Lansăm un nou proiect menit să îmbunătățească sistemul de educație din România!

0

Școli conectate la comunitate

Fundația Noi Orizonturi a lansat un nou proiect educațional menit să schimbe sistemul de învățământ din România. Finanțat cu 200.000 de euro, pentru o perioadă de doi ani, de Fundația Charles Stewart Mott, proiectul „Școli conectate la comunitate” urmărește să promoveze conceptul de școală comunitară și să pună bazele unei rețele de școli comunitare în România. Astfel, în prima fază a proiectului ne propunem să identificăm 30 de școli în care să pilotăm conceputul de școală comunitară și pe care să le transformăm în nucleu al viitoarei rețele naționale de școli comunitare. Școlile sunt așteptate să trimită pachetul de aplicație (documentele pot fi descărcate de aici), exclusiv prin poștă electronică, la adresa maria_kovacs@noi-orizonturi.ro.

Cu ce se deosebesc școlile comunitare de restul școlilor? Cei mai mulți oameni cred că școlile servesc unui singur scop, asemenea unui telefon analog, cu fir – ele există pentru ca profesorii să predea și elevii să învețe. Școlile comunitare seamănă însă mai mult cu telefoanele inteligente, pentru că ele se conectează la comunitate, unde oamenii colaborează, învață și creează împreună.
logo noi orizonturi 2016

„Școala comunitară se definește printr-o deschidere mare către comunitate. Spațiul acesta al școlii e un spațiu în care indivizi din comunitate – în primul rând părinți, dar și oameni cu o anumită pricepere, cu o anumită expertiză – vin și ei și participă, contribuie la a-i învăța pe copii lucruri care se leagă de curriculum, dar care amplifică sau adâncesc, mai bine zis, curriculumul, dându-i relevanță locală. Îi ajută pe copii să înțeleagă de ce e semnificativ să învățăm ceea ce ne propune școala să învățăm”, spune Maria Kovacs, managerul proiectului „Școli conectate la comunitate”.

Asemenea telefoanelor inteligente, școlile comunitare au un sistem de operare – o infrastructură – care face ca toate „aplicațiile” să lucreze sincronizat. Și asta își propune să pună la punct proiectul nostru – un sistem în care parteneriatele să devină posibile și să-și găsească rostul. Fie că e vorba despre lecții ținute de membri ai comunității sau lecții la care să participe copii și adulți deopotrivă; de proiecte de serviciu în folosul comunității gândite și implementate de copii; de includerea în Consiliul de Administrație a Școlii a unor membri ai comunității capabili să contribuie la elaborarea și implementarea strategiei de dezvoltare a școlii; de stabilirea unui set de valori pe care școala să le promoveze, valori ale comunității în care ea funcționează.
Se spune că îți trebuie un sat întreg să crești un copil. În sistemul pe care ni-l dorim, comunitatea locală se va uni în jurul școlii și își va asuma responsabilitatea pentru această instituție vitală dezvoltării ei.

Experiența de 15 ani pe care o avem promovând serviciul în folosul comunității ca instrument de învățare în cadrul cluburilor de inițiativă comunitară IMPACT (130 la nivel național), ne face să credem în reușita acestui demers, care-și propune să conecteze întreaga școală, nu doar un grup de elevi – cum se întâmplă acolo unde există un club IMPACT, la comunitatea în care funcționează.

Proiectul „Școli conectate la comunitate” este implementat în perioada 2016-2017 de către Fundația Noi Orizonturi cu sprijinul financiar al Fundației Charles Stewart Mott și al altor finanțatori.

Vă mulțumim că ne ajutați să promovăm acest proiect și că susțineți educația!

Despre autor

avatar

Misiunea Fundaţiei Noi Orizonturi este de a promova modele de educaţie prin experienţă de calitate, care dezvoltă abilităţi de viaţă în rândul tinerilor, ca o strategie de dezvoltare durabilă a societăţii. Fundaţia Noi Orizonturi îşi doreşte o lume în care toţi tinerii se implică pentru binele comun al tuturor şi simt că pot face o diferenţă în societate.

Comentează