STUDIU: percepția românilor despre CURAJ

1

STUDIU: Jumătate dintre români se consideră a fi curajoși.

Sportivii Simona Halep, Gheorghe Hagi și Nadia Comăneci, printre cele mai importante modele de curaj ale românilor

  • Pentru mai mult de jumătate dintre români (60%) curajul se numără printre cele mai importante valori personale; cei mai mulți dintre ei îl asociază cu onestitatea și puterea de a spune ce gândești;

  • 5 din 10 români conștientizează cât de important este să ai curaj atunci când ajungi în momente dificile și tot atâția consideră că dacă ar ieși mai des din zona lor de confort, ar reuși să fie mai fericiți;

  • Patru din zece respondenți au considerat că românii sunt un popor curajos în mare sau în foarte mare măsură.

INFOGRAFIC Percepția romanilor despre curaj (1)

București, 17 iulie. Jumătate dintre români se consideră curajoși, arată un studiu* realizat în luna iunie a.c., la inițiativa Piraeus Bank România și susținut de Fundația Friends For Friends. Mai mult decât atât, pentru șase din zece respondenți, curajul este una dintre cele mai importante valori personale, 20% dintre ei gândindu-se zilnic la cum își pot depăși temerile.

Ardelenii, percepuți ca fiind cei mai curajoși români

Patru din zece respondenți sunt de părere că românii sunt curajoși în mare sau foarte mare măsură, ei percepându-i pe ardeleni ca fiind cei mai neînfricați (26,59%), urmați de moldoveni (17,21%) și de munteni (13,59%). La polul opus, dobrogenii, bănățenii și cei din Crișana sunt percepuți drept cei cu cele mai puține fapte de vitejie. De asemenea, aproape jumătate dintre români consideră că persoanele apropiate lor (familie, prieteni) sunt curajoase. Atunci când vine vorba despre exemple concrete, doar 19% dintre ei își amintesc să fi săvârșit o faptă de curaj în ultima săptămână și 13% dintre ei în ultima lună, ei asociind curajul mai mult cu o stare de spirit decât cu o dimensiune pragmatică.

Sinceritatea, o dovadă de curaj mai mare decât spiritul aventuros

Una dintre posibilele explicații ale acestei situații ar putea fi faptul că pentru români curajul stă, mai degrabă, în lucrurile mărunte, ei asociindu-l cu onestitatea, puterea de a spune lucrurilor pe nume și de a ieși din zona de confort. Peste jumătate dintre respondenți sunt de părere că a fi curajos înseamnă a spune ce gândești și tot atâția apreciază abilitatea de a-ți apăra drepturile cu orice preț. Mai puțin de doi din zece români asociază curajul cu meseriile riscante sau cu sporturile extreme.

Atunci când vine vorba despre modelele de curaj pe care le admiră, românii menționează în top zece personalități sportive, dar și istorice sau politice. Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi, Simona Halep sau Regele Mihai sunt printre cele mai amintite nume în acest sens, în studiul menționat.

Surprinzător sau nu, românii nu par să se bată cu pumnul în piept în ceea ce privește propriul curaj: unul din trei recunoaște că nu este curajos, nici el, nici apropiații lui, iar cu toții consideră că aproape jumătate din români nu sunt nici ei prea curajoși. Căci, se pare, curajul nu este pentru români ceva de fală: doar 9% îl asociază cu recunoașterea socială și 13% cu adrenalina sporturilor extreme. În schimb, să spui ce gândești, să-ți aperi drepturile cu orice preț, ba chiar – atenție! – să lupți pentru îmbunătățirea unui sistem, asta da, pentru asta îți trebuie curaj! Curajul de a fi tu însuți, de a fi un om dintr-o bucată, cum se spune. În ultimă instanță, curajul de a te lupta cu viața, când și cât e nevoie. Curaj cotidian, nici festiv, nici combatant. Nimic extraordinar, deci. Mai degrabă ceva temeinic”, a declarat Prof. Univ. Dr. Vintilă Mihăilescu, antropolog.

Jumătate dintre români își doresc să iasă din zona de confort

Încrederea în propria persoană, liniștea sufletească și contribuția la dezvoltarea personală sunt printre cele mai des amintite motivații ale românilor pentru a fi curajoși, familia și atingerea unor obiective reprezentând principalele aspecte care le dau putere în depășirea temerilor.

Jumătate dintre persoanele chestionate își doresc să iasă mai des din zona de confort, patru din zece să aibă curajul de a face ceea ce simt și trei din zece și-ar dori să ia mai des inițiativa sau să găsească soluții mai creative la problemele de zi cu zi. Familia reprezintă pentru mai mult de 40% dintre români cel mai important sprijin, doar 5% dintre aceștia apelând în momentele dificile la un specialist (coach, psiholog), la cărți sau platforme de specialitate, și 33% reușind să se mobilizeze singuri.

„Ne bucurăm să aflăm că ipotezele noastre de lucru sunt acum confirmate și de acest studiu. Faptul că românul înțelege să fie curajos într-un sens imediat, al vieții sale de zi cu zi, asociind curajul cu ieșirea din zona de confort și onestitatea – și nu, de pildă, cu aventuri extreme, este și demonstrația pe care noi încercăm să o facem la Fundația Friends for Friends. Să schimbi perspectiva este primul pas spre creativitate cu valoare practică, spre inovație, tema noastra de lucru în raport cu România încă din 2009.”, a declarat Sorin Trâncă, Fondatorul Fundației Friends For Friends.

O parte dintre datele acestui studiu pot fi accesate vizitând platforma România Curajoasă, un demers unic în România de a centraliza, pe regiuni, informații și povești de curaj din întreaga țară.

Și anul acesta continuăm să promovăm curajul ca una dintre cele mai importante valori ale românilor. Anul trecut am lansat Cartea Curajului, un proiect editorial unic în România, prin care am strâns zece povești pentru copii care demonstrează că bunul simț, empatia și curajul de a fi tu însuți sunt importante și apreciate de cei din jur. Anul acesta explorăm mai departe ce înseamnă să fii cu adevărat curajos și cum ideea de curaj prinde viață în ceea ce facem zi de zi, a declarat Alfred Borcan, Director Marketing, Piraeus Bank Romania.

Mai multe detalii pe www.curajromania.ro, www.facebook.com/curajromania,

*Studiul Ce înseamnă curajul pentru români? a fost realizat prin platforma iVox la comanda Piraeus Bank Romania în perioada 1-9 iunie 2017, pe un eșantion reprezentativ de 2357 de respondenți, care reproduce, din punct de vedere al principalelor caracteristici, structura socio-demografică a populației utilizatorilor de Internet din România, cu vârsta peste 18 ani, din mediul urban.

Despre Piraeus Bank

Piraeus Bank Group ocupă locul 1 în topul celor mai mari bănci din Grecia. Piraeus Bank Group este o companie internațională, concentrată pe zona Europei de Sud-Est, prezentă în 10 țări. În cei 16 ani de activitate pe piața din România, Piraeus Bank și-a construit o rețea vastă de unități și deservește peste 300.000 de clienți. Piraeus Bank Group este grupul financiar cu o experiență solidă pe segmentele produselor de retail banking și IMM, precum și pe zona piețelor de capital, a investițiilor bancare și leasing–ului. Poziționarea Piraeus Bank pornește de la observația că oamenii văd adesea banii ca pe o măsură a succesului și nu ca pe un mijloc de a-și îndeplini visele.

Piraeus Bank își dorește să îi inspire pe oameni să vadă dincolo de costul efectiv al lucrurilor. Fie că este vorba de bani, timp sau alte resurse, atunci când investim în lucruri, urmărim, de fapt, un scop mai mare, ce se potrivește cu aspirațiile noastre.

Despre Fundația Friends For Friends

FFFF crede în puterea creativității în sens mai larg, a inovației- aceea de a schimba atitudini, vieți, societatea în care trăim. Creativitatea aduce energie tuturor activităților umane și duce la progres. Printre proiectele FFFF: Creative Fitness Studio – gym de antrenare și dezvoltare a creativității, Policlinica de Marketing și Comunicare pentru ONG-uri, proiectul In a Relationship, co-creat cu adolescenți pentru a lupta împotriva violenței de cuplu și, nu în ultimul rând,  Premiile și Bursele Superscrieri.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Un comentariu

Comentează