O introducere in teologia mistica a Sfantului (Pseudo)Dionisie Areopagitul

0
O introducere in teologia mistica a Sfantului (Pseudo)Dionisie Areopagitul.

O introducere in teologia mistica a Sfantului (Pseudo)Dionisie Areopagitul

 

Dionisie Areopagitul: taceri pline de sens, ierarhie a purificarii, a iluminarii si a desavarsirii, distanta si transmitere, corectivul doxologic al teologiei apofatice si al teologiei catafatice, ordine si indrazneala ierarhica, discretia ingerilor, ascensiuni unificatoare si pogorari desavarsitoare, conditia doxologica a teologiei.

Si, in cele din urma, cine a fost autorul corpusului areopagitic? Care este sensul pseudonimiei care trimite catre Faptele Apostolilor 17.16-34? De ce a ales acest nume al ucenicului Apostolui Pavel cel de la ale carui tratate se revendica aproape intreaga traditie mistica a Bisericii de Rasarit si de Apus?
Ne vom apropia de toate aceste teme explorand „redactiile” care stau in spatele acestui corpus de texte – adica toate acele traditii pe care le putem repera ca operand in cadrul tratatelor in interiorul carora au coagulat toate acele formule teologice care au dat expresie experientelor spirituale relevante. Vom vedea astfel modul in care se intalnesc neoplatonismul (Plotin, Iamblichos si Proclus), mistica iudaica, scrierile parintilor capadocieni (Sf. Vasile cel Mare, Sf. Grigorie de Nazians si, in special, Sf. Grigorie de Nyssa), crestinismul siriac (reprezentat de Sf. Efrem Siirul si de tratatul Liber Graadum) si spiritualitatea parintilor din Sketis, pustia Egiptului inferior (reprezentata de Evagrie Ponticul).
Vom intelege modul in care, o data cu aparitia acestui corpus de texte, teologia crestina cunoaste nu doar un moment de recapitulare a energiilor sale discursive fondatoare, ci si un prilej de sinteza si, mai ales, de adancire in taina revelatiei Hristice – comuniunea dintre om si Dumnezeu.
In cele sase intalniri propuse vom discuta despre:

1. Cum putem vorbi despre Dumnezeu? Apofaza si catafaza: suprapunerea peste distinctia dintre „teologie” si „iconomie” proprie celui dintai conciliu ecumenic de la Niceea. Despre „uniuni divine” si „distinctii divine” in cap. II al tratatului Despre Numele Divine.
2. Treptele apofazei in receptarea contemporana a corpusului areopagitic. De ce nu putem vorbi despre al treilea discurs teologic, pe langa cel apofatic si cel catafatic? Corectivul doxologic sau adecvarea laudativa aplicata discursului apofatic si celui catafatic. De unde iluzia unei via eminetiae?
3. Cum are loc infinita adecvare a discursului despre Dumnezeu? Despre ierarhie. Inovatii dionisiene. Functia, natura si lucrarea ierarhiei. Treptele acesteia. Despre indrazneala si obraznicie.
4. Ierarhia ingereasca si ierarhia ecleziastica. Treptele ierarhice. Transmiterea ierarhica. Despre discretia ingerilor. Transmiterea ierarhica: metoda de slefuire a chipului lui Dumnezeu din om si de progresie in vederea atingerii asemanarii cu Dumnezeu.
5. Exista un centru al corpusului areopagitic? Pecetea Hristologica a corpusului si viziunea ascendenta a acestuia.
6. De ce ne putem raspunde inca la intrebarea „cine a fost autorul corpusului areopagitic?”. Cum putem intelege pseudonimia aleasa? Pseudonimia ca spatiu intervalic intre autoritate si anonimie.

Data incepere: 21 Aprilie 2012; Ora curs: 11:00
Numar ateliere: 6; Frecventa: saptaminal, sambata
Cost: 240 ron; Cost studenti si pensionari: 220 ron
Loc: fundatie, Caimatei nr 20, etaj 3
Inscriere la contact@victoriei.ro

 

Despre autor

avatar

Ne-am propus sa oferim celor din jur "delicatese culturale", impachetate in forma unor evenimente sau ateliere care coloreaza si invioreaza peisajul cotidian. La Fundatia Calea Victoriei, discutam despre antropologie, istorie, muzica, pictura, astronomie, filozofie, teatru, mistica si orice alt subiect ne face placere sa abordam. Lectorii nostri sunt personalitati marcante ale vietii culturale bucurestene: profesori universitari, scriitori, pictori, actori etc. Numele fundatiei doreste sa celebreze o perioada efervescenta din istoria Bucurestilor, perioada in care Romania a fost un stat european in adevaratul sens al cuvantului, prin spirit si mentalitate. Vrem, de asemenea, sa sugeram ca exista o cale a victoriei personale prin vizitarea subiectelor culturale si intalnirea cu oameni care au cu adevarat lucruri de spus.

Comentează