Romano ButiQ a anunțat câștigătorii concursului „Și pe noi nu ne intrebați?”

0

Romano ButiQ a anunțat câștigătorii concursului „Și pe noi nu ne intrebați?”

Noua generație ia atitudine

Asociația Romano ButiQ, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Participare Publică – CeRe i-au premiat luni, 25 noiembrie, pe câștigătorii concursului național „Și pe noi nu ne întrebați?” în cadrul unei conferințe desfăsurate la Clubul Țăranului Român.

“Credem în generaţia tânără şi în forţă acesteia de a schimba lucrurile în mai bine. În aceeaşi măsură, am conştientizat faptul că suntem încă tributari unor obiceiuri care ne îndeamnă la obedienţă chiar şi atunci când drepturile ne sunt încălcate sau ignorate.  Cei 20 de elevi premiați, dar și cei care nu au urcat ieri pe scenă, dar care au participat la concurs sunt conştienţi că viitorul le aparţine şi că stă în puterea lor să-şi croiască drumul pe traiectoria desenată de ei şi nu impusă de alţii şi să ia atitudine atunci când drepturile lor sunt încălcate. Noi doar le-am creat un prim context în care să facă repetiţii pentru recitalul ce urmează să-l susţină pe o scenă mai mare și mult mai importantă, scenă vieţii”. a declaratAndreea Pătru, coordonatoarea proiectului „Şi pe noi nu ne întrebaţi?”.

“Prin acest proiect ne-am dorit să creăm un prilej de dezbatere pe tema tineretului şi să facilităm dialogul între decidenţi şi tineri. Suntem impresionaţi de implicarea în număr mare a elevilor şi a profesorilor deopotrivă, dar şi de calitatea proiectelor înscrise”, a declarat  Ciprian Necula, membrul fondator Romano ButiQ.

Si-pe-noi-nu-ne-intrebati-1057

Primele trei echipe câștigătoare sunt:

Echipa 15 – State Maria – Mădălina, Costache Ioana Bianca, Costache Georgiana Larisa, Negrilescu Andreea, Coandă Adelina Iozefin

Idee:  “Singurul univers al inocenţei este copilaria şi fiecare dintre noi are dreptul la ea.”

Suntem conştienţi de faptul că dacă nu facem nimic, discriminarea nu o să dispară niciodată.  În primul rând, ar trebui să le dăm persoanelor supuse discriminării posibilitatea să-şi exprime propriile gânduri şi sentimente, astfel încât vocea lor va fi auzită.

Echipa 47 – Luca Antonia, Hulpoi Amelia

Idee: “ACTA, NON VERBA!”

Dărâmarea barierelor culturale dintre copiii de etnie romă şi copiii majoritari, prin activităţi teoretice care au rolul de a face cunoscute tradiţiile şi obiceiurile etniei rome şi prin activităţi practice-schimburi de experienţă, activităţi extraşcolare împreună cu copii de etnie romă.

Echipa 8 – Kovari Andrei, Rus Anca Ioana

Idee: “Unitate în diversitate”

Echipa vorbeşte despre discriminare şi că diversitatea este benefică. Separarea şi marginalizarea, alegerile pe criterii etnice sau religioase trebuie să fie înlăturate, făcând astfel loc unităţii în diversitate.

Unul dintre cele mai emoţionante momente ale conferinţei a fost acela în care pe scenă a urcat  Levintchi Victoriţa, o tânăra cu cerinţe educative speciale (CES), care a vorbit despre proiectul echipei sale: dreptul la educaţie pentru copiii cu dizabilităţi.  “Dreptul la educaţie e un drept fundamental al omului, de aceea acest drept trebuie respectat. Chiar dacă aceşti copii sunt cu dizabilităţi, ei au aceleaşi drepturi ca şi cei fără dizabilităţi. Chiar dacă şcolarizarea lor ar constitui un efort financiar mai ridicat, statul este dator să facă acest efort pentru ca mult enunţatul principiu ‘şanse egale pentru toţi’ să nu fie doar o vorba goală.”, a spus Victoriţa.

La eveniment au participat elevi, profesori, decidenți, actori importanți din societatea civilă și reprezentanti ai publicului larg, iar scopul  acestuia a fost de a promova rezultatele implicării elevilor în cadrul proiectului și de a stimula elevii sa participe activ în procesul decizional și în viața comunității din care fac parte.

„În România deciziile se iau fără implicarea celor afectați direct. Se discută despre sistemul de învățământ, despre curricule, despre calitatea actului educațional, iar pe elevi nu-i întreabă nimeni. „Și pe noi nu ne întrebați?” este un exercițiu care vrea să arate elevilor că trebuie să-și spună opinia, chiar și neîntrebați, iar factorilor de decizie că tinerii au opinii valoroase și că trebuie să le facă loc la masa deciziilor.” Oana Preda, CeRe.

În urma acestui eveniment CeRe va redacta o Cartă Albă care va cuprinde revendicarile tinerilor și care va fi înmânată autoritatilor si organizatiilor non-guvernamentale care activează în domeniul educației și al tineretului pentru a obține schimbări, proiecte care să răspundă nevoilor generației tinere și o mai bună colaborare între: decidenți, implementatori de proiecte și elevi.

Proiectul a strâns în jurul său aproape 10.000 de persoane care au votat echipele înscrise, 58 de echipe finaliste din toată țara, 200 de elevi, peste 60 de școli și cadre didactice, dar și inspectorate școlare și alte entități implicate în promovarea educației formale și non-formale.

Proiectul “Și pe noi nu ne întrebați?” este implementat de Asociația Romano ButiQ și CeRe, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică,  program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank și administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societății Civile. Proiectul este susținut de Ministerul Educației Naționale și Școala de Valori.

POSTER SPNNI

Despre Romano ButiQ:

Asociaţia ,,Romano ButiQ” a fost înfiinţată la data de 18 aprilie 2011 cu scopul promovării nondiscriminării prin desfăşurarea unor activităţi culturale şi educative. Asociaţia s-a înfiinţat din nevoia de a prezenta realist comunitatea romă şi de a crea spaţiul în care oamenii să descopere experimental valoarea pe care membrii acestei comunităţi o aduc în societate, dincolo de stereotipul negativ sau de paradigma de victimă.

Despre CeRe:

CeRe acționează pentru ca deciziile publice să răspundă nevoilor şi dorinţelor actorilor sociali. În viziunea noastră, organizaţiile neguvernamentale, cetăţenii şi instituţiile publice îşi asumă responsabilitatea participării publice şi îşi exercită drepturile asociate acesteia. Considerăm că participarea publică este un principiu esenţial al bunei guvernări.

Parteneri:

Școala de Valori, FormREF, @ctorEd, SuntPărinte.ro, AmDoar18Ani.ro, YouthBank, România Pozitivă, StiriONG.ro, Addox.ro, Viroti.

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Echipe câștigătoare concurs “Și pe noi nu ne întrebați?”

Echipa 15

Membrii: State Maria – Mădălina, Costache Ioana Bianca, Costache Georgiana Larisa, Negrilescu Andreea, Coandă Adelina Iozefin

Idee:  “Singurul univers al inocenţei este copilaria şi fiecare dintre noi avem dreptul la ea.”

Suntem conştienţi de faptul că dacă nu facem nimic, discriminarea nu o să dispară niciodată.  În primul rând, ar trebui să le dăm persoanelor supuse discriminării posibilitatea să-şi exprime propriile gânduri şi sentimente, astfel încât vocea lor va fi auzită.

Echipa 47

Membrii: Luca Antonia, a VI-a A, Hulpoi Amelia, a VI-a A

Coordonator: Iftime Cristina

Idee: “ACTA, NON VERBA!”

Dărâmarea barierelor culturale dintre copiii de etnie romă şi copiii majoritari, prin activităţi teoretice care au rolul de a face cunoscute tradiţiile şi obiceiurile etniei rome şi prin activităţi practice-schimburi de experienţă, activităţi extraşcolare împreună cu copii de etnie romă.

Echipa 8

Membrii: Kovari Andrei, Rus Anca Ioana

Coordonator: Emese Cîmpean

Idee: “Unitate în diversitate”

Echipa vorbeşte despre discriminare și susține că diversitatea este benefică. Separarea şi marginalizarea, alegerea pe criterii etnice sau religioase a partenerilor de joacă trebuie să fie înlăturată, făcând astfel loc unităţii în diversitate.

Echipa 1

Membrii: Levinschi Victorița, Pleșca Ana Maria, Tudosă Brîndușa, Chelariu Elena, Doda Petronela, Daria Sabina, Musteață Petronela, Lișneanu Diana, Brânzac Marta, Ancuță Raluca, Ivanov Elena, Sinoschi Claudiu, Ciubotaru Ovidiu, Dubiț Claudiu, Agavriloae Alexandru, Balan Nicu Ady, Ciurcea Renata, Gavriliuc Florin, Lulciuc Eliza, Luchian Costel.

Coordonator- Alina Răileanu

Idee: “Dreptul la educație e un drept fundamental al omului, de aceea acest drept trebuie respectat.”

Asociaţia IHTIS propune ca pentru cei 1621 de copii cu dezabilităţi din judeţul Botoşani să aibă acces la şcolarizare la domiciliu prin angajarea unor profesori voluntari care sunt dispuşi să se implice în educarea acestor copii fără a îi priva de dreptul lor la educaţie.

Echipa 54

Membrii: Aiacoboaie Ștefana, Florea Simina, Mincu Ioana, Mocanu Camelia

Coordonator: Popa Diana

Idee: “O pădure este cu atât mai frumoasă cu cât este mai bogată în specii.”

Integrarea şi depistarea persoanelor cerinţe educative speciale (CES) în sistemul educaţional românesc prin organizarea unor seminarii care au rolul de a-i înţelege şi de a-i ajuta în mod eficient astfel încât să se depăşească barierele create de preconcepţii.

 

Echipa 41

Membrii: Grigoraş Mirela Andreea, Teodorof Laura Ioana

Idee: “Educarea populaţiei trebuie începută din şcoală”

Membrii echipei au gândit un proiect care are trei direcţii majore: elevi, părinţi, profesori. Pentru fiecare categorie se vor organiza activităţi specifice astfel încât elevii cu nevoi speciale din zonă să aibă şansa de a fi integraţi în totalitate în societate în care trăiesc, fără a simţi discriminarea celor din jur.

Echipa 57

Membrii echipei: Radoi Alina, Bote Maria, Pham Linh

Coordonator: Marin Roxana

Idee: ”Diversitatea este prezentă în lumea contemporană, însă nu şi acceptată.”

Respectul reciproc trebuie să fie baza unei societăţi în care se doreşte schimbarea. Membrii echipei consideră că pentru a ajunge la acel ideal de “toţi pentru unul, unul pentru toţi”, trebuie să începem cu propria persoană ca apoi să se producă schimbarea la nivelul  societății.

 

Echipa 58

Membrii: Apalaghiei LAvinia, Baciu Laura, Babusanu Alexandra, Borcila Melania, Buteanu Alexandra, Caprita Roxana, Cimpoesu Daiana, Cimpoesu Delia, Danciu Anca, Hugianu Madalina, Jitaru Cosmin, Lungu Alina, Lungu Bogdan, Lungu Madalina, Marin Madalina, Nechifor Adina, Popovici Codruta, Ureche Alexandra, Virlan Ana, Creanga Alina, Larion Laura, Sendrea Madalina

Coordonator: Zaloaga Ana-Maria

Idee: “Trăim într-o lume diversă, într-un mozaic de culori.”

Prin educaţie sau prin mijloace educative alternative, discriminarea pe criterii etnice ar putea fi înlăturată. Toţi merită să aibă o viaţă frumoasă, lipsită de griji şi fără asocieri pe baze etnice.

Echipa 42

Membrii: Rezmuves Denisa-Daniela, Bagacean Angelica-Patricia, Tanase Diana Cristina, Horvath Robert- Benjamin,Herteg Carol-Fernando

Coordonator: Padurean Tiberiu

Idee: “Diferiţi dar egali.”

Prin materialul video prezentat, elevii încearcă să arate faptul că discriminarea pe criterii etnice este lăsată la intrarea în şcoală şi că prejudecăţile dispar între elevii acestei şcoli, datorită activităţilor comune şi a profesorilor care promovează ideea de unitate.

Echipa 38

Membrii: Lup Alexandru, Cîmpean Paula

Coordonator: Rus Adriana

Idee: “Încurajarea şi susţinerea elevilor adepţi ai cultelor minoritare şi nu numai.”

Elevii care vor fi educaţi vor fi la rândul lor părinţi şi îşi vor educa copiii în acest mod şi în timp problema va fi diminuată sau chiar rezolvată. Trebuie dat doar un “start” pentru o astfel de rezolvare şi problema va dispărea treptat din societate. Noi propunem în mod eficient că acest start să se dea în şcoli.

Echipa 2

Membrii: Radovici Mihai Christopher Marian (clasa a IX-a B); Ţacu Alexandra Mădălina (clasa a IX-a B); Toma Ionuţ (clasa a IX-a B); Anghelescu Oana Maria (clasa a VIII-a B); Dogaru Andrei (clasa a VII-a C) – elevi la Liceul cu Program Sportiv „Petrache Trişcu“

Coordonator: Stancu Cornelia şi Dică Alina

Idee: „Per aspera ad astra (Pe căi grele către stele)”

Membrii echipei îşi cer drepturile de elevi care învaţă într-un liceu cu profil sportiv şi propun îmbunătăţirea condiţiilor de acum, pentru a-şi desfăşura activitatea într-un mediu propice.

 

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează