Primul Ghid destinat dezvoltării abilitaţilor de viaţă ale elevilor, lansat de MECTS în parteneriat cu FDSC

0

Primul Ghid destinat dezvoltării abilitaţilor de viaţă ale elevilor, lansat în toamna aceasta de MECTS în parteneriat cu FDSC

În contextul socio–economic actual, şcoala româneasca întâmpina dificultăţi în adaptarea elevilor la condiţiile de viaţă. Deşi încă nu figurează în programa şcolară, abilităţile de viaţă tind să se impună ca o disciplină luată în seamă în egală măsură de elevi şi de părinţi. Ghidul ”Metode şi instrumente pentru dezvoltarea abilitaţilor de viaţă la clasă” vine în întâmpinarea dorinţei dascălilor de a dezvolta deprinderi practice ale elevilor. Ghidul, pus gratuit la dispoziţie online tuturor persoanelor interesate, a fost realizat în cadrul proiectului strategic “Metode inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitaţilor de viaţă ale elevilor”, implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), în parteneriat cu Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) şi Internaţional Child Development Initiatives (ICDI), între 2008–2011, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Elevii români se confruntă cu dificultăţi de adaptare la viaţa independentă de mediul familial sau şcolar. Diferenţa dintre teorie şi practică reprezintă un obstacol considerabil pentru mulţi dintre ei. Metodele nonformale pot reprezenta o soluţie, însă nu toate cadrele didactice le folosesc. În această situaţie, iniţiativa de a crea ghidul de ”Metode şi instrumente pentru dezvoltarea abilitaţilor de viaţă la clasă” se bucură de rezultate încurajatoare. Cadrele didactice implicate în proiectul “Metode inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitaţilor de viaţă ale elevilor” s-au declarat dornice să utilizeze cunoştinţele dobândite de-a lungul celor 3 ani de proiect.

Proiectul implementat între anii 2008 – 2011 de MECTS, în parteneriat cu FDSC şi ICDI, şi-a propus un obiectiv ambiţios, acela de a moderniza sistemul de educaţie şi formare iniţială şi continuă prin îmbunatăţirea formării personalului didactic din învăţământul preuniversitar. Ce ar putea să împiedice un profesor de fizică să demonstreze elevilor săi utilitatea cunoaşterii pârghiilor, electricităţii, lucrului mecanic sau forţei centrifuge? Ce ar putea presupune pentru o şcoală transformarea orelor predominant teoretice în ore cu caracter aplicat la ce se întâmpla în jurul nostru?

Creativitatea şi spontaneitatea copiilor sunt elemente la fel de importante în educaţie ca şi acumularea de informaţie, pentru că ele sunt cele care le vor permite elevilor să aranjeze date care pot părea seci astfel încât ele să capete semnificaţie.

Ghidul este structurat în 4 capitole menite să ofere cadrelor didactice toate informaţiile necesare dezvoltării abilităţilor de viaţă ale elevilor. Primul capitol se constituie într-un ”Ghid teoretic pentru dezvoltarea abilităţilor de viaţă ale elevilor”, care oferă cadrelor didactice detalii cu privire la conceptul de ”abilităţi de viaţă” şi paşii concreţi de dezvoltare a abilităţilor de viaţă la clasă. Următoarele 3 capitole conţin idei de activităţi şi proiecte destinate ciclului primar, gimnazial şi respectiv liceal. Aceste idei de activităţi nu sunt limitative, ci dimpotrivă – autorii doresc ca prin intermediul lor să motiveze cadrele didactice pentru a-şi crea propriile activităţi de dezvoltare a abilităţilor de viaţă, în funcţie de nevoile elevilor. Ultimul capitol cuprinde câteva demersuri de succes actuale în domeniul dezvoltării abilităţilor de viaţă în România.

Ghidul este disponibil gratuit pentru toţi cei interesaţi la link-ul acesta

Proiectul “Metode Inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitaţilor de viaţă ale elevilor” a facilitat derularea a peste 80 de programe şi activităţi de dezvoltare a abilitaţilor de viaţă ale elevilor. Peste 1000 de cadre didactice au participat la cursul de dezvoltare a abilităţilor de viaţă ale elevilor, constituit din 2 module a câte 3 zile fiecare. În cei 3 ani de proiect au fost elaborate atât ghidurile metodice cât şi un studiu de analiză privind identificarea abilitaţilor cheie de viaţă necesare elevilor. Un pas următor, concret, va fi propunerea unui curriculum opţional de ”Dezvoltarea abilităţilor de viaţă” destinat elevilor din ciclul gimnazial. Mai multe informaţii despre proiect puteţi obţine la adresa de e-mail abilitati@copiisitineri.ro.

 

Despre Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile

Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) este o organizaţie neguvernamentală, independenta, înfiinţată în anul 1994, la iniţiativa Comisiei Europene. FDSC este o “organizaţie pentru organizații”, un susţinător al sectorului neguvernamental. FDSC considera că nivelul de dezvoltare este un indicator pentru starea comunităţii în care cetăţenii trăiesc.

Misiunea FDSC este de a dezvolta capacitatea organizațiilor societății civile de a acționa eficient în interesul comunităților. FDSC lucrează cu ONGurile pentru că, în final, schimbarea în bine să se producă la nivelul fiecărei comunităţi și a fiecărui individ.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează