LABORATORUL SOCIETAL prezinta proiectul “You(th) redefine culture”

0

Impreuna cu 4 voluntari europeni, Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca (CVCN) a redefinit cultura voluntariatului international in comunitatea clujeana. 19 lectii de educatie multiculturala, 36 de ateliere de reciclare creativa, 52 de workshopuri artistice si o campanie europeana de sensibilizare cu ocazia Saptamanii Nationale a Voluntariatului sunt doar cateva din rezultatele proiectului  „You(th) redefine culture”, unul din cele 19 proiecte-pilot Societal care au aplicat principiile responsabilitatii sociale in cadrul Laboratorului Societal.

Afis-CVCN

Cati dintre elevii din invatamantul primar au ocazia sa invete non-formal alaturi de tineri din alte tari? CVCN a oferit aceasta oportunitate pentru 494 de copii din Cluj-Napoca care au descoperit ce inseamna educatia prin joc intr-un mediu intercultural, alaturi de 4 voluntari europeni din Islanda, Germania, Cehia si Letonia. „You(th) Redefine Culture” a beneficiat de sprijinul programului Tineret in actiune – Serviciul European de Voluntariat si s-a finalizat in mai 2013.

Mai multe informatii despre proiectul-pilot „You(th) redefine culture!’’ pot fi accesate pe societal.ro, la sectiunea  ’’Descrierea proiectului”.

Responsabilitatea sociala in proiect!

Raportul de Responsabilitate Sociala descrie in detaliu eforturile de responsabilizare intreprinse de echipa CVCN pe durata desfasurarii proiectului.

In domeniul social, echipa „You(th) redefine culture” are o experienta bogata, recunoscuta la nivel national prin castigarea titlului de „ Centrul de Voluntariat al Anului” la 3 editii consecutive ale „Galei Nationale a Voluntarilor. Astfel ca „pentru CVCN, indicatorii sociali au fost cei mai usor de atins deoarece acestia se pliaza pe misiunea organizatiei nostre. Astfel printre actiunile cheie ce le-am desfasurat se numara: utilizarea instrumnetelor utile in managementul voluntarilor (contracte de voluntariaat, fise de post, fise de activitate, formulare de evaluare, fise de supervizare, fise de raportare etc), organizarea unui atelier despre drepturile omului, activitati de recunoastere a meritelor voluntarilor prin diverse metode (diplome, evenimnete special organizate), oferire de sprijin voluntarilor pentru a-si pune ideile in practica prin diverse  proiecte personale, oferirea posibilitatii voluntarilor de a participa la trainguri si wokshopuri“ (Anca Mihesan, coordonatorul de Responsabilitate Sociala al CVCN).

In domeniul mediu, “ne-am concentrat cel mai mult pe partea de reciclare si am reusit sa reciclam de la birou si de la apartamentul voluntarilor 4 kg de peturi, 0.4 kg de aluminiu, 24 kg de hartie si 2 kg de carton”, ne impartaseste Anca. Pentru a sensibiliza voluntarii si beneficiarii in ceea ce priveste consumul responsabil de resurse, echipa CVCN a organizat impreuna cu Societatea pentru Consum Responsabil un seminar pe aceasta tema in data de 18 martie 2013.

In domeniul economic, „Am fost atenti la evaluarea materialelor necesare pentru fiecare eveniment si am incercat sa organizam cat mai multe evenimente cu costuri reduse.. Am reusit in plus sa realizam un atelier de confectionare cercei din materiale reciclabile,  iar produsele realizate au fost vandute in diverse targuri, incasarile intorcandu-se in sprijinul activitatilor noastre curente” (Anca Mihesan). S-au utilizat de asemenea metode alternative de schimburi, in special privind transferul de cunostinte catre alte asociatii. Pentru sustinerea economiei locale, echipa de proiect a pus la dispozitia voluntarilor o lista cu produse locale si i-a incurajat sa participe la targuri traditionale.

In domeniul guvernantei, echipa de proiect a vizat o colaborare stransa cu toti partenerii, in special cu cele doua institutii scolare (Scoala generala Ioan Bob si Liceul Waldorf, Cluj Napoca) in cadrul carora au fost realizate atelierele de catre voluntarii internationali. Planul de Responsabilitate Sociala s-a aplicat in intreaga activitate a asociatiei si nu doar in proiectul pilot.  Echipa CVCN a avut o contributie importanta in diseminarea metodei societale in comunitatea ONG-ista clujeana, organizand alaturi de Reper21 pe data de 12 Aprilie 2013 dezbaterea „Societal se prezinta la Cluj”. Prin prisma evenimentelor Societal, CVCN a dezvoltat noi parteneriate cu membrii retelei, in special cu asociatia Societatea pentru Consum Responsabil.

Motivatia echipei

Echipa Centrului de Voluntariat Cluj-Napoca a avut primul contact cu echipa Societal la Universistatea de Vara de la Miercurea Ciuc, unde au fost dezbatute aspecte concrete cu privire la metode de elaborare a unei strategii de responsabilitate sociala pentru ONG-uri. Ca urmare a participarii unui reprezentant CVCN la acest eveniment, a fost depusa candidatura pentru desemnarea proiectului “You(th) redefine culture”, proiect pilot Societal. Strategia  de responsabilitate sociala a fost intocmita de intreaga echipa CVCN, fiecare membru asumandu-si responsabilitatile legate direct de aria sa de expertiza. Pornind de la cei 36 de indicatori, au fost discutate si notate posibile actiuni sau masuri care sa asigure indeplinirea acestora. Ulterior colectarii tuturor ideilor, acestea au fost prioritizate in functie de mai multe criterii:  importanta pentru comunitate, importanta pentru dezvoltarea organizationala, urgenta, disponibilitatea echipe,i dar si fezabilitate. Dincolo de rezultatele concrete, cuatificabile in urma acestui proiect, cel mai relevant  rezultat cred ca este la nivelul constientizarii echipei nostre cu privire la importanta aplicarii principiilor responsabilitatii sociale in toate demersurile pe care le vom initia. Multumim echipei Societal pentru oportunitatea si contextul oferit! ” declara Nicoleta Chis-Racolta, director executiv CVCN.

Daca doriti sa aflati mai multe despre demersul de Responsabilitate Sociala al CVCN, va invitam sa le urmariti povestea in fotografii  si intr-un video.

Sustinatori:

Campania ‘’Laboratorul de Responsabilitate Sociala” se bucura de sustinerea unor parteneri media apropiati, precum: Romaniapozitiva.roAlternativ.roCarturesti.ro si StiriONG.ro.

‘’Laboratorul Societal’’ desemneaza demersul de testare in cadrul a 19 proiecte-pilot al metodei de responsabilitate sociala dezvoltata in cadrul Societal. Proiectul este co-finantat prin Fondul Social European si este implementat de catre REPER21 (beneficiar) in parteneriat cu ANPCDEFP si Asociatia CRIES. Mai multe informatii pe: www.societal.ro

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează