Populismul 2.0 și renașterea alternativelor la democrația liberală

0

Am lansat Raportul anual de politici publice pe 2017 în cadrul unei conferințe organizate pe 14 februarie în București. Evenimentul poate fi urmărit pe pagina privesc.eu, iar raportul poate fi citit pe pagina web www.expertforum.ro/raport-anual-2017.

unnamed

Principalele concluzii sunt:

– În ciuda retoricii populiste pe care o auzim azi de la politicieni – contra multinaționalelor, impotriva lui Soros sau vânduților străinătății – România o duce mult mai bine decât acum 25 de ani, până și în mult-deplânsa industrie.

– Referendumul, un instrument de consultare directă a cetățenilor, poate fi periculos, pe măsură ce propaganda, știrile false și populismul capătă amploare și se transformă în pură loterie când participarea la vot este redusă și neinformată. Mai mult, un referendum cu opțiuni DA și NU nu poate arăta intensitatea adevărată a preferințelor votanților, întrucât toate voturile sunt egale

– În Europa Centrală și de Est, derapajele de la modelul democrației liberale, bazate pe stat de drept, separația puterilor în stat, responsabilitate și echilibre instituționale deschid o neașteptată oportunitate pentru regimul de la Kremlin, indiferent că acesta se află sau nu în spatele unora din aceste derapaje. Într-un studiu comparativ în sectorul energiei, vedem deja în toate țările un conflict între modelul european, competitiv, transparent, intolerant la corupție, corect și alternativa Putinistă, bazată pe rețele clientelare, contracte acordate prin derogări de la lege, abuz de monopol și slăbire a securității energetice. Dacă România a fost până acum mai ferită de influența Kremlinului decât vecinii din regiune, acest fapt se întâmplă din cauză că interesele Rusiei au fost foarte bine satisfăcute de corupții noștri pe cont propriu, fără să fie nevoie de ajutor.

– În lunga listă de ordonanțe de urgență contestate, discutăm și de OUG 6 și OUG 9/2017. Prima stabilește acordarea de 30 de miliarde de lei credite de angajament, care urmează a fi investite în 2017-2020 în infrastructură locală, prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), iar a doua suspendă prevederi esențiale din Legea Finanțelor Publice. Îngrijorarea noastră este că acești bani se vor distribui ca și până acum, netransparent și discreționar, fără criterii clare și pe priorități de partid. Mai mult, OUG 9/2017 încurajează cheltuielile iresponsabile și reduce răspunderea instituțiilor publice.

Susține EFOR

Poți susține activitatea EFOR donând aici.

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează