Workshop de Antropologie

0

workshop antropologie

Marţea, 21 și 28 mai, 4, 11, 18 și 25 iunie 2013, ora 18.30
6 întâniri săptămânale
Lector: Constantin Gătin

În “Etica Nicomahică”, Aristotel enumeră o serie de calităţi ale omului care a dobândit măreţia sufletească printre care se află şi aceea de a nu fi un anthropologos, termen tradus mai târziu prin “om care pălăvrăgeşte despre alţii, bârfindu-i”. Nu este câtuşi de puţin bizar că termenul s-a păstrat peste timp pentru a fi aplicat acelor oameni de ştiinţă, antropologii, care “pălăvrăgesc” (după o metodă, desigur!) în conferinţe şi articole nesfârşite, “bârfindu-şi” semenii prin deconstrucţii complicate, mereu pasionaţi de acelaşi subiect inepuizabil: omul şi acţiunile sale.
În prezent antropologia a ajuns o ştiinţă atât de atrăgătoare şi seducătoare pentru omul modern tocmai pentru că îi oferă posibilitatea autocontemplării din unghiuri noi şi surprinzătoare. Chiar dacă nu de fiecare dată conştientizăm legătura unor puncte de vedere cu ştiinţa antropologică, suntem mereu atraşi de prezentările, dezbaterile sau explicaţiile pe care aceasta le generează: diferenţe culturale, de gen, producţia de norme şi simboluri, comunităţi umane etc.

Atelierul de Antropologie vă propune o serie de 6 întâlniri în care vor fi abordate câteva subiecte despre realităţi cotidiene cu care ne întâlnim fiecare dintre noi şi care ne provoacă, nu de puţine ori, uimirea. Subiectele au fost selectate cu scopul de a fi apropiate intereselor şi experienţelor unui public urban cât mai variat, propunând în acelaşi timp câteva grile teoretice de citire a lor.

Tematică:
Partea I:
Bucureşti şi bucureşteni – spaţiu, indivizi, comunităţi, simboluri – 21 mai a.c.
– Cine sunt bucureştenii şi ce fel de oraş „construiesc” ei? Cât de publice sunt spaţiile publice, cum ia naştere un oraş şi care sunt poveştile lui?
Vecinătăţi urbane – arii naturale, unităţi ecologice, interacţiune socială – 28 mai a.c.
– Cartiere private închise cu bariere şi posturi de pază, străzi pe care răsună manele şi unde petrecerea ocupă carosabilul, cartiere cu centre de afaceri, cartiere cu baruri, cluburi şi terase, cartiere dormitor. Cine şi cum le populează?
Graffiti, street-art, subculturi – alternative la mainstream – 4 iunie a.c.
– Pentru cine se întreba, privind zidurile acoperite cu desene şi simboluri graffiti, dacă artiştii din Lascaux şi Altamira au reînviat, am putea răspunde că ei probabil nici nu au murit vreodată. Care sunt noile valenţe ale artei stradale, cum este ea integrată fenomenului cultural modern şi cine sunt cei care o produc?

Partea a II-a
Loisirul de weekend – mall-ul şi clubul – 11 iunie a.c.
– Este cunoscută afirmaţia că mall-ul a devenit noua catedrală a societăţii contemporane. Cât de „credincioşi” sunt bucureştenii şi ce fel de ritualuri îndeplinesc în cele peste 30 de mall-uri şi centre comerciale existente în oraş? Dar clubul? Este o activitate de relaxare şi frivolă sau una epuizant de serioasă?
Muzeul satului şi Muzeul ţăranului român – viziuni urbane despre lumea rurală – 18 iunie a.c.
– Un muzeu este mai mult decât o colecţie de obiecte, ele fiind expuse nu doar cu scopul de a informa în mod obiectiv vizitatorii, ci şi pentru a ilustra idei sau chiar pentru a sugera concluzii. În Bucureşti există două muzee dedicate vieţii rurale, unul dintre ele devenind chiar un loc deosebit de modern şi de …hip!

Corpul – ce îmbracă veştmintele şi cum să dezbrăcăm un corp – 25 iunie a.c.
– De cele mai multe ori ceea ce acoperim concentrează mult mai mult atenţia decât ceea ce este lăsat vederii. Cum şi cu ce ne îmbrăcăm şi mai ales ce dezvăluim? Cât de mult din corpul nostru ne aparţine şi cât împărţim cu ceilalţi?

Cui se adresează atelierul de antropologie:
Un răspuns scurt, ar fi celor curioși:
• Tinerilor profesioniști care doresc o pauză de la agitația lucrativă cotidiană. O cafea liniştită, într-un spaţiu aerisit într-un dialog de calitate;
• Celor care lucrează în domenii tehnice și vor sa facă o pauză de la cifre pentru a reflecta la oamenii din jur și acțiunile lor. Pentru a intra în contact cu un alt tip de discurs: de la algoritmi şi tabele la naraţiune şi reflecţie;
• Celor care lucrează în industrii creative aflaţi în căutare de noi perspective şi noi surse de inspirație pentru munca de zi cu zi;
• Celor care doresc să cunoască oameni noi şi faini cu care pot împărtăşi interese şi preocupări.

Despre Constantin 
Constantin are un master în Antropologie şi Dezvoltare comunitară și este doctorand, cu o teză de antropologie economică, la Facultatea de Sociologie a Universităţii Bucureşti.
Din 2003 până în prezent a participat la cercetări de teren pe teme diverse şi în diferite zone ale ţării. A studiat obştile de moşneni din Ţara Vrancei; migraţia în Berca, Buzău şi Negrileşti, Vrancea; potenţialul turistic a peste 15 localităţi riverane Dunării; strategiile de viaţă ale locuitorilor Deltei; antreprenoriat local în Oltenia; fenomenele de excluziune socială la Dunavăţul de Jos, jud. Tulcea sau în comunităţile de romi din Racoş, jud. Braşov, Babadag, jud. Tulcea; dezvoltarea comunitar-regională în Tg. Jiu, Giurgiu, Slatina, şi Malu cu Flori (Dâmboviţa). Mulţi dintre beneficiarii studiilor realizate de el sau la care a participat sunt instituţii sau organizaţii ale administraţiei locale sau centrale: Secretariatul de Stat al Guvernului, Ministerul Administraţiei şi Internelor, consilii judeţene sau locale, agenţii de dezvoltare regională.

Îi place antropologia pentru că îi oferă posibilitatea de a fi implicat în situaţii fascinante, vii, care îi descoperă noi feţe ale unei realităţi mereu noi şi diferite. Este unul dintre acei antropologi care petrec la fel de mult timp răsfoind cărţile din bibliotecă, dar şi pe teren, luând notiţe sau completând fişe de observaţie alături de subiecţii studiaţi. Consideră că principalul beneficiu pe care îl poţi obţine din studierea acestei ştiinţe nu constă în asimilarea unui set de teorii şi metode, ci în dezvoltarea unor abilităţi speciale de a privi oamenii şi gesturile lor, chiar dincolo de simpla lor prezenţă fizică. Este întotdeauna încântat de întâlnirea cu alţi pasionaţi de antropologie, de aceea speră că Atelierul va crea spaţiul unor discuţii fertile din care toată lumea va avea de câştigat.

Costuri
Taxa de participare pentru partea I sau pentru partea a II-a a atelierului de antropologie este de 130 lei.
Persoanele care doresc să participe la întregul atelier vor beneficia de o reducere de 25% din preţul celei de a doua părţi.
Dacă veniți cu încă 2 prieteni, primiți o reducere de 10% pentru fiecare dintre voi. Reducerile se pot cumula.
Taxa de participare include materialele de prezentare, rechizitele, o cafea de primire și onorariul moderatorului.
Toţi participanţii vor primi un discount de 10% pentru taxele de participare la alte ateliere M&M.

Institute, the Café vă așteaptă cu un meniu fain de băuturi și gustări, așa că nu vă faceți griji dacă ieșiți înfometați de la muncă. 

Pentru înscrieri vă rugăm sa ne contactaţi la adresa de e-mail office@mmopenworkshop.ro menţionând Numele şi Prenumele dvs, Telefon, E-mail, Ocupaţia – opţional, De unde aţi aflat de noi şi Numele atelierului la care doriţi să vă înscrieţi.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează