Peste 1000 de cetățeni și 50 ONG-uri solicită Ministrului Educației bugetarea Programului Școală după Școală

0

Miercuri, 28 octombrie 2015, Camera Deputaților a adoptat tacit un proiect de lege prin care se acordă tichete valorice de 200lei/lună pentru servicii after school de care ar beneficia, în cele din urmă, doar cei care își permit deja să acceseze aceste servicii. Asociația Human Catalyst a explicat într-un punct de vedere comunicat comisiilor parlamentare de specialitate și Guvernului de ce acest proiect este, în cele din urmă, unul care adâncește inegalitățile existente privind accesul la educație al celor 400.000 de copii săraci din țară. În cadrul unei campanii inițiate de Asociația Human Catalyst, peste 1000 cetățeni și 50 organizații neguvernamentale susțin finanțarea programului Școala după Școală de la bugetul de stat cu prioritate pentru copiii care trăiesc în medii dezavantajate.

De altfel, proiectul de lege PL-x nr. 472/2015, acum la Senat, a primit un punct de vedere nefavorabil din partea Guvernului, iar în ceea ce privește poziția Human Catalyst despre tichetele valorice, Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a precizat în răspunsul său către Secretariatul General al Guvernului că

„MECS a analizat aspectele subliniate de Asociația Human Catalyst și, în limitele sale de competență, va ține cont de recomandările acesteia și o va sprijini în demersurile acesteia legate de campania Vrem finanțarea Programului Școală după școală pentru copiii dezavantajați și din mediul rural!” (vezi în copie răspunsul Ministrului Cîmpeanu).

Totodată, în lipsa unui răspuns oficial al Ministrului Educației adresat Asociației Human Catalyst, suntem în continuare îngrijorați de soarta celor 400.000 copii săraci. Toți aceștia sunt expuși riscului major de abandon școlar: aproximativ 12.000 de elevi din învățământul primar și peste 28.000 de elevi din gimnaziu renunță deja la școală în fiecare an.

Adresată acestei categorii de elevi, tichetele valorice nu ar avea impact în planul diminuării absenteismului și abandonului școlar, deoarece pentru a putea beneficia de programul Școala după Școală, părinții ar trebui să completeze suma de bani oferită prin tichet (un studiu al World Vision România arată că prețul acestor servicii se ridică la 338 lei/lună), ceea ce pentru majoritatea elevilor din mediul rural și nu numai – este imposibil. Studiile din ultimul an ne arată clar că cei expuși riscurilor educaționale sunt elevii ale căror familii nu și-ar permite să plătească pentru servicii „after school”, și anume: copii și tineri din familii cu statut socio-economic scăzut; copii si tineri din zonele rurale; romi și alte grupuri marginalizate.

Iată cum explică unul dintre susținătorii campaniei Human Catalyst situația din teren a acestor copii: „Am descoperit prin activitatea noastră în comuna Mogoșoaia (care include și o școală de vară destinată copiilor vulnerabili) chiar în zona metropolitană a capitalei României – copii și adolescenți care au abandonat foarte devreme școala, care au absolvit doar câteva clase primare sau care au ajuns adolescenți complet analfabeți. În majoritatea cazurilor pe care le cunoaștem, copiii moștenesc sărăcia și analfabetismul părinților datorită sărăciei extreme (multe dintre familiile cu care lucrăm n-au acces la electricitate, la instalații sanitare, spațiul de făcut teme e împărțit de copii cu mulți alți membri ai familiei, etc.).
Trăind și lucrând într-o comunitate în care există, conform datelor Institutului Național de Statistică, peste 300 de analfabeți autodeclarați la ultimul Recensământ, credem că este nevoie de mai mult pentru a rezolva problema accesului la educație al copiilor din grupuri dezavantajate. Considerăm că cifrele și datele furnizate de Human Catalyst in scrisoare anexată sunt foarte îngrijorătoare și ar trebui tratate cu toată responsabilitatea.” (Felicia Ienculescu-Popovici, Director Asociația Greenitiative).

În ultimă instanță, Asociația pentru Educație și Justiție Socială HUMAN CATALYST cere în continuare Ministrului Educației să bugeteze programul în conformitate cu Legea Educației Naționale, și anume în mod prioritar pentru copiii din mediile vulnerabile socio-economic, iar senatorilor le solicită să respingă prin vot acest proiect de lege.

Campania „Vrem finanțarea Programului „Școală după Școală” pentru copiii dezavantajați și din mediul rural!” este susținută de CeRe în cadrul proiectului “Așa se CeRe”.

Despre autor

avatar

Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe este o organizație neguvernamentală a cărei misiune este de a acționa pentru ca deciziile publice să raspundă nevoilor și dorințelor actorilor sociali.

Comentează