Modificările aduse Codului Fiscal destabilizează societatea civilă:  peste 80% dintre companiile cu profit din România nu vor mai putea face sponsorizări deductibile!

0

În România funcționează din 1994 Legea Sponsorizării, un mecanism a cărui filozofie este că statul înțelege că există nevoi la nivelul comunităților pe care nu poate ajunge să le rezolve suficient de bine sau de rapid. De aceea a permis companiilor care au profit să poată direcționa o parte din impozitul pe profit datorat statului către proiecte cu impact în societate.

Conform Legii Sponsorizării și Codului Fiscal, societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot direcționa, sub formă de sponsorizare, până la 20% din impozitul pe profit către organizații din anumite domenii printre care și organizațiile neguvernamentale. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 0,5% din cifra de afaceri întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit de plată. Este modalitatea prin care firmele din România pot sprijini fără niciun cost sectorul neguvernamental.

Conform datelor de la ANAF, în 2016 din cele 119.594 de companii plătitoare de impozit pe profit, o treime au folosit facilitatea fiscală, direcționând peste 270 de milioane de Euro către organizațiile eligibile.

Din păcate însă, ordonanța 3/2017 pentru modificarea Codului Fiscal, prin care limita maximă a cifrei de afaceri care definește microîntreprinderile a fost crescută de la 100.000 Euro la 500.000 Euro, a redus dramatic numărul de societăți comerciale care beneficiază de această facilitate fiscală. Au fost afectate aproape 50.000 din firmele care anterior erau eligibile, conform unei estimări facute de Asociația pentru Relații Comunitare pe baza datelor disponibile pentru anul fiscal 2016. Acestea avuseseră un potențial de sponsorizare de aproape 40 milioane de Euro.

Având în vedere și anunțul Ministerului Finanțelor Publice din 26.10.2017 despre schimbarea termenilor de impozitare pentru companii cu cifra de afaceri până la 1 milion de Euro, scenariile legate de finanțarea proiectelor cu mii de beneficiari copii, bătrâni, persoane cu dizabilități și alte grupuri vulnerabile capătă proporții dramatice.

Aceste schimbări vor afecta cel mai mult organizațiile de dimensiuni mai mici, din localități mai mici, care nu pot accesa finanțările marilor corporații sau fondurile publice și care depind tocmai de sponsorizările pe care le pot obține de la agenții economici locali, în marea lor majoritate microîntreprinderi.

Aceste scimbări generează un mediu neechitabil pentru micii întreprinzatori care pentru un comportament identic nu beneficiază de același facilități fiscale ca societățile comerciale impozitate pe baza profitului. În plus credem că micii întreprinzători sunt cei care au nevoie și mai mult ca aceste comportamente de solidaritate și implicare socială să fie încurajate.

Schimbările de mai sus, generate de Ordonanta 3/2017, vin în contextul în care condițiile facilității fiscale tocmai fuseseră îmbunătățite începând cu 1 ianuarie 2016, modificând procentul de direcționare din cifra de afaceri de la 0,3% la 0,5%, cu obiectivul de a crește fondurile care pot fi direcționate.

Asociatia pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Asociația Dăruiește Viață, Fundația HOSPICE Casa Speranței, Asociația MagiCAMP, Asociația Niciodată Singur – Prietenii Vârstnicilor și Fundația Hope and Homes for Children, organizează o conferință de presă pentru a atrage atenția opiniei publice asupra impactului negativ al Ordonantei 3/2017 asupra organizațiilor neguvernamentale din România și mai ales asupra beneficiarilor pe care aceștia îi servesc.

În cadrul conferinței vom prezenta date statistice furnizate de ANAF cu privire la gradul de utilizare a facilității fiscale, fondurile direcționate și evoluția acestora; impactul estimat al schimbărilor legislative și vom propune un mecanism prin care și firmele impozitate pe venit să beneficieze de o facilitate fiscală similară.

Organizațiile participante vor arăta ce impact au pentru ele aceste schimbări. La conferință vor fi prezenți și beneficiari direcți ai organizațiilor participante.

Propunem Ministerului Finanțelor Publice un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 Euro și 500.000 Euro pot face sponsorizări către ONG-uri: direcționarea a până la 20% din impozitul pe venit. Pe data de 11 octombrie am trimis către Ministerul Finanțelor Publice o petiție pe această temă, însoțită de câteva întrebări. Termenul pentru a primi un răspuns este 1 noiembrie. Mai multe detalii aici.

Vă invităm să participați la conferința de presă care va avea loc pe 2 noiembrie începând cu ora 10:00, la sediul Romanian American Foundation, Str. Gina Patrichi nr. 6.  Pentru mai multe detalii și pentru a confirma participarea la conferință vă rugăm să ne contactați la 037 1310734 sau laszlo@arcromania.ro.

În cadrul conferinței vom prezenta date statistice furnizate de ANAF cu privire la gradul de utilizare a facilității fiscale, fondurile direcționate și evoluția acestora; impactul estimat al schimbărilor legislative și vom propune un mecanism prin care și firmele impozitate pe venit să beneficieze de o facilitate fiscală similară.

Organizațiile participante vor arăta ce impact au pentru ele aceste schimbări. La conferință vor fi prezenți și beneficiari direcți ai organizațiilor participante.

Propunem Ministerului Finanțelor Publice un mecanism alternativ prin care microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 100.000 Euro și 500.000 Euro pot face sponsorizări către ONG-uri: direcționarea a până la 20% din impozitul pe venit. Pe data de 11 octombrie am trimis către Ministerul Finanțelor Publice o petiție pe această temă, însoțită de câteva întrebări. Termenul pentru a primi un răspuns este 1 noiembrie. Mai multe detalii aici.

 

Despre autor

avatar

Bun venit pe platforma de informație și educație pozitivă, RomâniaPozitivă.ro! Avem pentru tine peste 20 000 de exemple de Bine despre România de la peste 20 de autori și colaboratori încă din 2006. La acest cont de autor o să publicăm articole, comunicate de presă, opinii și imagini pe care le primim de la colaboratori și parteneri, dar selectăm acele informații care se potrivesc cu ceea ce dorim să promovăm pe platforma noastră. 10 ani De Bine despre România.

Comentează