Meserii pentru România: Sondajul de opinie care explorează părerea românilor despre profesiile și meseriile din Români

0

În 2014, părinții români își doresc copii cu studii superioare, dar tinerii preferă o meserie, calificarea profesională oferindu-le șansa unui câștig mai rapid

D&D Research, împreună cu berea Bucegi®, lansează Studiul „Meserii pentru România”, cel mai recent studiu menit să redea percepția publicului român despre profesii și meserii.

În România anului 2014, părinții își doresc profesii cu studii superioare pentru copiii lor (65% din românii intervievați), pentru că sunt respectate sau aduc un câștig financiar mai mare. Însă tinerii între 18-24 ani preferă meseriile din categoria „gulerelor albastre” (în procent de 53%), în primul rând pentru că le place meseria respectivă și apoi pentru că acestea aduc bani într-un orizont de timp mai scurt.

Studiul „Meserii pentru România” arată că:  „În România, publicul larg aspiră către ocupațiile  din așa zisa categoria a „gulerelor albe” – de exemplu părinții își sfătuiesc în continuare copiii să se facă medici, avocați/juriști sau profesori. Aceasta, în condițiile în care jumătate din români consideră că a avea o meserie este mai important decât a face studii superioare, în special pentru că o meserie permite celui care o practică să «se descurce oriunde și în orice condiții»” explică Vlad Tureanu, partener D&D Research.

Meseriile din categoria „gulerelor albastre”, a celor care practică munca fizică necalificată sau calificată, nu primesc respectul care li se cuvinte. Cu toate acestea, cei care le practică optează tot pentru meserii din această categorie.

Studiu National_Meserii RO_Ce cred si vor romanii

Deși 49,3% dintre români consideră că meseriile sunt utile, acestea nu sunt respectate suficient, cel puțin la nivel de opinie. În topul ocupațiilor respectate, nu se găsesc decât profesii care necesită studii superioare, pe primele 3 locuri fiind cele de medic, profesor, avocat/jurist, meseriile având un procentaj mult mai mic.

Cu toate acestea, 57.4% din cei care practică deja o meserie, s-ar reorienta către o meserie din aceeași categorie dacă ar avea șansa să o ia de la capăt, iar primele două alegeri ar fi șofer sau mecanic.

Practica vs. teorie: Românii recunosc valoarea școlii în învățarea meseriei

65% dintre români consideră că o meserie se învață prin pregătire, la școală, iar o treime dintre tinerii între 18-24 de ani cred că o meserie se învață cel mai bine chiar la școlile de meserii.

„Studiul «Meserii pentru România»” arată că suntem o societate a contrastelor: tinerii de astăzi s-ar orienta catre pregătirea practică, chiar dacă așa zisa categorie a «gulerelor albastre» nu intră în topul profesiilor respectate de români, iar meseriașii nu sunt percepuți ca fiind plătiți suficient de bine. Însă, aproape jumătate dintre românii care practică o meserie sunt mândri de meseria lor. Prin campania «Cinste vouă!»”, Bucegi® își propune să readucă românilor mândria și respectul pentru astfel de meserii, care fac țara să meargă mai departe”,  afirmă Narcis Horhoianu, Director de Marketing HEINEKEN România, compania care are în portofoliu berea Bucegi.

Relația a 70% dintre români cu locul de muncă este definită predominant prin componenta financiară. O „meserie de viitor” trebuie să fie o meserie care aduce bani în prezent. Mai mult, românul apreciază chiar și meseriile aspiraţionale – cele care aduc după sine mult respect şi sunt meserii „curate”, unele cu impact social pozitiv –  în primul rând pentru că sunt în acelaşi timp şi bănoase.

Metodologia anchetei sociologice a fost față în față (PAPI), pe un sample de 1.150 persoane, probabilistic, multistadial pe cote – vârstă (18-55), gen, educație și regiune statistică. Chestionarul a fost compus dintr-un total de 36 de întrebări. Culegerea datelor a avut loc în intervalul 19-25 iunie 2014.

Despre Bucegi®

Cu o istorie interesantă începută în anii ’80, brandul Bucegi® este în prezent lider pe segmentul economic de bere și al doilea de pe piața berii din România. Berea Bucegi® a luat naștere odată cu decizia de a produce o bere care să concureze cu cele din import. Produsă prima dată la Constanța și Craiova și apoi în toate fabricile de stat, berea Bucegi® este prima bere pasteurizată din România, cu distribuție națională.

De trei decenii este unul dintre companionii iubitorilor de bere, oferind consumatorilor ambalaje variate printr-un portofoliu complex: sticla PET de 2.5L, sticla PET de 1L, sticla de 0.5L, doza de 0.5L.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează