Anticoronavirus - exemple de implicare socială și soluții pentru gestionarea pandemiei

Studiu Bookster: Cum abordează companiile din România întoarcerea angajaților la birou și cum vin în sprijinul cititorilor în perioada pandemiei. Peste 50% dintre companiile din România aleg varianta întoarcerii parțiale la birouri.

0

Abstract: Peste 800 de companii din România au răspuns în cadrul unui studiu desfășurat de Bookster, prima bibliotecă publică modernă din România, la întrebarea: ”Cum plănuiți să vă desfășurați activitatea în perioada următoare, în contextul pandemiei: vă întoarceți la birou sau lucrați de acasă?”. Rezultatele ne arată că peste jumătate dintre companii aleg reîntoarcerea parțială la birouri, într-un sistem de ture prin rotație a angajaților sau întoarcerea pe bază de voluntariat a unui număr limitat de angajați. Alte concluzii ale studiului ne arată că firmele mari (mai mult de 300 de angajați), firmele din București și cele din industriile IT, Telecom și Educație par cele mai înclinate să rămână în Work from Home. În contextul în care planurile companiilor cu privire la locul unde își desfășoară activitatea se pot schimba într-un timp scurt, biblioteca Bookster reușește să ofere companiilor partenere flexibilitatea de care acestea au nevoie: livrează cărțile împrumutate atât la birou, cât și acasă la cititori. În plus, conținutul adăugat în bibliotecă în această perioadă răspunde unor nevoi punctuale  – cele mai accesate materiale au fost cele despre adaptarea la lucrul de acasă, gestionarea incertitudinii și a anxietății, lecturile despre Coronavirus și implicațiile sale sau despre activități pe care le poți face cu copilul de acasă. 

Încă de la jumătatea lunii martie, piața muncii din România se află într-un proces continuu de adaptare la noile condiții de lucru și la respectarea măsurilor pentru prevenirea răspândirii Coronavirusului SARS-Cov-2. 

Această adaptare la situația actuală vine la rândul ei cu un impact puternic asupra modului în care funcționăm la locul de muncă, fie că angajatorul alege opțiunea „work from home” sau întoarcerea parțială sau totală la birouri.

Acasă sau la birou: care sunt planurile companiilor cu privire la locul de desfășurare a activității?

Ne-am întrebat cum se schimbă pentru perioada următoare planurile companiilor din România în legătură cu reîntoarcerea la birouri sau adoptarea pentru o perioadă mai lungă sau chiar definitivă a politicilor de „work from home”. Rezultatul a fost un sondaj la care au participat 800 de companii care au birouri în România. Dintre cele 800 de companii participante la studiu, 21% fac parte din categoria companiilor mari și foarte mari, 36% sunt companii de dimensiuni medii, iar 43% sunt din categoria companiilor mici și foarte mici.

Mai mult de jumătate dintre companii aleg reîntoarcerea parțială la birouri. Companiile mari, cele mai înclinate să rămână în Work from home.

Fie că este vorba de întoarcerea la birou pe bază de voluntariat sau cu un program în ture, prin care angajații merg prin rotație la birou, 53% dintre companiile întrebate au declarat că aleg varianta întoarcerii parțiale la birou pentru perioada următoare. Peste 30% dintre companii rămân într-un program de lucru exclusiv de acasă, iar numai 15% se întorc complet, cu toți angajații, în spațiile de birouri rămase goale în perioada stării de urgență.

Companiile mici și foarte mici sunt cele mai înclinate către o întoarcere completă la birou. 20% dintre companiile din această categorie și-au exprimat dorința de a reveni la birou, versus 13% în categoria companiilor medii. Sub 10% dintre companiile mari au precizat că vor renunța complet la lucrul de acasă în favoarea reluării activității normale, din birouri.

Rezultate pe dimensiunea companiilor

Întoarcere completă la birou

Întoarcere parțială la birou, în ture

Work from Home complet

Companii mici și foarte mici

19,8%

50,5%

29,8%

Companii medii

13,3%

55,2%

31,5%

Companii mari și foarte mari

9,5%

55,7%

34,2%

Total

15,3%

53,2%

31,3%

Industria sau specificul activității este un factor determinant al deciziei de întoarcere la birou. Din studiul Bookster aflăm că mare parte dintre companiile din IT (54%) și Telecom (70%) rămân să lucreze integral de acasă. Industriile de Retail (72%), Banking (68%), Automotive (58%), Servicii (56%), Consultanță (55%), FMCG (60%) și chiar și Pharma (71%) optează pentru o întoarcere parțială a angajaților la birouri. 

Iar preferința pentru lucrul  integral de la birou este cea mai evidentă în industria de Manufacturing – aproape jumătate dintre companiile din această industrie își desfășoară activitatea în modul tradițional, cu toți angajații la birourile fizice. 

Industrii în care companiile aleg mai degrabă varianta întoarcerii parțiale la birou

(% din companii din industrie au ales această opțiune)

Construcții

80%

Retail

72%

Pharma

71%

Banking & Finance

68%

FMCG

60%

Automotive

58%

Advertising & Media

57%

Servicii

56%

Consultanță

55%

Industrii cu preferință ridicată pentru păstrarea Work from Home  

(% din companii din industrie au ales această opțiune)

Telecom

70%

Education

67%

IT – Services

60%

IT

54%

De asemenea, din analiza răspunsurilor putem observa o înclinare mai puternică spre lucrul complet de acasă la companiile din București (36%), în comparație cu restul zonelor țării, unde doar 24% dintre companii au menționat că rămân să lucreze cu toți angajații de acasă în perioada următoare. 

La birou complet

Întoarcere parțială

Work from Home

București

10%

54%

36%

Restul țării

24%

52%

24%

Bookster – Beneficiul pentru angajați care vine (și) acasă. 

Fie că lucrează de acasă sau de la birou, motivarea angajaților are și mai multă importanță în aceste vremuri de incertitudine. Companiile urmăresc să le ofere angajaților beneficii care să-i mențină sănătoși, echilibrați și motivați, fie că rămân acasă și se simt deconectați de colectivul lor sau că încep întoarcerea la birou și se confruntă cu teama expunerii la coronavirus.

De îndată ce companiile au început să lucreze de acasă la jumătatea lunii martie, biblioteca publică Bookster a lansat serviciul de livrare acasă a cărților împrumutate de cititori.

Cărțile Bookster sunt livrate acum acasă la abonații din peste 1.300 de localități din toată țara, Bookster devenind astfel beneficiul pentru angajați care vine (și) acasă. 

 

Peste 1.000 de companii din România au ales să ofere angajaților acces la serviciile de livrare și recomandare personalizată de cărți din biblioteca publică Bookster.

Iată câteva dintre motivele pentru care companiile aleg să ofere angajaților acces la Bookster mai ales în aceasta perioadă: „Accesul la sănătate și la educație sunt cele mai mari beneficii pe care oamenii le pot avea. Am ales Bookster pentru că ne dorim ca toți colegii noștri să aibă acces la informații și să cunoască alte lumi, fie ele și imaginare, care le pot deschide mintea și sufletul. Iar în aceste vremuri pe care le trăim, în care lumea palpabilă ni se închide, cu atât mai mult e important să ni se deschidă uși către alte lumi. Extinderea Bookster în tot grupul de companii Lactalis este, așadar, o necesitate, înainte de a fi un beneficiu. Credem că grupul iubitorilor de cărți din companiile noastre va fi din ce în ce mai mare în fiecare zi”., spune Raluca Balota, PR & Communications Manager în Grupul Lactalis.

Iar Marina Babară, HR Manager Ford România este de părere că: ”Și în timpul acestei perioade de pandemie, Bookster a fost foarte aproape de angajații Ford România. Profesionalismul și optimismul minunatei echipe Bookster i-a ajutat pe angajații  noștri să treacă mai ușor peste această perioadă, oferindu-le cărți diverse și atractive, pe care să le citească în timpul perioadelor lungi pe care au trebuit să le petreacă acasă. Mulțumesc echipei Bookster pentru serviciile profesioniste pe care le oferă și suntem încântați să-i avem ca parteneri de afaceri.”

Ce citesc angajații în perioada pandemiei?

Din martie și până acum, în topul lecturilor apreciate de cititori au rămas, similar cu anul trecut, cele din categoriile de romance, psihologie comportamentală și mister. Am observat, însă, o creștere a interesului pentru cărțile despre sănătate, atât a corpului, cât și psihologică. Printre titlurile populare amintim „Sănătatea are gust. Ghid pentru slăbit” de Mihaela Bilic sau „Călătoria către sine” de Irvin D.Yalom.

  Mai mult, în ultimele luni au fost împrumutate mai multe cărți pentru copii, în special cele adresate vârstelor de 10-14 ani. Printre preferatele copiilor se numără „Charlie și fabrica de ciocolată”, de Roald Dahl și seria „Harry Potter”, de J.K. Rowling.

În primele două luni de stat acasă, cititorii și-au dorit să descopere mai multe despre schimbările prin care treceau, atât la nivel personal, cât și profesional. Au fost populare lecturile despre noul Coronavirus și implicațiile sale, tranziția spre Work from Home, gestionarea anxietății sau despre activități pe care le poți face cu copilul de acasă. 

  Observăm în același timp o creștere semnificativă a consumului online în ultimele luni. Multe persoane și-au căutat sursele de informare în online în această perioadă și Bookster a venit în întâmpinarea lor diversificând atât temele abordate, cât și tipurile de materiale din bibliotecă (am adus, printre altele, ebook-uri, podcasturi și povești audio pentru copii, pe lângă articolele și videoclipurile pe care le aveam deja, pe care cititorii Bookster le pot citi/viziona de oriunde).

Bookster este prima bibliotecă publică modernă din România. De la deschiderea bibliotecii în 2013, cei 75.000 de cititori au făcut peste 3,5 milioane de împrumuturi. Aceștia au acces gratuit la peste 100.000 de cărți, articole, studii de caz și materiale video din diferite domenii, de la dezvoltare personală și profesională, la hobby-uri, beletristică și cărți de copii, accesând www.bookster.ro. Bookster oferă companiilor din România o serie de servicii care includ livrarea cărților împrumutate la sediul lor și campanii de încurajare a lecturii adresate angajaților.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. Susținem și programe educaționale în diverse tematici și am lucrat cu aproape 10 000 de participanți în ultimii 20 de ani. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele date care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. De Bine despre România.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.