PREMIERĂ: World Vision România pune bazele primei rețele naționale  pentru susţinerea meşteşugarilor din mediul rural

0

Săptămâna acesta, la Sibiu,  World Vision România a dat startul constituirii primei rețele naționale de meşteşugari rurali, structură care va contribui la revigorarea meșteșugurilor tradiționale şi crearea de oportunităţi pentru dezvoltarea economică a comunităţilor rurale vulnerabile prin intermediul meşteşugurilor populare.

intalnire retea

Vizita de studiu, organizată în perioada 23-25 iunie 2015, în beneficiul meşteşugarilor participanţi la proiectul MADE IN RURAL a reprezentat primul pas în cristalizarea unei rețele de meşteri, retaileri şi asociaţii non-profit sau guvernamentale. Obiectivul reţelei este să creeze şi promoveze bune practici, strategii și tactici de poziţionare şi distribuţie pe piaţă a produselor, dar şi acţiuni de advocacy pentru încurajarea și promovarea tradițiilor.

Reprezentanţii sectorului public şi privat – Fundaţia Pact şi KCMC România – și membrii asociațiilor de meșteșugari create prin proiectul MADE IN RURAL au apreciat vizita de studiu ca oportunitate unică şi valoroasă de a împărtăşi cunoştinţe, experinţe şi de a dezbate provocările aduse vânzării de artizanat autentic de dinamica pieţei actuale.

Meşteşugari din 17 comunităţi rurale din judeţele Bistrița, Cluj, Dolj, Constanța, Iași, Ialomița, Vaslui și Vâlcea au avut pentru prima dată ocazia să discute avantajele formelor asociative şi să caute soluţii pentru atragerea tinerilor „de partea tradiţiei” sau crearea unor produse meşteşugăreşti inovative şi atractive pentru publicul urban, selectiv şi capricios. De asemenea, ei au vizitat asociaţii locale de meşteşugari şi un muzeu etnografic local şi au întâlnit distribuitori de artizanat din regiunea Sibiului.

 „Ne dorim să ajutăm meșterii populari să devină proprii purtători de cuvânt, capabili să-şi reprezinte şi apere competent și profesionist interesele. Experiența World Vision România în proiecte similare ne-a arătat care sunt obstacolele legislative, economice şi sociale pe care le întâmpină meşterii din mediul rural. Unul dintre ele este necoordonarea acţiunilor de revigorare şi dezvoltare a meşteşugurilor şi, de aceea, considerăm că parteneriatul actorilor implicaţi este o premisă pentru revitalizarea meşteşugurilor şi dezvoltarea economică rurală.

Invităm meşterii populari din întreaga ţară, asociaţiile şi grupurile de iniţiativă locală şi autorităţile guvernamentale responsabile să se alăture iniţiativei noastre. Împreună putem contribui la dezvoltarea unei legislaţii adecvate şi actuale, astfel încât să evităm ca meşteşugurile tradiţionale să devină o activitate reprezentată doar în spaţiile muzeale. Cei mai multi meşteri populari au vârste foarte înaintate, iar tinerii nu sunt încurajaţi spre ucenicie, a declarat Adrian Secal, managerul proiectului MADE IN RURAL.

În activitatea Fundaţiei Pact în comunităţi rurale am întâlnit şi sprijinit oameni pricepuţi, meşteşugari care doresc să schimbe în bine viaţa familiilor lor şi a comunităţilor în care trăiesc. Resursele de la nivel local sau regional la care ei au acces sunt limitate. Această reţea înseamnă de fapt punerea în comun de resurse, de la informaţii de interes general pentru meşteri (surse de finanţare, oportunităţi de desfacere) până la consultanţă specializată. Credem că o reţea naţională a meşterilor din mediul rural este o oportunitate de dezvoltare care vine în completarea programelor punctuale din mediul rural, în sprijinul resursei umane preocupate de meşteşuguri.” a completat doamna Mădălina Ene, director de programe al Fundaţiei Pact.

Meştesugurile tradiţionale: resursă de dezvoltare rurală insuficient valorificată

Piaţa artizanatului este într-un trend ascendent, încurajat îndeosebi de promovarea intensă în ultimii ani a iei tradiţionale româneşti, dar şi de organizarea frecventă a târgurilor handmade. Obiectele lucrate manual, în serii mici, sunt din ce în ce mai apreciate, făcând concurență producțiilor în masă, prin unicitate și valoare.

Cadrul legislativ ridică însă o serie de obstacole micilor antreprenori rurali şi îngreunează demararea și susţinerea afacerilor meşteşugăreşti .  Legea meşteşugurilor nu şi-a găsit încă locul pe masa niciunui reprezentant al Parlamentului ca prioritate şi oportunitate pentru dezvoltarea comunităţilor rurale.

De asemenea, problemele existente în reglementările cu privire la ucenicie descurajează tinerii să își facă o meserie din meșteșugurile tradiționale. Principalele mijloace de promovare şi vânzare a artizanatului autentic rămân târgurile sezoniere la care costurile de participare depăşesc profitul din vânzările realizate.

Fundaţia World Vision România dezvoltă de peste patru ani proiecte care urmăresc revitalizarea artei meşteşugăreşti şi promovarea acesteia ca oportunitate accesibilă oamenilor din mediul rural pentru dezvoltarea economică a comunităţilor lor. Reţeaua naţională pentru susţinerea meşteşugarilor reprezintă pasul următor  în structurarea iniţiativelor noastre şi urmăreşte să împuternicească asociaţiile de meşteşugari să găsească resurse şi resorturi pentru a se autosusţine. 

Despre MADE IN RURAL

MADE IN RURAL este un proiect pentru dezvoltarea meşteşugurilor şi stimularea antreprenoriatului în mediul rural care oferă gratuit calificare, consiliere şi mediere profesională, precum şi sprijin pentru începerea unor mici afaceri. Proiectul se desfăşoară în perioada 31 martie 2014 – 31 septembrie 2015 în beneficiul persoanelor din mediul rural, judeţele Alba, Bistriţa-Năsăud, Constanţa, Cluj, Dolj, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Vaslui şi Vâlcea.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie creştină, care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, de dezvoltare comunitară şi advocacy punând în centrul activităţii bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile rurale, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Inspirată de valori creştine, fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 25 de ani de prezenţă în România a desfăşurat programe pentru mai mult de 500.000 de copii şi adulti, în 400 de comunităţi din 8 judeţe.

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează