Profesorii pot schimba mentalități: Teach for Romania prezintă primul experiment social pe teme de educație din România

0

La vârste fragede, copiii au nevoie de modele”: aceasta este una dintre declarațiile celor care au făcut parte din primul experiment social pe tema educației realizat în România. Cercetarea a pornit de la așteptările adulților față de mediul și educația unui copil și a adus în prim-plan povestea reală a unui elev cu profesor susținut de programul Teach for Romania – o poveste spusă din perspectiva visului ambițios, în contrast cu perspectiva realității de zi cu zi a unui copil dintr-un mediu vulnerabil.

Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile. ONG-ul a apărut ca răspuns la inechitatea educațională, oferind elevilor șansa la un viitor mai bun prin educație și prin modele. Profesorii și învățătorii pregătiți de Teach for Romania pornesc la drum cu motivația unei relații strânse elev-profesor, care se bazează pe abilitatea de a relaționa cu elevii, pe încredere reciprocă, susținere, entuziasm și încurajare. Teach for Romania merge dincolo de predare și le oferă acestor copii o șansă reală de reușită cu ajutorul profesorilor care devin adevărați mentori.

Teach for Romania își propune să construiască modele valoroase pentru viitorul copiilor, în contextul în care, conform evaluărilor PISA, elevii români sunt cel mai puțin motivați dintre toți cei care provin din cele 65 de țări analizate. Acest lucru se reflectă mai departe în cifre: rata abandonului școlar în Romania este de 17,4%, versus 12,8% la nivelul Uniunii Europene. Mai mult, dintre cei care rămân pe băncile școlii până în clasa a XII-a, doar 56% promovează examenul de Bacalaureat – jumătate dintre aceștia provenind din doar nouă județe. Situația este cu atât mai complicată în mediile vulnerabile, unde copiii au mai puține șanse la educație de calitate și o carieră stabilă comparativ cu cei din zonele dezvoltate.

Impactul profesorilor din program asupra copiilor a fost recent documentat în cadrul unui experiment social ce a presupus implicarea a opt adulți și a unui elev care a avut învățător Teach for Romania. Copilul ne-a împărtășit visul lui și povestea vieții de zi cu zi. Participanții au văzut inițial doar prima parte a filmului, cea în care povestește despre dorința de a deveni arhitect și pasiunea pentru desen. Întrebați cum cred că arată viața lui, toți participanții au proiectat o viață fericită, spunând că „provine dintr-un mediu propice” și că „în weekend-uri, merge cu familia la spectacole, expoziții”. Cea de-a doua parte a venit ca o surpriză pentru participanți: aceștia au văzut că viața de zi cu zi a copilului este în contrast cu părerile lor inițiale.

Experimentul a demonstrat că profesorul poate fi cel care schimbă perspective și deschide orizontul copiilor, acționând ca liant între mediul prezent și posibilitățile pentru viitor: „Doamna profesoară m-a ajutat să îmi descopăr pasiunea pentru desen și mi-a spus că daca vreau sa devin arhitect, pot deveni!” a spus George, elevul de 11 ani a cărui poveste a fost adusă în prim-plan.

Acest demers ne arată că profesorul este un factor cheie în devenirea unui copil, în susținerea și încurajarea unui vis. Cum? Prin exemplul lui George, un elev de 11 ani, îndrumat până recent de un profesor din programul Teach for Romania, care chiar dacă a avut posibilități limitate, și-a descoperit pasiunea și țelul cu ajutorul unui profesor dedicat și implicat 100%”, a sumarizat Iulia Pielmuș, CEO Teach for Romania, rezultatul experimentului social, adăugând că „lecția pe care profesorii noștri o predau în fiecare zi este că nu contează de unde vii, ci unde visezi să ajungi – pentru acest lucru există Teach for Romania”.

Cercetarea realizată cu ajutorul Cult Research vine să sublinieze rolul profesorului în viața unui elev și să susțină impactul Teach for Romania în contextul în care sistemul de educație și elevii au nevoie de profesori cu rol de mentori.

Este clar că schimbarea societății atrage și o schimbare la nivelul percepțiilor față de educație. Participanții sunt conștienți de rolul profesorilor și chiar cred că aceștia ar trebui să fie modele pentru elevi, să îi îndrume, să le încurajeze creativitatea și să le cultive stima de sine și încrederea”, a adăugat Paul Acatrini, Cult Research.

Experimentul este disponibil in format video, accesând: https://youtu.be/2A2j7Z9Vybg.

Mai mulți profesori și învățători susținuți de Teach for Romania înseamnă mai mulți copii încurajați să își urmeze visul. Toți cei care își doresc să susțină cauza și să ajute Teach for Romania să transforme viitorul copiilor din zonele vulnerabile prin educație o pot face prin donații directe, pe website-ul http://teachforromania.org/implica-te sau prin SMS cu textul TFR la 8844.

Despre Teach for Romania

Teach for Romania este o organizație non-profit care activează din 2014 și care a adus un sistem de performanță în educația din sistemul public din România. Pentru împlinirea viziunii, educație de calitate pentru toți copiii din România, organizația atrage și pregătește oameni motivați de a deveni agenți de transformare în sistemul educațional românesc, din rolurile de profesori și învățători, pentru copiii din medii vulnerabile. În cei doi ani de predare ca profesor sau învățător sprijinit de Teach for Romania, participanții au parte de programe de pregătire și training din partea unor profesioniști în pedagogie și leadership, dar și acces la cea mai mare comunitate globală în educație și leadership – Teach for All. La finalul celor doi ani, absolvenții programului sunt încurajați să continue schimbarea începută în școală prin inițiative cu impact în societate, de antreprenoriat, educație, politici publice și media.

În momentul de față, în anul școlar 2019-2020, 135 de cadre didactice (80 de participanți în program și 55 Alumni în școli publice) care predau în 108 școli, unde lucrează cu 10.000 de copii din 19 județe.

Mai multe despre Teach for Romania găsiți aici: www.teachforromania.org

Despre autor

avatar

Teach for Romania exista pentru a transforma sistemul educational romanesc. In acest scop, recruteaza tineri exceptionali, ii pregateste ca profesori si ii plaseaza in scolile cu provocari, cu viziunea de a oferi optiuni de viata prin educatie de calitate fiecarui copil din Romania, indiferent de situatia sociala. Mai multe informatii pot fi urmarite in video-ul de 2 minute de mai jos: https://www.youtube.com/watch?v=swCWF6quVdc Teach for Romania face parte din reteaua Teach for All. Pana acum a pregatit 37 de profesori si i-a plasat in 33 de scoli cu provocari din peste 11 judete. Din septembrie 2016, 60 de profesori vor fi activi la catedra.

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.