Lansarea Studiului privind „Costurile Investiției Insuficiente în Educație în România”

0

Ministerul Educației Naționale (MEN) și UNICEF au lansat studiul „Costurile Investiției Insuficiente în Educație în România”, o analiză a impactului pe care îl are alocarea de fonduri insuficiente pentru sistemului național de educație asupra nivelului de educație al populației din România și asupra economiei naționale. Studiul se bazează pe o metodologie utilizată în cercetări internaționale și pe date furnizate de instituții românești, fiind parte a asistenței tehnice oferite de UNICEF Guvernului  României.

Ministerul Educației și UNICEF: investiția în educație este esențială pentru creșterea economică a României

Potrivit celor mai recente estimări ale Eurostat (2012), România alocă doar 4,1% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru educație, spre deosebire de 5,4% media din Uniunea Europeană (UE). Mai mult decât atât, PIB-ul / cap de locuitor din România este unul dintre cele mai scăzute din UE.

UNICEF Representative and Romanian Minister of Education, Pierre Varly - international expert

Fondurile insuficiente în acest domeniu pot duce adesea la o participare scăzută la procesul educațional. Copiii și tinerii care provin din familii sărace, romii, persoanele care trăiesc în mediul rural și copiii cu cerințe educaționale speciale sunt grupurile cele mai vulnerabile. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), peste 6% dintre copiii de școală primară și gimnazială au renunțat la studii, iar 17,5% din populația în vârstă de 18-24 de ani a părăsit sistemul de educație înainte de finalizarea învățământului secundar superior. De asemenea, doar 21,8% din populația României în vârstă de 30-34 a absolvit o instituție de învățământ superior, comparativ cu 34,6%, media UE.

„Investiția în educație este cea mai profitabilă investiție pentru dezvoltarea unei țări. Un copil care merge la școală astăzi va deveni un adolescent preocupat de viitorul său și se va transforma într-un adult independent, care va contribui la bugetul de stat, va avea mai puține probleme de sănătate și nu va avea nevoie de asistență socială. În următorii ani, e important să asigurăm accesul la educație pentru cei mai vulnerabili copii- cei din familii sărace, din mediul rural sau de etnie romă, cu cerințe educaționale speciale. Fondurile europene sunt o resursă importantă ce poate fi folosită în acest sens”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.

Studiile internaționale arată că stimularea capitalului uman este esențială pentru creșterea economică. Conform studiului UNICEF, fiecare an suplimentar de școlarizare reduce riscul de șomaj cu 8%, precum și riscul de a avea probleme de sănătate sau de a suferi de  o boală cronică cu 8,2%. O rată a șomajului mai mică conduce la creștere economică.

Potrivit analizei, o ușoară creștere a proporției populației care a finalizat învățământul liceal (de la 58 la 59.7% până în 2025) ar genera o creștere de 0,52% a PIB arată analiza, iar reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii de la 17.5% la 10% în 2015 ar genera o creștere de 0,38% a PIB.

Conform estimărilor UNICEF, costul investițiilor insuficiente pentru România variază între 12 și 17 miliarde de euro pierduți, pentru perioada 2014-2025, echivalentul a 8% din PIB. Mai multe resurse alocate în viitor educației ar putea crea condițiile de dezvoltare și creștere economică și, prin urmare, ar putea duce la creșterea bugetului de stat. Câștigul economic obținut de pe urma fiecărui an în plus de școlarizare ar fi de aproximativ 8%, procent superior investiției necesare în educație (6% din PIB).

În ciuda recuperării lente a economiei românești după mai mulți ani de criză, în prezent creșterea bugetului pentru educație este posibilă prin alocarea prioritară de fonduri UE pentru reformele din domeniul educației, mărirea procentului din PIB dedicat cheltuielilor publice și creșterea ponderii bugetului educației în cadrul bugetului existent.

Despre UNICEF România

UNICEF este prezent în România şi în alte 190 de ţări şi teritorii pentru a promova supravieţuirea şi dezvoltarea copiilor din perioada copilăriei mici până la adolescenţă. În România, UNICEF lucrează  împreună cu Guvernul, Parlamentul, autorităţi locale, societatea civilă, sectorul privat, parteneri naţionali şi internaţionali şi cu mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educaţie timpurie de calitate şi la şcoală, pentru protejarea adolescenţilor şi monitorizarea drepturilor copilului, pentru protecţie socială şi pentru mobilizarea de resurse în beneficiul copiilor.  UNICEF este susţinut financiar integral prin contribuţiile voluntare ale persoanelor fizice, corporaţiilor, fundaţiilor şi a guvernelor.

Despre autor

avatar

Eu sunt Andra. Îmi place să descopăr locuri noi şi să le cutreier la pas. Mă scufund uneori în lectură, în căutarea unor momente de linişte care îmi încarcă bateriile. Scriu cu drag despre ceea ce mă face fericită, privind mereu la lucrurile bune din jurul meu. Iubesc ceaiul, ciocolata neagră şi oamenii zâmbitori. Pentru că şi eu sunt unul dintre ei:) Pentru mai multe pilule de optimism, încearcă şi aici www.zambetsisanatate.ro

Comentează