Studiu: 43% dintre liceenii români au dat share la informații false. Proiectul „Găina care a născut pui vii” continuă educarea liceenilor despre fake news

0

Aproximativ 43% dintre liceeni au dat share la informații despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu realizat în luna septembrie, în mediul urban, de Școala de Valori și Unlock Market Resarch.

Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani sunt vulnerabili la fenomenul fake news, care a luat amploare în ultima perioadă și că ei au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.

Acesta este și scopul proiectului intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză și jurnalistul Tudor Mușat, alături de Școala de Valori&WizeGen. După lansarea proiectului și primele cursuri din primăvara acestui an, cei doi au reînceput întâlnirile cu liceeni în București, urmând să meargă la Brăila, Focșani, Câmpulung, Pitești.

La discuțiile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii învață cum să interpreteze știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. Cei doi își propun să ajungă până la finalul anului la circa 1000 de elevi din toată țara.

Îmi place foarte mult să lucrez cu tinerii, să îi ajut la descifrarea informațiilor pentru că de fapt îi ajut să descifreze viața și este un sentiment minunat să vezi că ai contribuit cu ceva la formarea unui om corect și responsabil. Constat cu plăcere că s-au înmulțit inițiativele împotriva fake news și în societatea românească, mă bucur că există acest trend și că noi putem să contribuim la el. Sper și cred că astfel tinerii din România vor deveni mai atenți când citesc, scriu și răspândesc informații și vom reuși să facem împreună un pas spre o societate mai bună pentru toți”, spune Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare.

La cursuri, liceenii vor învăța ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenta între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Acest proiect derulat de Școala de Valori este susținut de Lidl Romania prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl România, va fi lansat anul acesta și un ghid pentru profesori, astfel încât ei să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice. Școala de Valori&WizeGen va pune la dispoziția profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecțiile despre fake news și consumul responsabil de mass-media.

Programul se desfășoară în liceele partenere Asociației Școala de Valori. Programul are două până la șase ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială și sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională. Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoștințelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de cei doi traineri.

Transformările tehnologice recente care au afectat industria comunicării și societatea în general au adus lucruri bune, inovative, care ne ușurează viața, dar care aduc în prim plan și probleme în ceea ce privește adevărul și valorile pe care se bazează omenirea. Acum, adevărul poate fi alterat cu ușurință, iar media așa-zis tradițională a intrat și ea în zona fake news. Mulți conștientizează că este o problemă globală și încearcă să găsească soluții, deoarece este nevoie ca societatea să rămână bazată pe valori sănătoase care susțin progresul și dezvoltarea sustenabilă. Toți suntem supuși unui bombardament informațional și de multe ori nu avem timp să discernem între diferite informații din diverse domenii. De aceea, este esențial să devenim deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, să ne dezvoltăm capacitatea de a înţelege semnificaţiile informațiilor și să le filtrăm pe cele reale și de valoare. Acest proiect se adreseză tinerilor care își formează găndirea și modul de viață și este potrivit pentru toți românii, care pot deveni astfel mai responsabili de informațiile pe care le vehiculează”, spune Silvia Bogdan, Președinte @ Școala de Valori.

DespreȘcoala de Valori&WizeGen

Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovatoare. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitățitinerilorcare prin intermediul programelor noastre își dezvoltă abilități pentru viață, în lumea digitală de astăzi. Cu noi, tinerii pot să-și descopere potențialul neexplorat, să învețe cum să acceseze informaţii relevante, să treacă prin experienţe de formare a caracterului și fundamentare a valorilor personale, să interacţioneze cu modele pozitive, să facă alegeri informate, pe propriile picioare, și să acționeze cu autonomie, responsabilitate și integritate (www.scoaladevalori.ro).

WizeGen este specializată în crearea de ecosisteme de învățare care fac posibilă colaborarea eficientă și inspirată între Baby Boomers, Generația X, Millenials și Generația Z. WizeGen dezvoltă produse educaționale integrate, care pregătesc companiile să-și creeze strategii mai inteligente, metodologii de lucru mai versatile și procese mai sofisticate, adaptate noilor generații. WizeGen oferă companiilor consultanță în regândirea modelului de business, din perspective lucrului cu și pentru tineri. WizeGen este o inițiativă lansată după 8 ani de expertiză în proiecte educaționale, prin cercetarea a mai mult de 30.000 de tineri și implementarea de proiecte pentru adolescenți și studenți, cu zeci de organizații. Asociația Școala de Valori este membru fondator și acționar unic al WizeGen.

Noi, la Școala de Valori și WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generații, cu scopul de a crea context potrivite în care tinerii și adulții acceptă deliberat să lucreze împreună, fac schimb real de valoare și își dezvoltă voit instincte de învățare pe parcursul întregii vieți.

Despre traineri

Tudor Mușat lucrează înaudio-vizual de 20 de ani, timp în care a realizat programe de știri la Radio Total, BBC Londra, Realitatea TV, iar acum la Digi 24. Sustine cursuri de jurnalism si comunicare si este invitat adesea ca vorbitor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.

Ana-Maria Diceanu are o experiență în comunicare de peste 18 ani și este unul dintre cei mai apreciați specialiști în comunicarea de criză din România. În ultimii doi ani și-a dedicate timp și resurse pentru educarea pieței privind evaluarea impactului activităților de relații publice în business-ul companiilor.

Despre Lidl

Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a își îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura viitorul pentru Lidl și pentru societate. Compania se implică active în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, în cadrul a 5 piloni principali: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri. 

Contact

https://www.facebook.com/fakenewsedu/

Despre autor

avatar

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăți bazate pe valori prin educație inovativă. Punem sub semnul întrebării granițele educației tradiționale și creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informații de valoare, experiențe de formare a caracterului, de a interacționa cu modele pozitive și de a avea expunere internațională, cu scopul de a crește responsabilitatea personală și controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.

Comentează