiceurile lor erau diferite de ale  noastre deşi puteam găsi unele asemănări.În fiecare zi făceam lucruri noi, nici o zi nu era una monotonă, de aceea stilul lor de viaţă ni s-a părut foarte interesant, fiind unul  activ. Chiar dacă eram  nişte străini pentru ei, oamenii  au fost foarte primitori şi deschişi, făcându-ne să ne simţim ca şi acasă. Ospitalitatea şi bunăstarea sunt  caracteristici care îi reprezintă.

Încă din prima zi am avut parte de o mulţime de activităţi captivante, timpul trecând foarte repede. Una dintre acestea  a fost vizitarea şcolii lor, care  deşi este una dintr-o zonă rurală, era modernă, avand numeroase facilitaţi. Am asistat la diverse ore de curs, având posibilitatea de a ne prezenta  şcolile şi țările, aflând foarte multe lucruri despre miturile, obiceiurile,muzica populară poloneză.
meeting-a-foreigner-9th-eScopul proiectului nostru, Conflicting Past- Common Future, era analizarea întâmplărilor istorice din timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial, prin acesta având şansa de a vizita renumitul Auschwitz. Înainte, la şcoală, ne-am prezentat fiecare proiectul despre Holocaustul din cele două ţări, iar noile cunoştinţe despre exterminarea evreilor din lagarele din Polonia  ne-au impresionat. Totuşi cea mai marcantă experienţa rămâne vizitarea  Lagărului de Concentrare şi Exterminare Auschwitz-Birkenau, unde, am văzut în ce condiţii trăiau şi munceau evreii şi alte minorităţi care au fost captive în interiorul  acestuia, fiindu-ne  prezentate „intstrumentele” şi metodele de exterminare.

Tot în decursul celor 6 zile pe care le-am petrecut în compania colegilor din Polonia, am vizitat oraşul Cracovia şi Palatul Regal din acesta, ne-am plimbat printre clădiri impresionante, cu o arhitectură uluitoare, având parte de  privelişti de-o frumuseţe rară.
Un alt oraş pe care l-am vizitat  a fost Kielce, unde ne-am plimbat pe strada Sienkiewicz care ne-a oferit posibilitatea de a vedea frumoasa si rara arhitectură a clădirilor care mărgineau strada, până în faţa Bisericii Evanghelice, una dintre cele mai frumoase monumente de arhitectură din oraş. Tot aici, ne-a fost prezentată Piaţa artiştilor, unde am admirat originalitatea ideii cu un joc de peste 20 de statui, de circa 2 metri, ce reprezentau soldaţi.

Există fapte, lucruri şi oameni, care nu se uită, deşi uitarea este o lege a firii, dar noi cu siguranţă nu vom uita tot ceea ce am trăit în Polonia. Cunoştinţele pe care le-am acumulat pe întreaga durată a şederii noastre în această ţară constituie un lucru foarte important, care ne face să ne simţim de-a dreptul norocoşi că am avut această imensă oportunitate.”

Diana Onea ,  Sorina Tarbă ,  Renata Petz , Alin Manu

Material redactat de Mariana Hudrea, presedintele Comisiei de promovare a proiectelor nationale  si internationale, CN Mihai Eminescu Baia Mare, in colaborare cu Elena Iercosan, coordonator proiect si membra a Comisiei.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează