DA autostrazii, NU distrugerii naturii DA autostrăzii, NU distrugerii naturii

0

WWF-România și Asociația Zarand au organizat la Lugoj o întâlnire de lucru internațională pentru ca toți factorii de decizie implicați în construcția autostrăzii Lugoj-Deva să cunoască în profunzime și pe baza unor studii de caz, amenințările grave la adresa biodiversității în zonă, amenințări pe care actualul mod de lucru le aruncă asupra bunăstării speciilor și habitatelor. Astfel, din partea factorilor decidenți au participat reprezentanți ai Ministerului Mediului și Schimbărilor Climatice, Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, Agenției Naționale pentru Protecția Mediului. Este pentru prima dată de la începerea lucrărilor la autostradă când toți actorii principali sunt aduși alături și acceptă să fie consiliați de experți internaționali, membri ai Infra Eco Network Europe (IENE).

WWF-România susține dezvoltarea infrastructurii în România, însă numai cu condiția ca studii de mediu temeinice și profesionist realizate să stea la baza lucrărilor. Construirea autostrăzii Lugoj-Deva în lipsa acestui tip de studii poate duce la dispariția lentă a populației de urs și afectarea gravă a populațiilor de căprior, râs sau jder în Munții Apuseni.

Cristian-Remus Papp, coordonator al departamentului Arii Protejate, WWF-România: „Vrem ca autoritățile să se arate mai responsabile atunci când planifică autostrăzi și să înțeleagă importanța păstrării coridorului ecologic dintre Apuseni și Carpații Meridionali. Ne interesează întotdeauna bunăstarea și siguranța oamenilor, dar niciodată în lipsa aceluiași tip de grijă pentru calitatea vieții speciilor alături de care trăim.”

Iată câteva declarații ale participanților la workshop:

Miklos Puky, Ungaria, biolog, expert IENE: Drumurile sunt de obicei construcții veșnice, așa că proiectarea lor e esențială. O construcție greșită din cauza planificării greșite înseamnă o viață de proastă calitate pentru oameni și nici un fel de viață pentru animale.”

Petr Roth, Cehia, biolog, expert în Evaluare adecvată, consultant al Comisiei Europene: „Banii europeni sunt banii noștri, asta sper că înțelegem cu toții. De aceea trebuie să fim atenți cum îi cheltuim; cu cât se fac mai multe greșeli acum cu atât se va cheltui mai mult în viitor.”

Lazaros Georgiadis, Grecia, biolog, membru al consiliului director al IENE: „E mai ieftin să faci lucrurile bine de la început. Autoritățile și specialiștii care iau decizii în România în acest domeniu, ar trebui să viziteze locuri și cazuri asemănătoare din Europa, acolo unde problema distrugerii habitatelor prin construirea autostrăzilor au fost rezolvate cu succes.”

Întâlnirea a fost organizată de Asociația Zarand, WWF-România, Flora & Fauna International, sub egida IENE (Infra Eco Network Europe), organizație parteneră a Comisiei Europene. IENE reunește peste 170 de experți independenți, specialiști în diverse domenii: conservarea carnivorelor mari, conservarea amfibienilor și reptilelor, construcția de infrastructură verde.

Contextul general al organizării acțiunii:

România are una dintre cele mai mici densităţi de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrăzi şi şosele e considerată o prioritate, atât de către autorităţi cât şi de publicul larg: „Datorită poziției sale strategice, la intersecţia dintre Europa şi Asia, România are potenţialul de a deveni una dintre cele mai aglomerate zone de transport din Europa de Sud şi Centrală.’’ (Centrul de Studii Europene pentru Europa de Sud-Est)

Fragmentarea cauzată de infrastructura de transport este cunoscută ca ameninţare majoră pentru biodiversitate şi rezolvarea problemei a devenit o preocupare majoră a Uniunii Europene. Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpaţilor este izolarea Carpaţilor Occidentali (Munţii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km lăţime, deja fragmentat de dezvoltările din ultima perioadă şi de infrastructură, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport.

 

Alături de cele de mai sus, vă invităm să consultați și documentele care însoțesc acest comunicat de presă și anume:

► Poziția WWF-România față de integrarea obiectivelor de conservare a biodiversității în Programul Operațional Sectorial pentru Transport 2014-2020;

► Memorandum înaintat Comisiei Europene în 2011 de WWF, Asociația Zarand și alte organizații de mediu din România, un document care atrage atenția asupra pericolului ca traseul planificat al autostrăzii Lugoj-Deva să secționeze coridorul ecologic dintre munții Apuseni și Carpații Meridionali, cu consecințe dezastruoase asupra populației de carnivore mari din regiune.

logo wwfDespre WWF (World Wide Fund for Nature):

Înfiinţată în anul 1961, WWF este cea mai importantă organizaţie internaţională care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Mai multe detalii la: www.wwf.ro.

 

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează