„Zâmbește România” invită părinții și copiii să arate că statisticile negative cu privire la sănătatea orală pot fi demontate

0

Astăzi, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății Orale (20 martie), GSK Consumer Healthcare lansează cea de-a treia ediție a campaniei de educare și promovare a igienei orale corecte, Zâmbește România, susținută de Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax®  și Corega®.

Campania demarează și în acest an ca răspuns la statistici care indică necesitatea programelor de prevenție și educație pentru sănătatea orală. De-a lungul anului, campania va cuprinde activități care vor urmări obiectivul de a facilita accesul la educație privind igiena orală, oferind soluții și gratuități, în vederea îmbunătăţirii sănătăţii orale în rândul populației din România.

Starea de sănătate orală a noii generații, în statistici

Campania Zâmbește România” debutează în acest an prezentând concluziile celui mai recent studiu[2] cu privire la nivelul de sănătatea orală a copiilor, desfășurat pe parcursul anului 2013, în școlile din pricipalele 7 orașe din țară și arată că există în continuare o nevoie pronunțată de educație atât în rândul copiilor, cât și al părinților.

Dinții de lapte ai copiilor, neglijați

Potrivit studiului, 75% dintre copiii între 5 și 13 ani au carii pe dinții temporari. Totodată, în medie, 3/4 din dinții afectați ai acestor copii prezintă carii netratate[3], în timp ce 4% din numărul de dinți afectați au fost extrași din cauza cariilor.1 În acest context, specialiștii atrag atenția părinților că neglijarea și netratarea dinților temporari poate să aibă consecințe asupra dentiției definitive.

Adina Dumitrache

Dinții permanenți, afectați de timpuriu

Conform rezultatelor, 4 din 10 copii de până în 13 ani au deja carii pe dinții definitivi,1 fapt îngrijorător dat fiind că unii dinți definitivi încep să apară foarte devreme, la vârsta de 6 ani. În plus, 88% din dinții permanenți afectați ai copiilor sunt afectați de carii care sunt neglijate și nu sunt tratate1,[4], ceea ce afectează încă de timpuriu starea generală a danturii.

Incidența ridicată a cariilor atât în cazul dinților temporari, cât și al celor definitivi, arată lipsa unui comportament de prevenție și nevoia de educare cu privire la regulile esențiale pentru o igienă orală corectă. De asemenea, nivelul ridicat de carii netratate din ambele tipuri de dinți indică necunoașterea consecințelor pe care le poate avea absența tratamentului asupra stării generale de sănătate.

Totodată, studiul arată că 38% dintre copii au placă dentară microbiană semnificativă1, fapt ce semnalizează o stare precară de igienă orală. Placa dentară favorizează apariția cariilor și problemelor gingivale și este un indicator pentru faptul că cei mici nu au o igienă orală corespunzătoare.

Conform unui studiu Zâmbește România desfășurat în rândul populației generale în 2012, 80% dintre români au probleme dentare, cariile reprezentând cea mai frecventă afecțiune (71%).1 Obiceiurile de igienă orală și atitudinea de prevenție a părinților se răsfrâng și asupra copiilor lor, fapt sprijinit de rezultatele studiului Zâmbește România din școli.

„Profilul stării de sănătate orală al școlarilor, evaluat în cadrul studiului, arată că leziunile carioase și anomaliile dento-maxilare rămân în continuare o problemă majoră de sănătate publică. Pe lângă acestea, studiul arată că igiena orală a copiilor este neadecvată. Sunt necesare în continuare eforturi susținute pentru tratarea cariilor, prevenirea apariţiei celor noi, inclusiv prin sigilări, încurajarea și educarea elevilor pentru o igienă orală corectă, folosirea produselor auxiliare pentru evitarea apariţiei cariilor în zone predispuse, precum şi iniţierea tratamentelor ortodontice precoce”, declară Conf. Univ. Dr. Adina Dumitrache, șef al Disciplinei de Sănătate orală și Științe comportamentale, Facultatea de  Medicină Dentară, UMF  „Carol Davila”, București.

„În primul rând, ca să ne luptăm cu statisticile cu privire la nivelul scăzut de sănătate orală, care afectează populația de toate vârstele, trebuie să ne axăm pe prevenție – și aceasta începe cu educarea permanentă a copiilor României. Încurajarea vizitelor la stomatolog, programele naționale în școli, facilitarea accesului la informații despre igiena orală, cea mai simplă și la îndemână metodă de prevenție, precum și explicarea consecințelor neglijării ei – toate acestea sunt foarte importante pentru o mai bună sănătate orală  și, de aceea, ne bucurăm să sprijinim inițiative foarte utile, precum campania Zâmbește România”, a adăugat Rodica Nassar, Președinte al Comisiei pentru Sănătate și Familie a Camerei Deputaților.

Consumul de produse de igienă orală la români: creștere în mediul rural

Cel mai recent studiu de piață[5] arată că, și în 2013, românii au folosit în medie, pe tot parcursul anului, puțin peste 1 tub de pastă de dinți, țara noastră situându-se în continuare la o distanță mare faţă de media europeană.

Helen Tomlinson

Totuși, în anul 2013, consumul mediu de pastă de dinți la nivel național a înregistrat o creștere ușoară[6]influențată de faptul că în mediul rural consumul de pastă de dinți aproape s-a dublat[7], în timp ce în mediul urban, acesta a scăzut ușor.[8] Astfel, s-a calculat că acum populația rurală folosește 1 tub de pastă de dinți la 3 ani în loc de 6 ani, însă la nivel urban, consumul a coborât la numai 1 tub și jumătate pe an în 2013, față de 2 tuburi în 2012.[9]

De asemenea, studiile de piață arată că la nivel național se folosește în medie, aceeași periuță de dinți timp de 2 ani. În mediul rural, oamenii își schimbă periuța de dinți o dată la 10 ani, mai des în comparație cu datele Nielsen de anul trecut, având acum o perioadă de folosire redusă la jumătate, însă datele sunt în continuare îngrijorătoare. La nivel urban, populaţia folosește acum aceeași periuță de dinți timp de 2 ani, mai mult decât anul trecut, când o aruncau după 1,5 ani.6 În comparație cu datele de la nivel european, 77% dintre germani își schimbă periuța cel puțin o dată la 3 luni.[10]

Aceste rezultate indică în continuare o igienă orală precară a populației şi apar în contextul în care românii susțin că respectă regulile elementare de igienă dentară, declarând că totuși își periază dinții de două ori pe zi.1

„Statisticile relevate de studiile Zâmbește România, atât la adulți cât și la copii, sunt corelate cu datele de consum de produse de îngrijire orală. Toate acestea arată că, în lipsa unor programe ample și constante de educare pentru prevenție, începând de la cele mai mici vârste, precum şi în rândul părinților, aceste date se vor perpetua. Prin activitățile pe care le facem an de an, mai ales în rândul copiilor, Zâmbește România urmărește să ajute românii să aibă grijă de dinții lor, iar ei să arate lumii întregi că știu să o facă corect. Generațiile care se formează acum pot modifica statisticile care situează România pe ultimele locuri în clasamentele europene”, a declarat Helen Tomlinson, General Manager GSK Consumer Healthcare România și țările Adriatice.


[1]Studiu IPSOS Îngrijirea orală, utilizare şi atitudini; mai 2012; în România – aplicat pe un eşantion de 500 de persoane, barbaţi şi femei,  18-65 de ani, urban (reprezentativitate naţională la nivel urban)

[2]Studiul Zâmbește România pentru evaluarea stării de sănătate orală la populaţia şcolară din România, pe un grup de 6.786 de elevi vârste curpinse între 5 și 13 ani, din 7 oraşe (București, Iași, Constanța, Timișoara, Cluj, Oradea, Craiova), aprilie-decembrie 2013, coordonat de Conf. Mihaela Adina Dumitrache, Disciplina de Sănătate Orală, UMF Carol Davila, București.

[3]Indicele de carie pe dinți temporari din lot studiat: 3.38, din care 2.83 dinți afectați de procese carioase, iar 0.15 extrași din cauza cariilor

[4]Indicele de carie pe dinți definitivi din lot: 0,99 dinți sunt afectaţi (prin carie, obturaţii şi extraşi datorită cariilor), dintre care 0,87 dinţi cu procese carioase.

[5]Studiu Nielsen ianuarie – decembrie 2013, România

[6] De la 1.11/cap loc in 2012 la 1.39/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)

[7] De la 0.17/cap loc in 2012 la 0.30/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)

[8] De la 1.87/cap loc in 2012 la 1.53/cap loc in 2013 (Studiu Nielsen)

[9] Studiu Nielsen ianuarie – decembrie 2013, România comparat cu Studiul Nielsen 2012, România

[10] Studiu IPSOS – Europa, iulie 2012, efectuat pe 3.504 respondenți din 7 țări europene

Facebook

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează