Salvați Copiii România prezintă rezultatele programului Centre Educaționale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile

0

Pe parcursul a 18 luni, peste 1020 de copii din medii defavorizate au beneficiat de servicii sociale, juridice și educaționale, în cadrul programului Centre Educaționale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile, dezvoltat de Salvați Copiii România.

Afis Salvati Copiii Romania - Centre Educationale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile

Scopul proiectului a fost acela de a contribui la prevenirea părăsirii timpurii a școlii în rândul copiilor sau tinerilor din grupuri defavorizate – copii romi, copii expuși riscului discriminării etc. – și a familiilor acestora, prin desfășurarea de acțiuni integrate, remedial-corective și de prevenire a abandonului școlar.

În România, în anul școlar 2013 – 2014, procentul copiilor cu vârsta între 7 și 10 ani care frecventau școala primară era de 87,4% (în scădere cu peste un punct procentual față de promoția anterioară). Mai mult de 1 din 10 copii care ar fi trebuit să participe la învățământul primar, nu mergea la școală. Aproape 366.000 de copii cu vârste cuprinse între 3 și 17 ani nu erau înscriși în nicio formă de învățământ (preșcolar, primar, gimnazial, liceal sau profesional).

Educația și îngrijirea pentru copilăria timpurie continuă să reprezinte un domeniu problematic. Dacă rata de participare la educația preșcolară a crescut de la 86% la 90% într-un singur an – în anul școlar 2012 – 2013, ca efect al introducerii clasei pregătitoare, serviciile destinate copiilor cu vârsta sub 3 ani rămân în continuare sever sub-dimensionate. Astfel, doar 15% dintre copii beneficiază de astfel de servicii, mult sub ținta de 33% indicată de Obiectivele de la Barcelona .

Un alt grup vulnerabil îl reprezintă copiii romi. Doar 42% dintre copiii romi cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani au mers la grădiniță, în comparație cu 87% dintre copiii de alte etnii și care trăiesc în același mediu. Procentul copiilor care ar trebui să urmeze cursurile învățământului obligatoriu, dar care nu merg la școală, este de 22% în cazul copiilor romi, față de 6% în cazul copiilor de alte etnii . Rata de părăsire timpurie a școlii este, în România, de 18,1%, mult peste ținta de 10% indicată de Strategia Europa 2020, în timp ce media la nivelul UE este de 11,1%.

De asemenea, în România, exploatarea copilului prin muncă este o realitate. Multe familii, atât din mediul urban cât și din mediul rural, sunt nevoite să își implice copiii în muncă. Între exploatarea prin muncă a copiilor și abandonul școlar există o legătură strânsă – copiii lipsesc de la școală, o abandonează sau nu mai sunt înscriși în sistemul educațional, pentru a munci. Într-un singur an școlar, 2012 – 2013, un număr de circa 24.400 de copii au abandonat învățământul primar și gimnazial.

Educaţia este un drept şi o necesitate – copiii trebuie să meargă la şcoală și societatea trebuie să garanteze şi să asigure accesul la educaţie pentru toţi copiii, fără discriminare. Din acest motiv, serviciile sociale care asigură dreptul la educaţie al tuturor copiilor sunt obligatorii şi necesare. Ele trebuie să răspundă unor nevoi diferite şi bine definite, în funcţie de categoriile sociale aflate în dificultate. Salvaţi Copiii România a dezvoltat încă din 2001 programe sociale şi educaţionale complexe, pornind de la definirea strictă a nevoilor copiilor.

În cadrul proiectului Centre Educaționale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile, prin intermediul celor 17 centre de pregătire școlară înființate, peste 1020 de copiii din medii defavorizate au beneficiat de sprijin:
– 287 de copii de vârstă preșcolară din comunitățile defavorizate au beneficiat de servicii educaționale în cadrul grădinițelor estivale;
– 474 de elevi au fost asistați prin organizarea de cursuri de tip „Școală după Școală”;
– 358 de elevi care au părăsit timpuriu școala au fost sprijiniți în procesul de reintegrare școlară, prin programul „A Doua Șansă”;
– 388 de părinți au participat la întâlnirile lunare de consiliere socială;
– 361 de cadre didactice au fost instruite cu privire la dezvoltarea și implementarea programelor de tip “A doua șansă”;
– 170 de voluntari au susținut sesiuni de informare cu privire la dreptul la educație;
– 3454 de copii și tineri au fost informați cu privire la rolul benefic al educației, drepturile copilului, efectele negative ale discriminarii etc.

Activitățile din cadrul proiectului Centre Educaționale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile s-au desfășurat în orașele Argeș, Brașov, București (2 centre), Caraș-Severin, Cluj, Constanța (2 centre), Dâmbovița, Dolj, Hunedoara, Iași, Mureș, Neamț, Suceava, Timiș și Vaslui. Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 – „Investește în oameni” și a fost implementat în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii

Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizaţiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în situaţii dificile – copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, Copiii refugiaţi etc. În cei 25 de ani de activitate, peste 1.150.000 de copii au fost implicaţi în campanile şi programele desfăşurate de Organizaţie. Salvaţi Copiii România este membru al Save the Children Internaţional, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.

Despre autor

avatar

Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă, www.RomaniaPozitiva.ro cu 25 de autori și aproape 30 000 de articole de Bine despre România publicate încă din 2006. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: facilitare de procese de învățare, orientarea spre soluție (psihologie pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, design thinking, managementul echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, teambuilding. Florin a lucrat 4 ani în industria berii alături de InBev având atribuții de training pe mai multe procese de vânzări și de business pentru o rețea cu peste 40 de firme de distribuție de bunuri de larg consum pe întreg teritoriul țării. Florin are experiență ca moderator/speaker pentru diverse evenimente și conferințe: TEDx București, Allianz-Țiriac Management Conference, ASPEN Leadership Program, Leaders for Justice Program, Automotive Forum (Timișoara), “Conferința Anului Viitor”, Inspiro, Bucharest Integrity Gathering, Conferința de Voluntariat, The Conference about Happiness, “Fabricat în Țara lui Andrei”cu NESsT & Petrom, WWF Școli Verzi în Europa, TEDx Galați. Majoritatea clienţilor lui Florin sunt din aria de business, companiile activând în domenii foarte diferite (servicii, IT, automotive, bunuri de larg consum, consultanţă) pe întreg teritoriul ţării. Florin este implicat şi în proiecte de training pentru organizaţii nonguvernamentale. Florin a fost membru entuziast în organizațiile AIESEC Timișoara și ARDOR Banat. Florin desfăşoară şi proiecte de training în sistem deschis („open training”), un exemplu de astfel de program fiind cursul „Train the Trainers” cu Institutul Român de Training și Training Cafe. Motivaţia principală este dorinţa de a schimba lucrurile în Bine în România. Florin este certificat Formator A.N.C., White Belt @ ABInBev. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică uneori chiar clasică și indiană.

Comentează