Festivalul de Film Istoric aduce în Cetatea Râșnov 40 de filme documentare și de ficțiune

0

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului de Film Istoric de la Râșnov se va desfășura între 31 iulie şi 9 august 2015, iar temele evenimentului din acest an sunt: Uniune vs. Secesiune (tema principală), Papa Ioan Paul al II-lea, Hiroshima, Genocidul Armean şi Nicolae Ceaușescu. Peste 40 de filme documentare și de ficțiune, dezbateri cu istorici sau martori ai evenimentelor, discuții cu actori și regizori, 11 concerte, expozitii și prezentări de carte sunt câteva dintre activitățile pregătite pentru publicul care va vizita Cetatea Râșnov la începutul lunii august.

afis_FFIR 2015

În deschiderea festivalului, ce va avea loc pe 31 iulie 2015, va concerta trupa Cuibul (Republica Moldova) o formație din Chișinău înființată de către muzicianul Igor Dînga (producător muzical pentru Zdob și Zdub) și activă încă din 1991. După 6 albume, anul 2012 găsește formația stabilindu-se într-o nouă formulă alături de vocalista Lidia Scarlat alături de care vor lansa, în curând, un album de studio în format acustic-cameral.

Prin intermediul dezbaterilor şi al proiecţiilor de film, Festivalul de Film Istoric de la Râșnov va analiza cauzele unor evenimente importante din istorie și mai ales consecinţele ȋn viaţa noastra din ziua de azi. Printre temele abordate ȋn acest an se numără: “Al Doilea Război Mondial – câștigători, ȋnvinși, victime, martori”; “Disoluţia Iugoslaviei”; “Războiul civil ȋn Statele Unite”; “Cât mai ţine Europa?”; “Despre istorie și propagandă – de la Tudor la Aferim”; “Papa Ioan Paul al II-lea”; “Spre un nou Orient-Mijlociu?”; “Ce ne unește/desparte de Basarabia?”; “Ce ne unește/desparte ȋn România?”; “Cât Ceaușescu a rămas ȋn noi?” ș.a.

Festivalul de Film de la Râșnov va găzdui și Școala de Vară ASTRA, în cadrul căreia 30 studenţi şi masteranzi pasionaţi de istorie din România și Republica Moldova vor putea participa gratuit la toate evenimentele festivalului şi vor beneficia de acoperirea costurilor de cazare şi masă.

Festivalul de Film Istoric Râşnov a ajuns la cea de-a şaptea ediţie, fiind organizat în Cetatea Râşnov şi Cinematograful Amza Pellea, și este unicul eveniment de profil din sud-estul Europei. Organizatorii festivalului sunt Primăria Râşnov şi Asociaţia Mioritics.

Festivalul a primit ȋn anul 2012 certificarea “Eveniment Responsabil” şi ȋn 2015 “Europe for Festivals, Festivals for Europe”.

Şcoala de Vară Astra, ediția a IV-a

Ȋn parteneriat cu: Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Institutul Cultural Român, Institutul Român de Istorie Recentă şi Fundaţia Calea Victoriei.

Vineri, 31 iulie 2015
– prelegere introductivă Liviu Jicman (vicepreședinte Institutul Cultural Român), Nicolae Pepene (director Muzeul de Istorie Brașov)
– prelegere Călin Hentea (scriitor), Despre istorie și propagandă – de la Tudor la Aferim

Sâmbătă, 1 august 2015
– prelegere cu Mihai Răzvan Ungureanu (Universitatea Bucureşti), Cât mai ţine Europa?

Duminică, 2 august 2015
– prelegere Marek Szczygieł (Ambasador Polonia), Pr.conf.dr. Constantin Necula (Facultatea de Teologie Ortodoxă “Andrei Şaguna” Sibiu), Papa Ioan Paul al II-lea
– prelegere Adrian Cioroianu (Ambasador UNESCO, Universitatea Bucureşti), Al Doilea Război Mondial – câștigători, ȋnvinși, victime, martori

Luni, 3 august 2015
– prelegere cu Cosmin Budeancă (director IICCMER), Amintirea lui Ceausescu
– prelegere cu Laurenţiu Damian (Preşedintele UCIN, prof. UNATC), De la poveste la film documentar

Marti, 4 august 2015
– panel cu Iulian Chifu (professor, fost consilier prezidential), General Ion Costaș (fost ministru al apărării in Republica Moldova), Secesiuni in fostele state din URSS
– panel cu Dan Dungaciu (director al Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Române), Vitalie Ciobanu (poet, scriitor, romancier, nuvelist, eseist, critic literar și publicist), Ce ne unește/desparte de Basarabia?

Miercuri, 5 august 2015
– prelegere cu Theodor Paleologu (eseist şi diplomat), The birth of a nation
– prelegere cu Marius Lazăr (Universitatea Babeș-Bolyai), Spre un nou Orient-Mijlociu? Fracturi identitare, conflicte și reconfigurarea ordinii geopolitice ȋn regiune

Joi, 6 august 2015
– panel cu Sergiu Celac (Ambasador), Oana Popescu (Global Focus), Laura Mercean (Centre for Balkan Studies), Disoluţia Iugoslaviei
– panel cu Sorin Ducaru (diplomat, Asistent al Secretarului General NATO pentru Riscuri de Securitate Emergente), General-locotenent Nicolae-Ionel Ciucă (Şef al Statului Major), Nuclear weapons: Who has what?

Vineri, 7 august 2015
– panel cu Sorin Mȋndruţescu (CEO Oracle), Dan Mihalache (consilier prezidential), Radu Negulescu (expert comunicare), Cum a schimbat tehnologia comunicarea?
– prelegere cu Dean Thompson (Charge d’Affaires al Ambasadei SUA), Războiul civil ȋn Statele Unite

Sambata, 8 august 2015
– panel cu Cristian Ghinea (Centrul Român de Politici Europene), Dani Sandu (sociolog, Aspen Young Leader), Ce ne unește/desparte ȋn România?
– panel cu Liviu Tofan (Institutul Român pentru Istorie Recentă), Cristian Teodorescu (scriitor), Cât Ceausescu a rămas ȋn noi?

Duminica, 9 august 2015
– panel Laura Ştefan (Expert Forum), De ce eu?
– prelegere Bedros Horasangian (scriitor), Exilul armean ȋn România

Focus filme la FFIR 2015

Peste 40 de producții cinematografice, al căror subiect urmărește temele principale ale ediției, vor fi prezentate pe ecranul cinematografului Amza Pellea și pe cel în aer liber din curtea Cetății Țărănești în cele 10 zile de Festival.

Dintre acestea vă recomandăm să nu ratați:

Aferim! – Premiul pentru regie al Berlinalei 2015 i-a fost acordat lui Radu Jude pentru această remarcabilă frescă a moravurilor și obiceiurilor Valahiei de mijloc de secol 19, unicat într-o cinematografie românească obișnuită să producă filme istorice glorificând figurile voievodale ori pe cele haiducești. Coborând la nivelul simplilor anonimi trăitori pe aceste meleaguri în acele timpuri, Aferim! developează cu inteligență și răbdare trăsături de caracter deloc măgulitoare ce pot explica parte din neajunsurile societății românești contemporane.

De ce eu? – „De ce eu?” îşi întreabă eroul principal şeful, după ce înţelesese mişelia căreia aproape că îi căzuse pradă. De ce, dintre toţi, m-aţi ales pe mine să vă spăl rufele murdare, să mă mânjiţi, să mă umiliţi, să mă distrugeţi? Pentru că aţi simţit că sunt tânăr şi flămând de bani şi carieră şi că o să pun botul la tot ce mă forţaţi să fac? Sau pentru că aţi simţit că sunt tânăr şi cu orgoliul flămând, că sunt un pericol dacă nu mă marcaţi, dacă nu mă aveţi la mână încă de la bun început?

Poarta Albă – La începutul anilor ‘50, drumul spre țările lipsite de comunism trecea, uneori, prin apele învolburate ale Dunării. Pentru cei mai norocoși, continua în Iugoslavia. Pentru cei mai puțin norocoși, se termina în adâncurile fluviului. Pentru restul, destinația următoare era una dintrele pușcăriile uniform răspândite pe întreaga suprafața a țării. De pildă, cea în aer liber de la Poarta Albă, unde munca silnică însemna construirea Canalului Dunăre-Marea Neagră. Filmul lui Nicolae Mărgineanu aduce la lumină destinele unor oameni al căror vis de libertate s-a sfârșit între granițele celui mai mare lagăr de concentrare din istoria României.

Q.E.D. – Final de ani ‘80, București. O tânără încearcă din răsputeri să obțină, pentru ea și fiul ei, pașapoartele ce i-ar îngădui reîntregirea familiei alături de soțul plecat la Paris. Un coleg de serviciu, potențial ex-iubit, actual prieten, o roagă să îi ducă cu ea un pachet. Un securist îi filează pe amândoi. Tatăl pensionar se întreabă dacă își va mai revedea vreodată fiica și nepotul. Între multiplele personaje secundare e greu de spus care e mai apropiat de eroină și care de Securitate. Speranța se amestecă cu suspiciunea. Imaginile sunt alb-negru, sunetul doar alb. Nici un zgomot nu tulbură liniștea grea ce apasă, ca o mână invizibilă, atotputernic-protectoare, capetele oamenilor tot mai apropiați de pământ. Final de ani ‘80, București.

Chuck Norris vs Communism – Filmul prezintă povestea uimitoare a casetelor video piratate care au transformat vocea unei femei într-un simbol al libertății și care au permis unor milioane de români să păcălească regimul represiv comunist.

The Blues – Seria de 7 documentare este produsă de Martin Scorsese şi regizată de nume importante: Wim Wenders, Richard Pearce, Clint Eastwood, Robert Kenner, Charles Burnett, Marc Levin, Mike Figgis, Martin Scorsese. Cu cuvintele lui Scorsese: “Dacă ştiţi bluesul, poate că aceste filme vă vor oferi un motiv de a vă întoarce la el, iar dacă nu l-aţi auzit niciodată şi îl auziţi pentru întâia oară în viaţă, vă promit un lucru: viaţa vi se va schimba în bine”.

The birth of a nation – Filmul mut din 1915, regizat de D. W. Griffith, bazat pe romanul și piesa de teatru The Clansman scrise de Thomas Dixon, este un clasic al istoriei cinematografului. Turnajul peliculei, început în 1914, a înregistrat mai multe premiere mondiale: filmări panoramice, imagini de noapte, o scenă de luptă cu câteva sute de figuranți, ce, pe ecran, datorită măiestriei montajului, părea să implice mii de soldați. Considerat prima super-producție americană, filmul este și unul dintre cele mai controversate din epocă, din cauza convingerilor rasiste ale regizorului.

Ida – În 82 de minute de cinema pur, Ida aşază două destine, o frescă socială, câteva portrete, un strop de istorie, oarece filozofie, un pic de politichie, saxofon alto, Mozart, păduri străjuind, copaci înclinându-se, foşnetul hainelor uscându-se în bătaia vântului de câmpie, vodcă, ţigări interzise, golul de dincolo de sex, privirea de dinainte de iubire, ferestre deschise spre drumuri închise, vitralii filtrând lumina ce va stârni duhoarea bălegarului, lenta curgere a timpului care a fost, frenetica epuizare a timpului care este, spaimă pentru timpul care va refuza să fie.

The cut – Unul dintre cei mai importanți cineaști de origine turcă, Fatih Akin (Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Berlinala 2004 pentru Head-on, premiul pentru cel mai bun scenariu la Cannes 2007 pentru The Edge of Heaven, premiul special al juriului la Veneția 2009 pentru Soul Kitchen), spune povestea unui tânăr, Nazaret Manoogian, implicat într-unul dintre cele mai tragice evenimente din istoria Turciei moderne: genocidul armean din 1915. Deportat la mii de kilometri distanță de țara natală, supraviețuitorul Manoogian începe lungul drum al întoarcerii spre casă cu speranța de a-și găsi în viață cele două fiice gemene.

Jimmy’s Hall – Cel mai recent film al venerabilului regizor englez Ken Loach (78 de ani la momentul turnării peliculei) spune povestea deportării în Statele Unite, în 1933, a irlandezului James Gralton, conducătorul Grupului Revoluționar al Muncitorilor din comitatul Leitrim, strămoșul Partidului Comunist Irlandez. Pelicula se concentrează pe mix-ul exploziv produs de întâlnirea dintre ideologia și interesele Bisericii catolice, cele ale statului irlandez și cele ale unui tânăr fascinat de ideile de stânga și de jazz-ul american.

The search – Regizorul (Michel Hazanavicius) și actrița de rol principal (Bérénice Bejo) din multi-Oscarizatul film mut The Artist se reunesc în acest remake al pelicului The Search regizată de Fred Zinnemann în 1948. În versiunea originală, scenariul spunea povestea unui tânăr supraviețuitor al Holocaustului pornit în căutarea mamei. Versiunea actuală se mută în Cecenia finalului de secol 20 invadată de armata rusă, portretizând drama unui orfan de 9 ani

Crossroads: Generation John Paull II – Pornind de la biografia lui Karol Wojtyla filmul spune povestile catorva oameni, parte personalitati, parte anonimi ce s-au nascut atunci faimosul preot polonez a devenit Papa Ioan Paul al II-lea. Provenind din tari si culturi diferite, apartinand unor confesiuni religioase diverse, imbratisand ideologii, oamenii portretizati in film sunt uniti de impactul pe care cel mai important lider spiritual al lumii occidentale din ultimul secol l-a avut asupra vietilor lor.

In The Sands of Babylon – 1991, Războiul din Golf. În căutarea de răspunsuri despre trecut, regizorul prezintă trei supraviețuitori ai evenimentelor. Un fotograf cu un secret dureros, un agricultor care isi ascunde cicatricile pentru a uita, și un ex-deținut a cărui umanitate i-a fost distrusă cu sălbăticie.

Despre Festivalul de Film Istoric de la Râşnov

Festivalul de Film Istoric de la Râşnov (FFIR) a apărut în anul 2009 din dorinţa valorificării unui capitol important al cinematografiei locale şi mondiale, dar şi din nevoia de a produce în spaţiul public românesc discuţii despre teme al căror impact temporal depăşeste efemeritatea clipei. S-a născut astfel un eveniment unic pe piaţa culturală românească în care Istoria şi Filmul Istoric stârnesc gânduri şi pasiuni, informează şi emoţionează, ridică întrebări şi dezbate răspunsuri. O întamplare proaspată şi relaxată, care înţelege să mixeze în chip firesc rigoarea şi umorul.

Cu şase ediţii la activ, FFIR face deja parte din identitatea culturală a Râşnovului, marcând spectaculoasa ascensiune a oraşului transilvan în topul naţional al destinaţiilor cultural-turistice (peste 200.000 vizitatori pe an).Mai multe detalii sunt disponibile la www.ffir.ro şi la www.facebook.com/filmistoricrasnov.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează