Importanţa somnului pentru asigurarea dezvoltării armonioase a copiilor

0

Fiecare fiinţă vie are nevoie de somn, la fel de mult pe cât are nevoie de apă şi hrană, pentru a menţine un stil de viaţă sănătos. Lipsa somnului poate avea consecinţe la fel de serioase precum cele datorate unei hidratări necorespunzătoare, sau unei alimentaţii nesănătoase. 

Conform specialiştilor, în vreme ce adulţilor le sunt suficiente 7-9 ore de somn pe zi, copiii cu vârste între 5 şi 12 ani au nevoie de 10-11 ore de somn pe zi. Problemele de somn şi tulburările sunt predominante la această vârstă. Copiii au un program tot mai încărcat, atât la şcoală cât şi din cauza altor activităţi din timpul zilei. Cercetările arată că lipsa somnului poate crește riscul de obezitate și diabet zaharat întrucât are un efect negativ asupra parametrilor de reglare a nivelului de glucoză în sânge. Acesta detemină rezistenţa la insulină, ceea ce poate duce la un consum excesiv de alimente şi la scăderea consumului de energie.

De asemenea, cercetătorii Universităţii din Helsinky2 au studiat recent legătura între somn şi performanţele şcolare. 439 de elevi de 11 ani au completat un formular de auto-evaluare privind orele de odihnă şi dispoziţia lor. Rezultatele au arătat că somnul insuficient din timpul săptămânii este corelat cu probleme de atenţie în timpul orelor, lipsa energiei şi stări uşor depresive.

Potrivit studiului1 iniţiat de Fundaţia PRAIS şi realizat de GfK, în cadrul mişcării naţionale „Şi eu trăiesc sănătos!SETS privind Obiceiurile de Stil de viaţă al elevilor din clasa I din Bucureşti, copiii de clasa I din Bucureşti dorm în medie 8,9 ore pe zi, iar restul timpului îl împart între studiu – 4,3 ore pe zi (din care doar 0,5 ore sunt dedicate sportului) şi familie, alături de care stau 4,2 ore pe zi. În cele 24 de ore ale unei zile obişnuite, aproximativ jumătate din copiii de clasa I din Bucureşti petrec în medie 2 ore pe zi în faţa televizorului în timpul săptămânii, respectiv 3 ore în weekend. O treime dintre copii petrec mai mult de 4 ore pe zi în timpul weekend-ului uitându-se la televizor, dvd-player sau computer.

„Este bine ca părinţii să supravegheze rutina de somn a copiilor, pe toată durata preşcolară şi până în adolescenţă, asigurându-le condiţii optime pentru un somn odihnitor, într-o cameră bine aerisită, fără TV sau calculator, la o temperatură uşor scăzută. La toate acestea să nu uităm să oferim copiilor inainte de culcare şi nu numai, momente pline de atenţie şi afecţiune. a declarat Silvia Bucur, Preşedintele Fundaţiei PRAIS, iniţiatoarea Mişcării SETS.

Din perspectiva acestor cercetări, ediţia a III- a a mişcării naţionale „Şi eu Trăiesc sănătos! – SETS” iniţiată de Fundaţia PRAIS va cuprinde un nou capitol legat de importanţa somnului.

Iată  câteva sfaturi3 utile care vă vor ajuta la formarea unui program sănătos de odihnă:

1. Relaxați-vă mintea! Un simplu exerciţiu de respiraţie poate ajuta. Respiraţi adânc, pe nas timp de trei secunde, apoi expiraţi timp de alte trei secunde. Faceţi o pauză scurtă înainte de a respira din nou. Repetaţi timp de cinci-zece minute în fiecare seară. Unele persoane apelează la soluţii precum uleiul de lavandă, valeriană sau alte ierburi care îi ajută să adoarmă.

2. Exerciții fizice regulate– Exerciţiile fizice regulate sunt o modalitate foarte bună de a vă îmbunătăți somnul. Atenţie! Nu înainte de culcare, întrucât stimulând creierul, va împiedică să vă relaxati rapid.

3. Creaţi-vă un mediu propice somnului!Dormitorul trebuie să fie un spatiu pentru somn. Evitați să îl transformaţi într-un centru de divertisment cu televizor, calculator și sistem stereo care vă pot distrage mintea de la relaxarea necesara inainte de somn.

4. Atenţie la ceea ce mâncaţi O masă copioasă, cu puţin înainte de ora de culcare va interfera cu somnul.

***

[1] Studiul SETS privind Obiceiurile de Stil de viaţă la elevii din clasa I:
http://www.scribd.com/doc/142576424/Rezultate-Studiu-Si-Eu-Traiesc-Sanatos-SETS?secret_password=y5df31m0qkvhokwp8t6

2 Lehto JE, Uusitalo-Malmivaara L. Sleep-related factors: associations with poor attention and depressive symptoms.
Child Care Health Dev. 2013

3Sursă: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sleep/articles/advicetips.shtml

 Echipa PRAIS voteaza pentru un  somn bun!

Despre SETS

Mişcarea naţională “Şi eu trăiesc sănătos!” – SETS a fost iniţiată în martie 2011 de Fundaţia PRAIS pe o perioadă de 5 ani. Obiectivele mişcării sunt prevenirea obezităţii infantile în rândul copiilor până la 12 ani şi promovarea stilului de viaţă sănătos în rândul familiilor din România, într-o abordare holistică: minte, trup şi spirit. SETS a creat şi o alianţă naţională puternică de instituţii guvernamentale, organizaţii sportive şi medicale, parteneri privaţi, precum şi 20 de ambasadori care susţin cauza socială. Până în acest moment 79.529 de elevi din ciclul primar din 252 de şcoli din Bucureşti, Roman şi Cluj-Napoca, 3.000 de cadre didactice, peste 160.000 de părinţi şi 2 milioane – public larg, au avut acces la informaţii despre beneficiile alimentaţiei echilibrate, activităţilor fizice zilnice, sportului în general, reguli de igienă şi valori morale pozitive. De la lansare până în prezent, au fost organizate 240 de Cluburi SETS – Mişcare şi Distracţie, reunind 9.766 de membri, care au desfăşurat 3.531 de activităţi. 200 de studenţi din cadrul Universităţii Naţionale de Educaţie Fizică şi Sport (UNEFS) au susţinut voluntar 145 de lecţii deschise, demonstraţii sportive, devenind adevărate modele pentru elevi. Campanii de marketing social la scară largă cu audienţă naţională au completat impactul intervenţiilor anuale SETS.

Mişcarea SETS este membru activ al Epode International Network – EIN, cea mai mare reţea globală de prevenire a obezităţii, care reuneşte 24 de programe cu metodologii similare din 15 ţări. Anul trecut, EIN a fost desemnată de către DG SANCO din cadrul Comisiei Europene drept „Best Health promotion European project”, intervenţiile pe activităţi fizice din cadrul mişcării “Şi eu trăiesc sănătos!” – SETS fiind recunoscute ca model de bună practică.

Partenerii mişcării SETS sunt: Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Tineretului şi Sportului, Inspectoratele Şcolare din Bucureşti, Neamţ şi Cluj, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, Federaţia Română de Atletism, Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport, Federaţia Română de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, Societatea Română de Nutriţie, Federaţia Romalimenta prin 5 companii membre reprezentative la nivel global prin sustinerea consecventa a prevenirii obezitatii infantile  si a metodologiilor EIN.

Fundaţia PRAIS, înființată acum 10 ani de către PRAIS Corporate Communications, are ca misiune promovarea stilului de viață sănătos, a accesului la educație, grijei față de natură și a economiei sustenabile prin programe naționale bazate pe comunitate. Pentru mai multe informatii vizitati www.sets.ro

Facebook

Despre autor

avatar

Co-Fondator RomâniaPozitivă.ro, Florin este educator de emoție și gând pozitiv. Florin susține acest demers prin programele sale de training și prin platforma de informație și educație pozitivă www.RomaniaPozitiva.ro. Florin are peste 15 ani de experiență ca trainer pentru circa 8000 de participanți, iar domeniile de expertiză includ: "solution thinking" (gândire pozitivă aplicată pentru rezolvarea problemelor), antreprenoriat social, ”train the trainers”, managementul oamenilor/echipelor, management de proiect, recrutare şi selecţie, comunicare, echipe eficiente, teambuilding. Florin este mare fan de biciclete, mișcare în aer liber, muzică, uneori chiar clasică și indiană. Motivaţia principală a lui Florin este dorința de a schimba lucrurile în Bine în România și încrederea că asta se poate.

Comentează