Proiectul Informatica 365: Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații și Minecraft pentru Educație

0

Informatica 365 – programul care ajută profesorii români să predea Informatică și TIC cu instrumente moderne și apreciate de copii.

Fundația EOS lansează proiectul Informatica 365 în parteneriat cu Microsoft România, prin programul global de responsabilitate socială Microsoft YouthSpark. Deși proiectul se adresează profesorilor de gimnaziu, beneficiarii finali vor fi elevii, pentru că în cadrul materiei obligatorii Informatică și TIC pot dobândi cunoștințe de programare prin intermediul Minecraft pentru Educație (versiune a îndrăgitului joc Minecraft, dezvoltată special pentru scopuri didactice) și prin cursurile Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații.

Prin această măsură, România se înscrie în rândul țărilor din Europa care au introdus studiul obligatoriu al informaticii alături de tehnologia informației și comunicațiilor la ciclul gimnazial, într-un context în care informatica are rolul de a educa elevii să fie autori / creatori de instrumente computaționale (spre exemplu aplicații software), în timp ce tehnologia informației îi educă pe elevi să fie doar utilizatori de tehnologii informatice (hardware și software).

În plin avânt al societății informaționale, cele mai căutate locuri de muncă nici nu existau în urmă cu 10 sau chiar 5 ani, conform raportului ,,The Future of Jobs” publicat cu ocazia Forumului Economic Mondial de la Davos, 2016. Printre principalii factori producători de schimbare în ceea ce privește locurile de muncă vor fi: cloud computing, tehnologiile big data, Internet of Things, robotica avansată, inteligența artificială, machine learning, toate acestea necesitând cunoștințe / abilități de programare, nu doar de utilizare a tehnologiei.

Aceste perspective creează necesitatea concretă de a transforma sistemul educațional pentru a instrui și pregăti elevii din punct de vedere al competențelor, astfel încât aceștia să poată avea acces la locurile de muncă ale viitorului, o precondiție fiind formarea de profesori competenți în domeniu.

Proiectul Informatica 365 își propune să susțină inițiativa Ministerului Educației Naționale de a introduce programarea într-un stadiu timpuriu al ciclului educațional. Astfel, programul își propune să faciliteze accesul profesorilor de gimnaziu la instrumente și resurse educaționale pentru predarea acestei discipline, prin acreditarea cursurilor: Minecraft pentru Educație și Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații.

Programarea Creativă prin Jocuri și Aplicații este o suită de cursuri dezvoltate în tehnologia TouchDevelop, care pot fi utilizate flexibil la clasă timp de 6, 9 12 sau 18 săptămâni, facilitând accesul profesorilor și al elevilor la o combinație de resurse online în școală. Cursul stimulează creativitatea, alimentează curiozitatea elevilor pentru disciplina informatică și trezește interesul acestora pentru cariere viitoare in domeniul programării. Jucându-se, elevii învață să scrie cod, utilizând instrumente și procese software cu aplicabilitate reală. În cadrul lecțiilor pot fi create jocuri și aplicații pe orice tip de dispozitiv, de către orice copil în vârstă de peste 11 ani, elevii reușind astfel să asimileze termeni din vocabularul programării software. Aceste cursuri oferă profesorului resurse didactice, tutoriale, exemple de predare, aplicații practice, cât și elemente de evaluare.

Minecraft pentru Educație este versiunea educațională a popularului joc Minecraft, reprezentând un instrument didactic interdisciplinar și interactiv. Prin intermediul jocului, profesorii facilitează elevilor înțelegerea unor termeni moderni de programare și îi încurajează pe aceștia să realizeze proiecte individuale sau în echipă. Pe lângă noțiuni de cod, elevii sunt stimulați să înțeleagă și noțiuni de geometrie, structură sau construcții, asimilând termeni din domenii precum arheologie, arhitectură sau morfologie. Jucând Minecraft pentru Educație, elevii își dezvoltă gândirea critică și spiritul practic, într-un mediu virtual creativ.

Investiția de 200 de mii de dolari din cadrul proiectului Informatica 365 va fi utilizată pentru susținerea unor activități de specializare a profesorilor, precum: traducerea resurselor didactice în limba română și acreditarea cursurilor Minecraft pentru Educație si Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații. Prin intermediul proiectului vor fi instruiți astfel peste 3.300 de profesori, la nivel național, în special în zonele dezavantajate din orașe mici și din mediul rural. În plus, în cadrul proiectului se vor organiza până la finalul anului 2018 evenimente de schimb de experiență și de recunoaștere a meritelor celor mai activi profesori în predarea cursurilor introduse prin acest program, precum și o competiție adresată elevilor. Proiectul are propria pagina web care poate fi accesată la adresa www.informatica365.ro. Orice profesor interesat de cursurile Minecraft pentru Educație sau Programare Creativă prin Jocuri și Aplicații, va putea folosi resursele gratuite puse la dispoziție în proiect.

Despre Fundația EOS România

Fundația EOS România a fost înființată în 1999, având aproape 15 ani de experiență în introducerea și dezvoltarea utilizării noilor tehnologii atât în sistemul de educație formală cât și la nivelul comunităților mai largi. Misiunea EOS se focalizează pe atenuarea diviziunii digitale prin crearea si oferirea de oportunități tuturor membrilor comunității de a acumula deprinderi si abilități necesare mânuirii informațiilor si creării de cunoștințe noi, elemente esențiale pentru participarea la dezvoltarea unei societăți deschise bazate pe cunoaștere. Pentru mai multe informații vizitați www.eos.ro sau pagina de Facebook – EOS România.

Despre Microsoft

Fondată în 1975, compania Microsoft (NASDAQ “MSFT”) este liderul mondial în software, servicii și soluții ce ajută oamenii și companiile să își atingă pe deplin potențialul.

În România, Microsoft și cei peste 3.000 de parteneri comerciali locali oferă companiilor un set bogat de soluții de mobilitate și creștere a eficienței în afaceri. Totodată, firmele mici și mijlocii au la dispoziție un serviciu de contact specializat la Microsoft România pentru informații suplimentare și consultanță (021 529 7174), iar pe microsoft.ro/studiidecaz sunt disponibile exemple de companii românești care folosesc soluții de mobilitate și cloud pentru a-și crește competitivitatea.

Despre Microsoft YouthSpark

Anual, peste 10.000 de tineri beneficiază de programele susținute prin Microsoft YouthSpark în România – cum sunt DreamSpark, Microsoft Student Partners, Imagine Cup, Innovation Labs și Opening Opportunities – centrate pe practici de educație non-formală, cu scopul de a crea competențe practice în rândurile beneficiarilor, în parteneriat și în completarea a ceea ce se întâmplă în sistemul educațional.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine aproape 30 000 de exemple de Bine despre România de la peste 30 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 12 ani De Bine despre România.

Comentează