„Esențele realității”. Expoziție contemporană est-europeană @ SIBIU

0

„Esențele realității” / „The Essences of Reality”,

Expoziție contemporană est-europeană

Muzeul Național Brukenthal

Str. Tribunei nr. 6, Sibiu, Romania

Vernisaj: Vineri 8 noiembrie 2013, 15.00

Durata expoziției: 08.11.2013 – 08.01.2014, miercuri-duminică 10.00 – 18.00

 

Artiști

(H) GYőRFFY László | HERMAN Levente | MISETICS Mátyás (H)

(RO) Radu BELCIN | Francisc CHIUARIU | Flavia PITIŞ | Bogdan RAŢA (RO)

Curatori

(H)Borbála Kálmán

(RO) Cosmin Năsui

Context

The Essences of Reality este un proiect de expoziție inițiat în 2012 de galeriile private Várfok Galleria (Budapesta, Ungaria) și Năsui colecție & galerie (București, România) având ca scop prezentarea a varii abordări artistice contemporane pe scenele actuale din Europa Centrală și de Est. Proiectul a pornit de la prezentarea a 4 artiști români și 3 unguri, prezențe care au reflectat tendința artistică specifică din regiune, atât din punct de vedere tradițional cât și contemporan.

 

Concept

Structura expoziției oferă oportunitatea mai multor interpretări ale realității folosind diverse materii și medii, fiecare abordare devenind o formulare vizuală a unor problematici esențiale.

Esență, esențial, substanțial: cum poate cineva simți realitatea? Dintre numeroasele segmente de realitate, câte și cum poate cineva să interpreteze? Sau poate vorbim de un singur tip de realitate?

Un denominator comun al conceptului acestei expoziții, prezentând artiști români și unguri contemporani, prezintă lucrări care formulează atitudini despre trecut și identitate. Putem spune ca este o vedere în secțiune în Europa de Est care se desface în fața privitorilor, invitați astfel să compare și să cântărească diversele realități prezentate.

Francisc Chiuariu, Outdoor summer 2, 2011 oil & ink on backlit, 80x120 cm

Artiștii

Elementul determinativ din lucrările lui Radu Belcin (1978, Brașov / RO) este jocul dintre lumini și umbre, acel chiaroscuro în care artistul plasează figurile și obiectele, astfel dându-le noi și neașteptate semnificații. Identitatea picturală a personajelor sale, care nu au nici personalitate nici trăsături, rămâne o dilemă. Dar tocmai această dilemă indică o căutare continuă, o trăsătură esențială a noilor realități.

Una din cele mai noi serii ale lui Francisc Chiuariu (1966, Sibiu / RO) surprinde individul într-un spațiu comun, colectiv, unde acesta este captiv prin propria rutină și unde „consumă” spațiul din jurul său. Artistul folosește cerneală tipografică și ulei pe un material special numit backlit, iar aceste materiale și suporturi permit realității să se „descompună” în mai multe layere, astfel sugerând dezintegrarea sau disoluția individului și individualității într-o realitate colectivă.

Corpul uman nu poate lipsi din lucrările lui László Győrffy (1976, Budapesta / H): acestea prezintă de obicei bucăți dintr-un trup uman mutant, plasate în scenete grotești, care au o viață de sine stătătoare. În sculptură, capetele care se auto-digeră și se descompun reprezintă una dintre acele secvențe de realitate a lui Győrffy, în timp ce în desene părți de corp levitează într-un „nimic” care ne face să punem întrebări asupra existenței noastre și a întelesului ei.

Motivele determinante ale unora dintre recentele serii ale lui Levente Herman (1976, Târgu Mureş / RO) prezintă un tip de inconografie personală a artistului. Lucrările sale nu aspiră să fie o reprezentare realistă a realității, ci oferă o viziune a unei alte lumi, impregnată cu memorii. Iar dacă personajele sale iau o formă umană, privitorul picturilor sale va întâlni doar haine plutind ca niște fantome, emanând o forță neașteptată de pe suprafețele moncrome care permit devoalarea unei esențe ascunse.

Un element de bază în fotografiile lui Mátyás Misetics (1982, Budapest / H) este lumina, lumina artificială. Lucrările lui pornesc de la întuneric și doar sursele de lumină agreate de artist vor pune în evidență anumite figuri sau scene. Deși alienarea omului și calitatea relațiilor sale sunt topicuri recurente în lucrările lui Misetics, esențială pentru artist apare investigarea unor noi posibilități de modelare a luminii – „photo-graphing”- pentru că doar prin iluminări speciale și neașteptate se pot revela noi layere ale realității.

Lucrările Flaviei Pitiş (1978, Făgăraş / RO) nu prezintă realitatea, ci urmăresc să transplanteze în prezent ceea ce lipsește din realitate. Pitiș își prezintă subiectele în mod izolat, astfel obligându-le să se confrunte cu propria solitudine. Întunecimea din lucrările sale poate fi interpretată ca un echivalent al imaterialului, în timp ce umbrele abia schițate sugerează ceva indefinit, poate o prezență misterioasă. Picturile sale transmit liniște și sensibilitate, deși sunt angrenate active în căutarea identității generațiilor viitoare.

Bogdan Raţa (1984, Baia Mare / RO) explorează un post-umanism inovativ, cu ajutorul unor forme genetice preluate din anatomia umană. Rața recreează și multiplică aceste forme și le oferă noi vieți în noi „corpuri”, care apar astfel ca fiind ieșite din laboratoare experimentale. Elaborarea industrială a sculpturilor sale se referă la o infirmitate contemporană, i.e. la estomparea individualului (și a personalității) iar culorile vii și puternice folosite sugerează folosirea contemporană a corpului ca pe un obiect de jucărie.

Aceste abordări și tendințe devin chei de înțelegere a unor problematici esențiale ale realității / realităților înconjurătoare, uneori șoptind alteori vociferând, dar tot timpul invitând privitorul să descopere și să înțeleagă compoziții artistice neobișnuite.

 

Va urma

Expoziția din Budapesta, urmată de cea de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, va continua în Europa Centrală și de Est, cu prezentarea unor artiști polonezi și cehi în perioada 2014-2015. Institutele Polonez și Ceh din România deja susțin acest proiect.

 The Essences of Reality, Brukenthal RO

Organizatori

Nasui colecție & galerie este un operator cultural care prezintă lucrări importante ale creației unei selecții atente de artiști contemporani români, în contexte naționale și internaționale favorabile. Promovează cultural și investițional artiști care lucrează în artele vizuale contemporane: pictură, sculptură, fotografie, performance. Nasui colecție & galerie se deschide în decembrie 2010 și are proiecte în diverse contexte culturale prestigioase cum ar fi Bienala de artă contemporană de la Moscova 2011, Casa Artiștilor Tel Aviv, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, Varfok Galeria Budapesta, Centrul American de Artă Dorothy Paris sau Independents Liverpool Biennial la St. George’s Hall Liverpool.

Varfok Galeria este cea mai veche galerie privată de artă contemporană din Ungaria. Reprezentând un set internațional de linii directoare pentru galerii și prin medierea cu lucrări de artă  de înaltă calitate, galeria funcționează ca un program-galerie. Firul roșu al misiunii galeriei este de a prezenta în programul său valori importante precum și de a descoperi tendințe incitante ale artei contemporane maghiare.. Artiștii prezentați aparțin celei de-a doua generații de neo-avangardă maghiară sau se asociază cu alte trenduri artistice maghiare și internaționale de importanță istorică.

Parteneri de proiect

Muzeul Naţional Brukenthal este primul muzeu deschis în Europa Centrală şi de Est Complexul muzeal este format din Galeriile de Artă găzduite în palatul Brukenthal şi Casa Albastră, Muzeul de Istorie Casa Altemberger, Muzeul de Istorie Naturală, Muzeul Farmaciei, Muzeul de vânătoare August von Spiess şi Galeriile de artă Contemporană.

Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal este adăpostită de o clădire cu valoare arhitectonică şi istorică, datată 1901, care de-a lungul timpului a adăpostit diverse instituţii de cultură, astăzi redefinindu-se treptat ca o secţiune exclusiv destinată artei contemporane.

Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal menţine o poziţie importantă în zona spaţiilor de promovare a artei contemporane româneşti, reprezentând o puternică alternativă la tendinţa unică susţinută de Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti, având un caracter orientat spre public, spre o selecţie şi o prezentare cât mai liberă şi mai inovatoare a expoziţiilor. În ultimii ani, în galerie a expus toată scena artistică românească contemporană, curatori români şi străini au avut posibilitatea de a-şi gândi liberi proiectele, discuţiile purtate aici au dat consistenţă acestui spaţiu, iar Galeria de Artă Contemporană de pe strada Tribunei a devenit un punct de referinţă în harta conceptuală a contemporaneităţii artei româneşti.

Institutul Balassi, Centrul Cultural al Republicii Ungare la București, prezintă manifestări artistice din toate domeniile culturii contemporane maghiare, expoziții, concerte, dezbateri, spectacole teatrale, filme, activități pentru copii. Centrul dispune de o bibliotecă de peste 8500 de volume și un număr important de reviste literare și culturale.

 

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează