Primul audit al performanței instituțiilor publice locale, realizat de către cetățeni

0

În perioada Octombrie 2015 – Aprilie 2016, Fundația Progress alături de 250 voluntari și peste 1600 cetățeni au auditat performanța primăriilor și a instituțiilor publice locale din 14 orașe prin aplicarea unui chestionar de analiză a percepției. În urma generării rapoartelor de audit și a prezentării acestora instituțiilor locale, prin întâlniri în agorele comunitare din biblioteci, voluntarii și cetățenii au reușit să determine, în unele cazuri, schimbarea modului în care autoritățile și serviciile publice locale răspund nevoilor comunității.

Desfășurat în Bistrița, Brașov, București (Sector 6), Cluj-Napoca, Deva, Drobeta-Turnu Severin, Focșani, Oradea, Ploiești, Piatra-Neamț, Râmnicu Vâlcea, Suceava, Târgu-Jiu și Tîrgu Mureș, auditul performanței a reprezentat un exercițiu practic prin care voluntarii din proiectul “Al Treilea Spațiu al Cetățeniei Active” și-au consolidat competențele de participare publică. Chestionarul a fost aplicat unui eșantion de conveniență având 115 cetățeni/oraș (în medie 60 pentru primărie și 55 pentru serviciile publice auditate), evaluând percepția acestora cu privire la performanța instituțională.

al treilea spatiu

Instituțiile și furnizorii de servicii publice locale vizate de audit au fost: Regia Autonomă de Transport București, SC Aquabis SA Bistrița, Regia Autonomă de Transport Brașov, Spitalul Județean de Urgență Cluj, Spitalul Județean de Urgență Deva, Biblioteca Județeană „I.G. Bibicescu“ Caraș-Severin, SC Transport Public SA Focșani, SC Termoficare Oradea SA, Spitalul Județean de Urgență Prahova, Inspectoratul Şcolar Județean Neamț, Inspectoratul Şcolar Județean Vâlcea, Spitalul Județean de Urgență “Sf. Ioan cel Nou” Suceava, Inspectoratul Şcolar Județean Gorj și Spitalul Clinic Județean Tîrgu Mureș.

Chestionarul de audit a măsurat percepția pe 5 seturi de dimensiuni-cheie (etică şi moralitate; imparţialitate şi lipsa conflictelor de interese; încredere şi responsabilitate; calitate şi competenţă; transparenţă şi participare publică), ceea ce a permis calcularea unui indice al performanței per instituție, exprimat numeric între 10 și 50 (10 fiind scorul minim de performanță, iar 50 – scorul maxim).

Răspunsurile colectate indică următoarele scoruri de audit pentru primării: 28,61 – Primăria Focșani (performanță medie); 27,02 – Primăria Piatra-Neamț (performanță medie); 26,38 – Primăria Tîrgu Mureș (performanță medie); 26,33 – Primăria Oradea (performanță medie); 23,4 – Primăria Târgu-Jiu (performanță medie); 23,07 – Primăria Brașov (performanță medie); 22,88 – Primăria Cluj-Napoca (performanță medie); 21,90 – Primăria Râmnicu Vâlcea (performanță medie); 21,89 – Primăria Deva (performanță medie); 20,03 – Primăria Suceava (performanță medie); 19,29 – Primăria Bistrița (performanță slabă); 19,24 – Primăria Drobeta-Turnu Severin (performanță slabă); 18,32 – Primăria Ploiești (performanță slabă); 14,97 – Primăria Sectorului 6 – București (performanță slabă).
Serviciile publice analizate au obținut următorii indici de performanță: 23,12 – Biblioteca Județeană “I.G.Bibicescu” din Drobeta-Turnu Severin (performanță medie); 21,91 – Inspectoratul Școlar Județean Neamț (performanță medie); 19,40 – Inspectoratul Școlar Județean din Târgu-Jiu (performanță slabă); 19,01 – SC Transport Public SA Focșani (performanță slabă); 17,83 – Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea (performanță slabă); 17,60 – Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj (performanță slabă); 17,50 – Spitalul Clinic Județean Tîrgu Mureș (performanță slabă); 17,09 – SC Aquabis SA Bistrița (performanță slabă); 16,10 – Regia Autonomă de Transport Brașov (performanță slabă); 15.24 – Spitalul Județean de Urgență din Deva (performanță slabă); 15.15 – SC Termoficare SA Oradea (performanță slabă); 12.90 – Regia Autonomă de Transport București (performanță slabă); 12.75 – Spitalul Judetean de Urgență Prahova (performanță slabă).

Toate rezultatele obținute de primării și servicii publice reprezintă percepția lotului de cetățeni investigați și nu pot fi generalizate pentru întreaga comunitate.

Salutăm deschiderea la dialog a instituțiilor care au răspuns invitației de a afla rezultatele auditului – primăriile municipiilor Bistrița, Brașov, Deva, Focșani, Oradea, Suceava, Târgu-Jiu și instituțiile sau furnizorii de servicii publice din Bistrița, Brașov, București, Cluj-Napoca, Drobeta-Turnu Severin, Focșani, Oradea, Ploiești, Piatra-Neamț, Suceava și Târgu-Jiu – și care au agreat măsuri de corectare a performanței scăzute în domeniile indicate de cetățeni.
Măsurile agreate de către primării și alte instituții publice locale, precum și rapoartele de audit pot fi consultate integral pe pagina www.al-treilea-spatiu.ro, secțiunea Știri.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează